رفیعی: چهره کم نظیر تخصص بانوان ایرانی باید به نمایش گذاشته شود/ دهنوی:در بودجه یک برش حمایتی خاص برای بانوان متخصص و کارآفرین دیده می‌شود
رفیعی: چهره کم نظیر تخصص بانوان ایرانی باید به نمایش گذاشته شود/ دهنوی:در بودجه یک برش حمایتی خاص برای بانوان متخصص و کارآفرین دیده می‌شود
مراسم افتتاحیه اولین رویداد زنان دانش بنیان زنان متخصص با حضور رئیس بنیاد زنان متخصص، رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی و جمعی از بانوان نخبه و متخصص در سالن وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مراسم افتتاحیه اولین رویداد زنان دانش بنیان متخصص با حضور سمیه رفیعی رئیس بنیاد زنان متخصص و نماینده مردم تهران، محسن دهنوی رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی و جمعی از بانوان متخصص در عرصه کسب و کار دانش بنیان با محوریت ریسک فناوری، ژنتیک، گیاهان دارویی، صنایع فرهنگی، نانو، فناوری، اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات و … در محل وزارت نفت برگزار شد.

سمیه رفیعی رئیس بنیاد زنان متخصص در این نشست با تبریک میلاد باسعادت زهرای مرضیه (س) گفت: امروز در جمع زنان متخصص ایران زمین هستیم، بانوانی که جایگاه آنها به عنوان زن در حدیث کسا به درستی مشخص شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: کمرنگ شدن اقدامات زنان در شکل تخصصی و منسجم، موجب شده که بسیاری از اقدامات آن ها دیده نشود،چرا زنان و بانوان نباید کنار هم گام بردارند و توانمندی خود را در یک مسیر در معرض نمایش بگذارند. فهرست کسب مهارت در اختیار بانوان کمتر قرار داده شده است. بسیاری از بانوان علم آموخته و متخصص هستند، اما از دایره پیشرفت و شناخته شدن عقب مانده اند.

وی ادامه داد: بنیاد امور زنان متخصص شکل گرفت تا کمبودها و نقاط ضعف را برطرف کند و تمام تلاش و موفقیت زنان را در یک مسیر قرار دهد.چهره کم نظیر تخصص بانوان ایرانی باید به نمایش گذاشته شود.

رفیعی یادآور شد: اگر نتوانیم توانمندی زنان را در عرصه ملی و بین المللی بررسی کنیم نشان از خلاء همراهی و هماهنگی بانوان می دهد. مقام معظم رهبری در سخنرانی خود تاکید کرده اند؛ حکمرانی زنان فرهیخته و متخصص را تشکیل دهیم که این اتفاق یک رویداد نوپا است اگر بتوانیم دغدغه رهبر انقلاب اسلامی را برآورده کنیم بی تردید به موفقیت های بسیاری در حوزه زنان دست خواهیم یافت.

عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ساختار حکمرانی زنان متخصص را افقی شکل داده تا بتوانیم به خودمان کمک کنیم. اگر این ساختار را افقی شکل دهیم بی تردید به موفقیت های بزرگی در عرصه کارآفرینی و موفقیت دست خواهیم یافت.

سیدمحسن دهنوی رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در این مراسم با ابراز خرسندی از تشکیل بنیاد زنان متخصص، گفت: بانوان فارغ التحصیل در عرصه دانشگاه دو مسیر سنتی پیش رو دارند. مسیر نخست ازدواج کرده و تشکیل خانواده می دهند و در نقش همسر و مادر ایفای نقش می کنند، بخشی دیگر از بانوان کارمند شده و با مشکلاتی که در محیط کار وجود دارد در کنار سایر نقش ها ادامه فعالیت می دهند. در این بین همیشه راه سومی به عنوان کارآفرینی و استفاده از ظرفیت هایی همچون استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان وجود دارد که می تواند مسیری نو برای ادامه فعالیت آنها باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقش پیش روی آنها، کارآفرینی و شکستن تمام سنت ها می تواند راهی نو برای پیشرفت و ادامه فعالیت بانوان باشد، امیدواریم تشکیل بنیاد زنان متخصص بتواند با شتاب و سایر عناصر زیست بوم که متمرکز هستند روی کسب و کارهایی که بانوان شکل می دهند و حمایت هایی که صورت می گیرد به فعالیت خود ادامه دهد، البته در این راستا مجلس هم اعلام آمادگی لازم را می کند. به فرض مثال؛ با تشکیل صندوق های حمایت از زنان کارآفرین می توان راهی برای اشتغال و ادامه فعالیت بانوان کارآفرین محیا کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جهان به سمتی پیش می رود که باید کسب و کارهای مختلف از جمله مشاغل خانگی را تقویت کنیم، اگر بتوانیم مراکز رشد، صندوق های تامین مالی و خطرپذیر و حتی پارک های فناوری را پای کار بیاوریم بی تردید توانسته ایم از کسب وکارهای بانوان حمایت های لازم را داشته باشیم.

رئیس فراکسیون شرکت های دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی ضمن شنیدن دغدغه زنان متخصص و کارآفرین در این مراسم، گفت: باید نهادهای زیست بوم و دانش بنیان را تقویت کنیم، بسیاری از صندوق ها اهمیت چندانی به حمایت از بانوان کارآفرین نمی دهند و تاکنون در این راستا فعالیت پررنگی نداشته اند. باید بنیاد زنان متخصص تلاش کند تا نهادی تشکیل شود که نیاز این بانوان کارآفرین از صندوق های دانش بنیان تا صندوق های سیستمی را وارد میدان کند تا بتوانیم حمایت های لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان باید بانک های عامل را پای کار بیاورند تا مشکلات مالی در حوزه حمایت از کارآفرینان با سختی های تسهیلاتی مواجه نشود.

دهنوی در ادامه یادآور شد: اگر بتوانیم در بودجه سنواتی حمایت ها و یک برش خاص برای کسب و کارها و استارآپ ها در حوزه بانوان در نظر بگیریم بعضی از بنگاه ها و استارآپ ها که عناصر کارآفرینی آنها بانوان هستند مورد حمایت ویژه قرار می گیرند.

رئیس فراکسیون شرکت های دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی قول داد تا جایزه زنان متخصص را از طرف فراکسیون مجلس پیگیری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مراسم اولین رویداد بنیاد زنان متخصص بانوان به مشکلاتی همچون عدم حمایت صندوق ها از زنان کارآفرین، نبود نظارت بر عملکرد شرکت های نوپا، عدم تمرین و تکرار در کسب و کارهای نو، نبود پشتیبانی لازم، راه اندازی تضامنی صندوق های کسب و کارها، محیط اشتغال بانوان، عدم حمایت مادی از بانوان کارآفرین، رانت ها و سیاسی کاری های موجود، رشد قیمت ارز و تاثیر آن بر فعالیت کارآفرینان، ناتوانی در فروش محصولات تولید شده، گرانی مواد اولیه خریداری شده و … از جمله مشکلات و دغدغه‌هایی بود که در این نشست توسط بانوان متخصص مطرح شد.

لازم به ذکر است بنیاد زنان متخصص در این مراسم بیانیه ای را قرائت کردند./