ادامه نگرانی شهروندان مازنی از خرید و فروش پرندگان در برخی شهرهای شمالی/ محیط زیست استان: بازار فروش پرندگان‌ زنده در مازندران تعطیل است
ادامه نگرانی شهروندان مازنی از خرید و فروش پرندگان در برخی شهرهای شمالی/ محیط زیست استان: بازار فروش پرندگان‌ زنده در مازندران تعطیل است
هرساله با ورود پرندگان مهاجر بازار فروش پرندگان در مازندران داغ می شود و متاسفانه تعدادی از این پرندگان اسیر دام های صیادان شده و با شکار از بین‌ می روند؛ امسال هم خبرهایی در این باره در فریدونکنار در فضای مجازی منتشر شد که بسیاری از دوستداران محیط زیست را نگران کرد.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگاران  ایلنا، براساس اعلام مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران،  بازار فریدونکنار به عنوان یکی از اصلی ترین بازارهای مازندران برای فروش پرندگان بوده تعطیل شد تا به خرید و فروش پرندگان به صورت زنده و کشتار پایان داده شود.

عطاءالله کاویان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: محیط زیست متعلق به همه است و همه باید در نگهداری محیط زیست و جاندارانش تلاش کنند و حفاظت از آن وظیفه همگانی است و همه باید دغدغه حفظ محیط زیست داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با تعطیلی بازار فروش پرندگان در فریدونکنار، اصلی ترین محل عرضه اصلی پرندگان زنده و  کشتار در مازندران تعطیل و به فروش پرندگان پایان داده شد.

کاویان افزود: در طول سالیان گذشته با وجود ممنوع بودن صید و شکار، فعالیت بازار فروش پرندگان فریدونکنار به صورت غیرقانونی انجام‌می شد و هزاران بال پرنده در این بازار عرضه می شد که به تمامی این خرید و فروش ها پایان داده شد تا پرندگان از زندگی طبیعی خود به طور کامل برخوردار باشند.

وی با اعلام اینکه با تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار، خرید و فروش پرندگان تا حد بسیار بالایی کم شد، خاطر نشان کرد: گشت و پایش به صورت جدی در دستور کار است و امیدواریم با استمرار این طرح، برای همیشه جلوی قاچاق پرندگان را گرفته شده و به خرید و فروش پرندگان پایان داده شود. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: در همین‌مدت و با پایش و رصدهای انجام شده، باندهای قاچاق کشف و پرندگان کشف شده در تالاب میانکاله رهاسازی شد.

 این ادعای محیط زیست استان در حالی است که بسیاری از شهروندان مازنی همچنان از خرید وفروش پرندگان در برخی از شهرهای استان و زنده گیری این نوع پرندگان کمیاب وکشتار آنها خبر می دهند.

یک شهروند طرفدار محیط زیست استان که نخواست نامش در گزارش بیاید در این باره گفت:  سال ها است این پرندگان مهاجر در  زمستان از نقاط دور و نزدیک  به ایران می‌آیند تا در تالاب‌های اطراف  فریدونکنار و سواحل دیگر استان ،سرمای زمستان را بگذرانند. پرندگانی که نامشان  در لیست در معرض خطر سازمان IUCN هم قرار دارد و طبق مفاد آیین‌نامه‌های کنوانسیون‌های جهانی که ایران هم در آن عضویت دارد، مسئولیت حفاظت از این جانوران با دولت ایران است.

این دوستدار محیط زیست اضافه کرد : بالاخره  اداره محیط زیست استان هر چند بسیار دیر اقداماتی انجام داد اما متاسفانه  همچنان می توان  این نوع پرندگان را به صورت زنده یا کشتار در گوشه وکنار بازار روزهای مازندران پیدا کرد.