لزوم توجه به آموزش فنی‌و حرفه‌ای برای توسعه کسب‌و کار در شهرها و روستاها
لزوم توجه به آموزش فنی‌و حرفه‌ای برای توسعه کسب‌و کار در شهرها و روستاها
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت :اگر در شهر و روستا نگاهی به توسعه کسب و کار داشته باشیم باید به آموزش فنی و حرفه ای بعنوان اساسی ترین عامل این توسعه توجه شود.

به گزارش ندای تجن -سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران به میزبانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران و با حضور دکتر فرزانه نماینده مردم شریف نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام عالی مشاور استاندار و دبیر قرارگاه امور جهادی و محرومیت زدایی استان،فرماندار و امام جمعه شهرستان نور، مدیران استانی و شهرستانی دستگاه های عضو شورای هماهنگی در شهرستان نور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران، سید حسین درویشی مدیر کل، در ابتدای این جلسه ضمن خوشامدگویی به حاضرین در خصوص اهمیت شورای هماهنگی گفت : در برنامه مدیریتی مازندران پرکارترین و پردغدغه ترین، مدیران دستگاه‌های تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوده که پیشرو در حل مشکلات اشتغال، کسب و کار، تسهیلات، امور رفاهی و… جامعه می باشند. لذا لازم است مدیران ارشد استان نگاه ویژه ای به این شورا و جایگاه آن در جامعه داشته باشند.

وی ادامه داد: به نوبه خود و به نیابت از دکتر حسینی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از حمایت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان در تصویب کمک‌های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که موجب بروز رسانی تجهیزاتی کارگاه می شود، تصویب اساسنامه سازمان در کمیسیون مربوطه صمیمانه سپاسگزاریم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران اشاره ای به حوزه کاری متبوع خود کرد و بیان داشت : اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با ٢٠ مرکز دولتی، حدود ١۶٠٠ آموزشگاه آزاد، ٢٠٠ مربی بخش دولتی و ۶٠٠٠ مربی در بخش خصوصی به اجرای آموزش برای ١٩ گروه هدف می پردازد.

سید حسین درویشی به ارائه گزارش  فعالیت های آموزش فنی و حرفه ای در شهرستانهای نور و محمودآباد پرداخت و گفت : اقدامات خوبی در ۶ ماهه اخیر در این دو شهرستان صورت گرفته که می توان به ایجاد دفتر نمایندگی آموزش فنی و حرفه ای در بلده با ٣ رشته آموزشی با همت بخشدار و تلاش پرسنل مرکز آموزش فنی و حرفه ای نور، اجرای طرحهای کهاد ویژه دانشجویان و نخلستان ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی در دو شهرستان، اجرای دوره جوشکاری زیرآب در دانشگاه صنعت نفت محمود آباد برای اولین بار در شمال کشور، اجرای آموزش کشاورزی بصورت جهادی با مشارکت بسیج سازندگی و کمیته امداد در شهرستان محمود آباد… اشاره کرد.

وی به اهمیت حضور بخش خصوصی در توسعه مهارت آموزی پرداخت و اظهار داشت :در حال حاضر ٣۵ آموزشگاه آزاد در محمودآباد و ٢۵ آموزشگاه آزاد در نور مشغول فعالیت بوده که نظر به پتانسیل اقتصادی این دو شهرستان و حمایت های همه جانبه دولت سیزدهم در تسریع صدور مجوزهای تأسیس کسب و کار، امیدواریم مدیران شهرستان در جذب سرمایه گذار برای مشارکت در امر مهارت آموزی توجه ویژه ای داشته باشند و این اداره کل هم با اولویت به طرحها و درخواست های تاسیس آموزشگاه های آزاد ارسالی از این دو شهرستان توجه نموده و ظرف یک هفته نسبت صدور مجوز تاسیس برای واجدین شرایط اقدام خواهد نمود

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران در ادامه  به اهمیت و جایگاه مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: اگر در شهر و روستا نگاهی به توسعه کسب و کار داشته باشیم باید به آموزش فنی و حرفه ای بعنوان اساسی ترین عامل این توسعه توجه شود.

سید حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران در خاتمه به رویکرد بودجه ای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال ١۴٠٢ اشاره کرد و اظهار داشت :از دکتر فرزانه عضو هیات رئیسه برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان عزیز استان تقاضا دارم در بودجه سال ١۴٠٢ به معیشت کارکنان خدوم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور توجه ویژه ای شود تا انگیزه کارکنان این دستگاه دو چندان گردد.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

برای بودجه سال آتی خود تقاضای افزایش میزان اعتبار تخصیصی داشته که در این زمینه نیز خواهشمندیم توجه ویژه ای مبذول گردد.

همچنین بعد از ۴ دهه از عمر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اساسنامه سازمان تدوین و به تصویب کمیسیون مربوطه در مجلس رسیده است که تقاضا داریم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد تا چارچوب برنامه های حرکتی این سازمان مردمی نظامند شود.

در هیچیک از شش برنامه توسعه کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای توجهی نشده است اما امیدوارم در برنامه توسعه هفتم کشور به جایگاه سازمان بعنوان یک نهاد مهم در ایجاد کسب و کار، اشتغال و نشاط در جامعه توجه ویژه ای شود.