مردم به بوم‌گردی بیشتر از هتل گرایش پیدا کردند/باید متناسب با گردشگر در مناطق روستایی برنامه‌ریزی صورت گیرد/لزوم راه‌اندازی بازارچه در غرب استان
مردم به بوم‌گردی بیشتر از هتل گرایش پیدا کردند/باید متناسب با گردشگر در مناطق روستایی برنامه‌ریزی صورت گیرد/لزوم راه‌اندازی بازارچه در غرب استان
استاندار مازندران در محل ستاد اجرایی خدمات سفر درباره اهمیت بوم گردی ، برنامه ریزی برای گردشگری در مناطق روستائی و راه اندازی بازارچه در مناطق غرب استان صحبت کرد.

استاندار مازندران اظهار کرد: رقابت بین گزدشگری، کشاورزی و صنعت بسیار سخت است، اما گردشگری در رشد اقتصادی مازندران سهم ویژه‌ای خواهد داشت

به گزارش ندای تجن به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، سید محمود حسینی پور شامگاه شنبه ۲۷ اسفند۱۴۰۱ در دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، سال نو و حلول ماه رمضان، اظهار کرد: زنده نگه داشتم نمادهای میراثی بسیار تاثیرگذار است.

او با اشاره به حضور هر سال میلیون‌ها اقامت شب در اقامتگاه‌ها و مراکز پذیرایی استان، تصریح کرد: باید نظارت بر تمام مجموعه‌ها و اماکن تاریخی صورت گیرد.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه گردشگری به‌عنوان بزرگترین صنعت خدماتی در دنیا مورد توجه دولت‌ها و جمهوری اسلامی قرار گرفته ا روند رو به رشد گردشگری کشور را شاهد هستیم، گفت: اگر بخواهیم پیرامون گردشگری یک نظر و نگاه دقیق ارائه کنیم.

حسینی پور با بیان اینکه ورود گردشگران خارجی در کشور در ۲۵ سال گذشته فراز و فرودهایی داشت، اظهار کرد: بانک جهانی روند ۲۵ سال گردشگری ایران را از سال ۷۴ تا سال ۹۹ را دقیق بررسی کرد که در این سال‌ها با رشد محسوسی اعلام شده است.

او ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ آمار گردشگر خارجی به کشور با کاهش ۸۸ درصدی به یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار نفر رسید.

حسینی پور به رقباء در حوزه گردشگری که تمایل به رشد این حوزه در کشور ندارند ترکیه و کشورهای عربی را عنوان کرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران در کشور دارای برترین رتبه در فراوانی جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی، طبیعی، تاریخی ، هنری است که نشان از تمدن دیرینه این استان دارد، گفت: این استان دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌هایی‌ برای جذب گردشگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او به جنگل‌های هیرکانی در ایران و آذربایجان قرار دارد، افزود: باید برای حفظ جنگل‌های هیرکانی گردشگران را به سمت این سرمایه طبیعی دعوت کنیم که با حضور آنها قطع درختان انجام نمی‌شود.

استاندار مازندران با اشاره به ۴۷۰ کیلومتر مرز آبی در استان اما یک اتوبوس دریایی برای استفاده گردشگران وجود ندارد، گفت: جذاب‌ترین موضوع گردشگری در کشورهای مختلف اتوبوس دریایی است.

او با بیان اینکه متاسفانه تناسب خوبی برای ظرفیت‌های گردشگری مازندران و زیرساخت‌های آن وجود ندارد، افزود: با وجود این ظرفیت‌های بی‌نظیر و پذیرش میلیون‌ها مسافر در استان از لحاظ کمیت و کیفیت استان مناسب با این ظرفیت‌ها نیست.

او با تاکید بر اینکه باید بپذیریم گردشگری در دنیا یک صنعت شده است، گفت: باید از جاذبه‌های طبیعی استان استفاده مناسبی صورت گیرد.

او به توسعه گردشگری در روستاها برای جذب گردشگر تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی و صنعت هتلینگ در کشور به اوج رسید اما بشر را ارضاء نکرد چرا که مردم به بوم‌گردی بیشتر از هتل گرایش پیدا کردند.

او ادامه داد: باید متناسب با گردشگر در مناطق روستایی برنامه ریزی صورت گیرد.

حسینی پور تاکید کرد: بزرگترین ظرفیت مازندران جنگل های هیرکانی است که فراموش شده است.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص دریا و جنگل، گفت: در استانی که دریا و جنگل دارد فقیر معنا ندارد چرا که مردم حقشأن است از این نعمت الهی و طبیعی بهره ببرند.

او با اشاره به مخالفان زیاد گردشگری در استان،گفت: گردشگری در استان به‌دلیل پندار غلط و ناراحتی متدینین مخالف زیاد دارد که باید این برداشت غلط را برداریم.

استاندار مازندران با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص استفاده از جنگل و دریا، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بزرگ در حوزه گردشگری استان باید از این پتانسیل‌ها استفاده بهینه داشته باشیم.

حسینی‌پور به گردشگران عراقی،سوریه، امارات و لبنان به مازندران اشاره کرد و گفت: این فرصت بسیار خوبی که برای حضور و جذب گردشگران این کشورها در استان برنامه‌ ریزی کنیم.

او به رشد اقتصادی مازندران در ۱۰ سال اخیر به منفی صفر درصد بود، خاطرنشان کرد: بعد از ۱۰ سال با تشکیل ستاد عالی رشد در استان رشد اقتصادی به بیش از ۳ درصد رسید که در رشد بهره وری جزء سه استان برتر کشور شده‌ایم.

حسینی پور با اشاره به اینکه رقابت بین گزدشگری، کشاورزی و صنعت که بسیار سخت است، گفت:امروز رشد کشاورزی و صنعت خیلی سخت اما گردشگری در رشد اقتصادی سهم ویژه‌ای خواهد داشت.

استاندار به ایجاد. بازارچه صنایع‌دستی دائمی در استان تاکید کرد و گفت: بدلیل اینکه بیشترین مسافر در غرب استان است یک بازارچه راه‌اندازی کنید و بعد افزایش دهید.