قسمت دوم/چشم مردان را باید شست
قسمت دوم/چشم مردان را باید شست
از نظر رهبری شخصیت والای زن هنوز آن‌طور که باید و شاید در جامعه ترسیم نشده است. ایشان وضعیت کنونی زنان مسلمان ایرانی را به‌رغم توسعه حضور اجتماعی، دارای حد متوسطی از پیشرفت می‌دانند و معتقدند زنان ایرانی هنوز در اول راه پیشرفت قرار دارند.

به گزارش ندای تجن- قسمت دوم یادداشت بهزادمختاری روزنامه نگار شهرستان نور با عنوان «چشم مردان را باید شست» را در متن زیر بخوانید:

آدم زبهشت يافت نقصان از زن
سيمرغ به کوه قاف پنهان از زن
يوسف به ته چاه به زندان از زن
صد ملک سليمان شده ويران از زن
ضربت زدن علی عمران از زن
شد پاره جگر حسن به دوران از زن
کشته شدن شاه شهيدان از زن
فرهاد به خون خويش غلتان از زن
بر باد رود عمر جوانان از زن
در کشتی غم فتاده خرمان از زن
شد حمزه شهيد جور سفيان از زن
هارون به چاه ويل زندان از زن
شيطان شده سر گشته و حيران از زن
ويران شده کشور آلمان از زن
مجنون به بيابان شده عريان از زن
مقتول سياوش به جهان شد از زن
تحريک گروه خيل سفيان از زن
گردد همه کارها پريشان از زن
خون دل واحوال پريشان از زن
غم خانه دل ، چاک گريبان از زن
تاکور شود چشم حريفان از زن
يوسف زعقب چاک گريبان از زن

در این نگاه خصمانه مردانه به زن کاملا موج می زند و تمام خطاها و اشتباهات خود را گردن زن می اندازد. چنین نگرش ناسره تنها بهانه‌ای است برای پنهان کردن زن در کنج خانه و مجهور و مغفول نمودن زن، که کاملا ریشه جاهلیت توام با تعصب غلط دینی دارد.
خداوند رحمان و رحیم نگاهش به زن ببینید چقدر زیبا و منزلت او را رفیع می خواند: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾ حال بگویید کسی که بنده خدای متعال است مگر می شود برای زن تعریفی دیگر از این آیات داشته باشد؟
اساسا در طول تاریخ بشر چون قدرت دست مردان بوده است همیشه زن را در حصار خویش معنی کرده و خواهان بوده اند. زیاده خواهی و حرص مردانه سبب شده تا زن از جایگاه رفیع سازندگی خود فاصله بگیرد تا جایی که زن برای جبران این آسیب اجتماعی مجبور شد تا از تن خود مردان را تسخیر کنند.
اسلام آمد و با تکیه بر تعالیم اسلامی این نگاه و تفکر غلط مردانه را خط بطلان کشید و برای زن ارزشی والا در نظر گرفت. جایی که خانم خدیجه س تمام اموال خود را در راه توسعه اسلام در اختیار رسول الله صل علیه و آله و سلم قرار داد. همان جایگاهی که فاطمه زهرا سلام الله علیها پیدا نمود و زینب کبری سلام الله علیها شد راوی صدیق کربلا … برای همین اعتقاد داریم:
کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.
اما حاکمان و والیان قدرت طلب و عافیت طلب با ایجاد حرامسرا بار دیگر تحریف در دین نمودند و به بهانه‌های خود ساخته و تفسیر به رأی خود زن را به کنج پستو خانه‌ها پنهان کردند.
حجاب از تعریف عام به تعریف خاص مبدل شد و به عبارت ساده حجاب را فقط در پوشش زن شناساندند! و مرد مجاز شد هر اشتباهی می‌خواهد بکند چون مرد است.
جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ارزش و مقام و منزلت زن را احیاء کرد لیک متحجرین و خشک مقدسین بار دیگر رجوع کردند به همان تعریف خاص از حجاب تا بار دیگر زن را در خانه محبوس کنند.
«آری در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولی لازم نیست که چادر باشد. بلکه زن می‌‏تواند هر لباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند. ما نمی‌توانیم و اسلام نمی‏‌خواهد که زن به عنوان یک شیء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام می‏‌خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانی جدی و کارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمی‏‌دهیم تا زنان فقط شیئی برای مردان و آلت هوسرانی باشند.» (صحیفه امام، ج‏5،ص294)
از نظر رهبری شخصیت والای زن هنوز آن‌طور که باید و شاید در جامعه ترسیم نشده است. ایشان وضعیت کنونی زنان مسلمان ایرانی را به‌رغم توسعه حضور اجتماعی، دارای حد متوسطی از پیشرفت می‌دانند و معتقدند زنان ایرانی هنوز در اول راه پیشرفت قرار دارند.

ادامه دارد

بهزاد مختاری