معلم بر غربتت طواف می‌کنم
معلم بر غربتت طواف می‌کنم
در حالی روز معلم را گرامی خواهیم داشت که احوال معلم اصلا خوب نیست و در تنور بی توجهی ها می سوزد

به گزارش ندای تجن- شهادت زنده‌یاد استاد دکتر مرتضی مطهری رادمردی از سلاله اطهرکوثر، یادگاری از قبیله گل سرخ را نماد مقام معظم معلم نام‌گذاری کرده‌اند. براستی شهید مطهری بهترین الگوی مقام معزز معلم است.

همان اویی که در آثار تحلیلی تحقیقی خود بدرستی نه بدرشتی، اسلام ناب محمدی را برای همه دوران تشریح کرد. چنین اسوه ایی که علم را در عمل بنیاد نهاد و توانست اندیشیدن را بجای اندیشه ها ترویج کند تا همه بدانند اسلام دین شناختن است نه قرابت داشتن! یعنی چون از پدر و مادری مسلمان زاده شدیم مسلمان باشیم بلکه باید با تحقیق و تفحص در اسلام، اسلام را پذیرفت و به آن عمل کرد.

معلم امروز مجبور است برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده اش چند شغله شود و تحقیق و پژوهش را فدای نان شب خویش کند… صد افسوس که همین عدم درک منطقی از جایگاه و نقش معلم بوده که امروز را شاهد هستیم. بر تصمیم سازان حوزه معیشتی برای معلم واجب است تا بستری فراهم کنند که معلم فقط معلم باشد و بس. نباید معلم دغدغه نان داشته باشد… نباید معلم در فکر دوران پیری خود باشد… نباید معلم برای حفظ آبروی خود پیش غیر علم سرخم کند. چه کرده اید با معلم!؟

چگونه رویتان می شود این روز را که متبرک به نام شهید علم و ادب مرتضی مطهری است را به معلم تبریک بگویید وقتی معلم همه چیز است الا معلم. «اقراء باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقراء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان مالم یعلم» به دیگر سخن معلم نه تنها در قامت تربیت و حضور در ساحت کتاب و کلاس قرابت با پیامبران دارد بلکه در جایگاه دانای جامعه و محل مراجعه اجتماعی در قامت یک عنصر اجتماعی از نزدیکان پیامبران بشمار می‌آیند. معلم شرمنده ات هستم مرا حلال کن که هنوز ترا درک نکرده‌ام.

بهزاد مختاری