چشم بادامی‌های چینی خواهان پای مرغ ایرانی شدند/سرمایه‌گذاران با ورود به بخش کشاورزی می‌توانند سهمی از 80درصد باقی‌مانده ظرفیت را بگیرند
چشم بادامی‌های چینی خواهان پای مرغ ایرانی شدند/سرمایه‌گذاران با ورود به بخش کشاورزی می‌توانند سهمی از 80درصد باقی‌مانده ظرفیت را بگیرند
استاندار مازندران درباره ظرفیت های استان و ارزش افزوده محصولات تولیدی مازندران صحبت کرد و گفت که شرکت های چینی برای واردات پای مرغ ایرانی در حال رای زنی با شرکت‌های تولیدی ایران هستند.

به گزارش ندای تجن- استاندار مازندران امروز در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو که در تهران برگزار شد با بیان اینکه مازندران از لحاظ مدیریت جغرافیایی و ژتوپولتیک جزو استان‌هایی است که در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد، گفت: یکی از فرصت‌های ایران اسلامی برای برقراری ارتباط با کشورهای CIS است که کشور جمهوری اسلامی ایران با دارابودن 3بندر امیرآیاد، فریدونکنار و نوشهر می تواند ارزش 10میلیون تن کالا را در کریدور شمال به جنوب انتقال دهد.

سید محمود حسینی پور با اشاره به اینکه مازندران با ظرفیت‌های موجود 4فرودگاه دارد که در حال حاضر 3فرودگاه فعال است که 2فرودگاه دارای مجوز بین المللی و یک فرودگاه در حال دریافت مجوز است که می تواند در مسیر رشد اقتصادی و تجارت فعال باشد.

حسینی پور با بیان اینکه یکی از محوری ترین زنجیره ارزش در مازندران حوزه کشاورزی است به طوری که مقام نخست تولید محصولات کشاورزی را داریم، ادامه داد: تولید 14محصول استراتژیک را در استان داریم که هر کدام از آن ها زنجیره ارزشی نه تنها در مازندران بلکه در خارج از استان هم می تواند اشتغال ایجاد کند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه به طور مشخص برنج مازندران یکی از برندترین محصولاتی است که در این سال ها به نیاز داخلی کشور بود، گفت: در حال حاضر هم از برنج نه به عنوان سبد سفره غذایی بلکه از آن با استفاده از صنایع تبدیلی 11محصول جدید از طریق مراکز دانش بنیان احصا شد که پیش بینی می شود تا 20قلم صنایع تبدیلی برنج را می توانیم احصا کنیم.

وی با بیان اینکه زنجیره تولید تا مصرف را در موضوع برنج هم در داخل کشور رشد کرد به طوری که از سال 1401 مجوز صادرات برنج دریافت شد، افزود:امیدوار هستیم که کالای استراتژیک استان بتواند بخش موثری در اقتصاد کشور ایجاد کند

نماینده دولت در مازندران با اشاره به تولید 11.5 درصد از محصولات تولیدی کشور در استان، اضافه کرد: مقام نخست تولید طیور و و پروتئین سفید و متعلقات مربوط است که در همین نمایشگاه دو شرکت چینی ضمن مراجعه به تولیکنندگان ما برای واردات پای مرغ به چین وارد مذاکره شدند .

وی افزود:یکی از محوری ترین موضوع صادرات همین پای مرغ است که صنایع مرغ مازندران تولیدات متنوع برای کشور دارند،صادرات در کشورهای عربی و همسایه خزر این آمادگی را دارند که بتوانیم تولید مرغ را گسترش دهیم تا ظرفیت 11.5 درصدی را تا 25درصد در مازندران افزایش دهیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه یکی از محوری ترین زنجیره ارزش ما تولید خاویار است، گفت: ارزش خاویار به نسبت نفت اگر مقایسه شود، ارزش خاویار بیشتر از نفت است با توجه به وضعیت فعلی نرخ ارز با محاسبه‌ای که انجام دادیم یک کیلو خاویار 75میلیون تومان ارزش دارد؛اگر بتوانیم زنجیره تولید خاویار و صنایع تبدیلی آن را گسترش دهیم پیشرفت خوبی است.

حسینی پور با اشاره به اینکه روسیه سالانه 5میلیارد دلار واردات محصولات آبزی دارد که اگر در مازندران یک میلیارد را تامین کنیم در اقتصاد کشور تاثیرگذار است، ادامه داد:فعال کردن بخش خصوصی لازم است برای اینکه دولت درسال‌های گذشته ظرفیت 470کیلومتری ساحل مازندران را داریم چقدر توانستیم در تولید آبزیان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی تولید مرکبات است که رتبه نخست در کشور داریم که مرکبات استان مورد علاقه بسیاری از کشورهای همسایه است، گفت:زنجیره ارزش مرکبات در حال حاضر هنوز نتوانست جایگاه خود را پیدا کند اما با شرایطی که پیش آمد و روماک یکی از مهم ترین مجموعه های مازندران است در حوزه صادرات و سورتینگ مرکبات توانست مجوز صادرات به چین را دریافت کند که سال گذشته نخستین بار به صورت آزمایشی وارد چین شد و در سال جاری بازار این کشور را در اختیار داریم.

استاندار تاکید کرد:زنجیره ارزش مرکبات در مازندران زنجیره بسیار مهمی است که بخش خصوصی را دعوت می کنیم تا بیایند صنایع تبدیلی را تولید کنند،یک دانه مرکبات نباید هدر برود، باید در اختیار صنایع تبدیلی قرار دهیم ناملایماتی داریم در گذشته که در جاهایی زنجیره نقص دارد که باید برطرف شود، در مورد برنج هم اقداماتی انجام دادیم ان شالله بتوانیم درسال جاری همه محصولات مازندران را صادرات محور کنیم.

حسینی پور بیان کرد: کشور روسیه تنها سالانه 11میلیارد دلار واردات صیفی جات دارد که در مازندران بخواهیم زنجیره تولید صیفی جات را کامل کنیم،ارزش تولید صیفی جات برای مازندران می تواندبسیار موثر باشد.

وی افزود: در سال 1401 خوشبختانه رشد اقتصادی با محاسباتی که تا این لحظه انجام شد براساس گزارش سازمان مدیریت به رشد 4درصد رسیدیم که رشد قابل قبولی در مازندران است با توجه به اینکه سال ها رشد منفی داشتیم

استاندار مازندران با بیان اینکه در سال گذشته 117درصد بحث اشتغال داشتیم که یکی از دلایل رشد، راه اندازی تمام بنگاه هایی بود که سال‌ها راکد شده بود و 96واحد راکد را دوباره احیا و راه اندازی کردیم، ادامه داد:در حوزه صنعت نیز صنایع فولاد داریم که می توانیم تولید خود را افزایش دهیم و صنایع سیمان داریم که با توجه به مراودات با کشورهای همسایه در صنعت سیمان نقش موثر داریم.

وی با اشاره به رتبه چهارم تولید قطعات یدکی دو کمپانی ایران خودرو و سایپا در مازندران، گفت:بخش معادن مازندران است که معادن بسیار مهمی در مازندران داریم که هنوز دست نخورد و شناسایی نشد

نماینده دولت در استان با بیان اینکه در حال احیای صنعت گردشگری در مازندران هستیم، افزود: متناسب با کشورهای توسعه یافته در امر گردشگری که در نوروز سال جاری 20میلیون نفر جمعیت در مازندران حضور یافتند که از این فرصت می توانیم برای افزایش زنجیره تمامی صنایع گردشگری و دستی که قدمت طولانی دارد استفاده و کامل کنیم.

وی با اشاره به رتبه نخست تولید کیوی مازندران در کشور، گفت:کیوی ارزشمند می تواند در زنجیره ارزش تولیداتی به خود اختصاص دهدکه با همکاری تمامی دست اندرکاران اقتصادی و تمام تولیدکنندگان کشور وارد مازندران شدند.

استاندار مازندران با بیان اینکه ما سرمایه گذاری خارجی هم داریم که یکی از بزرگترین صنایع لبنیات را داریم که مازندران با برندهای کاله و هراز و چند برند دیگر زنجیره ارزش مازندران را ارتقا دادند، افزود:بزرگترین پالایشگاه لبنی را در آمل راه‌اندازی کردیم که می تواند تولید شیر کشور را به خود اختصاص دهد و زنجیره بسیار عالی در حوزه لبنیات داریم که بیش از 1هزار محصول از لبنیات در مازندران تولید می شود و به سایر کشورها صادر می شود.

نماینده دولت در مازندران با اشاره به اینکه سرمایه گذاران با اطمینان سرمایه خود را برای بهره برداری بهتر و امنیت خاطر در مازندران هزینه کنند، ادامه داد: ظرفیت ارزش افزوده در مازندران بیش از هر جای دیگری است و در همه حوزه‌ها حمایت لازم را از سرمایه گذاران می کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه 20درصد از ظرفیت مازندران در حال استفاده است، گفت:مدل بهره برداری ما از محصولات کشاورزی مانند مدل کشور هلند است به سوری که این کشور توانسته 95درصد از محوصلات کشاورزی خود را صادر کند؛اگر سرمایه گذاران وارد حوزه محوصلات کشاورزی شوند می توانند سهمی از 80درصد باقی مانده را به خود اختصاص دهند.

مازندران با ۱۲ غرفه در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران شرکت کرده است.

لازم به ذکر است پنجمین دوره این رویداد پس از چند سال وقفه برای عرضه دستاوردهای صادراتی برگزار می‌شود و تجار خارجی به طور رسمی برای حضور در نمایشگاه دعوت شده‌اند تا با بازدید از محصولات ارائه شده، نسبت به توافق خرید کالاها اقدام کنند.

۱۲ گروه کالایی از جمله پتروشیمی، دانش بنیان، تجهیزات پزشکی، ساختمان، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی و کشاورزی، چرم، صنایع دستی، انرژی و خدمات فنی و مهندسی در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.