رتبه نخست نشاء سنتی در دستان توانمند بانوان سوادکوه
رتبه نخست نشاء سنتی در دستان توانمند بانوان سوادکوه
نشاء سنتی در دستهای توانمند زنهای نشاکار درسوادکوه همچنان پیشتاز نشاء صنعتی است.

به گزارش ندای تجن- در فصل نشا کاری در شهرستان سوادکوه به مانند سایر شهرهای شمالی هستیم. کشاورزان نشاء را به دو صورت سنتی وصنعتی انجام می دهند وهمچنان در دستهای زنهای تواتمند نشا کار سوادکوهی پیشتاز نشا صنعتی است.

اگر چه بعد از گذشت سالها از قدمت نشا کاری سنتی می گذرد ولی باز هم به مانند گذشته با هنرمندی زنان توانمند شمالی در کنار مردها برای کمک در نشا نشان داده می شود.

نشاء صنعتی نیز با توجه به پیشرفت دستگاههای مدرن کشاورزی مدتهاست انجام می شود. کاهش نیروی کارگر نشا کار، صرفه جویی در مصرف زمان، حداکثر استفاده از نشاء ومحل قرار گرفتن آن در زمین مگر در قسمتهایی که محل عبور دستگاه نباشد از مزیت‌های نشاء صنعتی است.

بر طبق گزارش تصویری که در روستای مته کلا برای نشا در شهرستان سوادکوه انجام شد در طی صحبتهایی که با کشاورزان صورت گرفت نیاز به حمایت دولت از کشاورزان، همچنان خواسته وتقاضای انان خرید محصولات کشاورزی مقرون به صرفه است.

همانطور که می دانیم مازندران به عنوان قطب برتر اقتصادی کشور در تولید محصولات کشاورزی، فرآورده های صادرات ووادرات کشور به شمار می رود. در طی سالها ارزش برنج ایرانی وجایگاه پخت وعطر وبوی ان بر همگان ثابت شده است. اکثر مردم خرید برنج ایرانی را نسبت به برنج خارجی ترجیح می دهند چرا که کیفیت وسالم بودن آن به عنوان یک غذایی که در سفره خانواده ایرانی همیشه ثابت شده است.


هر ساله با شروع کشت برنج کشاورزان به فکر تولید بیشتر با شرایط وتسهیلات قیمت پایین کود، سم وهمه مواردی که کشاورز نیاز دارد با قیمت مناسب تهیه شود. ویکی از دغدغه های کشاورزان وخریداران میزان قیمت خرید وفروش برنج است که هر ساله نیازمند مدیریت توانمندی در بازار دارد وکوتاهی دست واسطه گران وسودجویان است.

امید داریم با شروع فصل برنج کاری در مدیریت واجرای بازار برنج فروشان ایرانی وقیمت معلوم شده برای حمایت کشاورز وخریدار فراهم شود.

به گزارش ندای تجن- براساس آخرین اخبار رسیده از استانداری مازندران طی امضای تفاهم نامه ای با شرکت های بزرگ قرار شد تا فروشگاه های بزرگ بخشی از برنج مازندران را خریداری کنند .

عکس:مهرعلی رهنمای

خبر:سیده زینت موسوی پور

  • منبع خبر : سیده زینت موسوی پور