مازندران میزبان برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی می‌شود/تقویت وزن سیاسی استان در تصمیم‌گیری‌های ملی و بین‌المللی/پیگیری توسعه گردشگری در مازندران با همکاری وزارت امور خارجه
مازندران میزبان برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی می‌شود/تقویت وزن سیاسی استان در تصمیم‌گیری‌های ملی و بین‌المللی/پیگیری توسعه گردشگری در مازندران با همکاری وزارت امور خارجه
براساس این گزارش استاندار مازندران و وزیر امور خارجه مباحث متعددی در راستای توسعه دیپلماسی مازندران در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی مطرح کردند.

به گزارش ندای تجن- امروز سه شنبه 26اردیبشهت ماه استاندار مازندران با هدف معرفی ظرفیت های استان و درخواست حمایت از وزارت امور خارجه برای رفع موانع صادراتی دیدار کرد.

براساس این گزارش استاندار مازندران و وزیر امور خارجه مباحث متعددی در راستای توسعه دیپلماسی مازندران در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی مطرح کردند.

سیدمحمود حسینی پور به تشریح ظرفیت‌های ویژه استان و نقش ملی مازندران در گذرگاه‌های تاریخی پرداخت و تولیدات مازندران را منحصر به فرد معرفی کرد.

استاندار مازندران ضمن ارائه آخرین اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته استان طی دو سال گذشته در عرصه دیپلماسی ،

خواستار نقش ویژه وزارت امور خارجه برای هماهنگی و تسریع رفت و آمدهای دیپلماتیک و اعزام هیات‌های تجاری مازندران و بالعکس با هماهنگی سفارت خانه‌های داخلی شد.

حسینی پور به ظرفیت‌های ویژه اقتصادی استان از جمله 3فرودگاه و 3بندر مهم و قرار گیری در مسیر کریدور شمال به جنوب اشاره کرد و گفت: استان می تواند در توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت به عنوان یکی از اهداف دولت سیزدهم نقش داشته باشد.

وی پیشنهاد داد که مازندران توانایی تبدیل شدن به مرکز اصلی برگزاری اجلاس‌ها، سمینارها و رویدادهای بین المللی را دارد و افزود: به دلیل وجود زیرساخت‌های فنی و وجود قابلیت‌های بالقوه و بالفعل تاریخی و طبیعی این استان قابلیت تبدیل شدن به محل اصلی دیپلماتیک رفت و آمدهای

وزیر امور خارجه ضمن خرسندی از ارائه این پیشنهاد وعده داد تا در آینده اجلاس‌های مهمی در مازندران برپا خواهند کرد و ازظرفیت ویژه استان و به ویژه وجود اقلیم طبیعی استان استفاده می‌کنندکه این مهم زمینه ساز تقویت وزن سیاسی استان در تصمیم گیری‌های ملی و بین المللی خواهد بود.

حسینی پور درباره رفع موانع صادراتی در کشورهای روسیه و چین و کشورهای حوزه سی آی اس صحبت کرد که امیرعبدالهیان ضمن تقویت استانداردهای تولیدات داخلی برای بازارهای هدف صادراتی قول داد تا در همکاری با سفارت خانه‌ها این موضوع را پیگیری کند.

استاندار مازندران به ارائه طرح ویژه دیپلماسی آموزشی کشور با محوریت مازندران پرداخت که درباره طرحی مکتوب پرداخته شد که پیش از این مورد توافق وزارت امور خارجه و آموزش و پرورش قرار گرفته بود و از وزیر امور خارجه درخواست کرد تا از ظرفیت ویژه وزارت امور خارجه در راستای توسعه دیپلماسی آموزشی بهره مند شویم.

امیرعبدالهیان نیز ضمن دستور به دستیار ویژه خود برای پیگیری تحقق و اجرای دیپلماسی و اجرای طرح ، او را

مامور کرد تا در همکاری با مراکز آموزشی و مرکز مطالعات وزارت امور خارجه مازندران به اجرای طرح دیپلماسی با محوریت مازندران بپردازند که این موضوع یکی از موفقیت‌های این جلسه بود.

در این جلسه قرار شد ارتباط مداوم میان استاندار مازندران و وزارت امور خارجه شکل بگیرد تا به صورت منظم این موارد مطرح شود.

وزارت امور خارجه در آستانه سمینار مشترک استانداران کشور و سفرای خارجی راهنمایی‌هایی و پیشنهادهایی برای حضور موثرتر مازندران و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان در توسعه دیپلماسی اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی مطرح کرد.

استاندار مازندران به ظرفیت‌های بالای کشاورزی و تولیدی و گردشگری پرداخت و درباره برخورداری مازندران از 3فرودگاه بین المللی در ساری و نوشهر و رامسر صحبت کرد.

حسینی پور گفت:وزارت امور خارجه می تواند در پذیرش گردشگران و گذار از گردشگری سنتی به صنعتی شرایط را برای مازندران فراهم کند که این موارد توافق شد تا به صورت مداوم پیگیری شود.