وقتی سنگ‌های معدنی با دستان هنرمند، گوهر می‌شوند
وقتی سنگ‌های معدنی با دستان هنرمند، گوهر می‌شوند
مدیرآموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دارالفنون مازندران افزود:اگر مسئولان برای گسترش فعالیت و فروش آن با ما همکاری کنند می توانیم اشتغال زایی خانگی خوبی برای اقشار آسیب پذیر جامعه، توان خواهان، بانوان سرپرست خانوار و سایر علاقه مندان به هنر فراهم آوریم.

به گزارش ندای تجن– در صبح روزی بهاری مهمان آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای دارالفنون مازندران می‌شویم که به مدت یک سال و نیم است در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای 22بهمن ساری آغاز به کار کرده است.
محبوبه صادقی ، مربی گوهرتراشی آموزشگاه با روی خوش به استقبال ما می آید و ما را به داخل دعوت می کند.
اینجا بوی خاک و آب مانند باران بهاری به مشام می رسد ، دستگاه هایی کوچک برروی میزهای چوبی قرار دارد که ابزاری مانند سمباده در درون آن قرار گرفته است.

پس از آشنایی و احوالپرسی می خواهیم تا درباره گوهر تراشی برای ما تعریف کند.
صادقی اینگونه آغاز می کند:محبوبه صادقی دیپلم رشته فنی و حرفه ای هستم که به طور کلی علاقه خاصی به هنر داشتم و با سنگ های رودخانه نقاشی می کردم، از مردادماه سال 98 گوهر تراشی توسط یک شرکت به من معرفی شد و پس از آن به واسطه عشق و علاقه طبیعی از طریق سایت ها و فیلم های مختلف مهارت خود را در این زمینه ارتقا دادم و به مدت 4سال است به صورت حرفه ای کار می کنم.
.
از مردادسال گذشته همکاری با آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد دارالفنون را شروع کردم و به هنرجوهای علاقه مند آموزش می دهم.
وی درباره نحوه آموزش به هنرجویان، گفت:معمولا مدت آموزش یک ماهه است که هنرجویان از صفر تا صد مهارت گوهرتراشی را فرامی گیرند اما اگر فردی نیاز به مدت زمان بیشتری داشت حتما به او کمک می کنیم تا کار خود را ارتقا دهد.

صادقی درباره سنگ های عقیق این طور توضیح داد:سنگ های عقیق در رنگ های متنوع‌ آبی، قهوه‌ای، توده‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ به صورت ساده یا با نقش و نگار وجود دارد که آراگونیت،سملا، کوارتز و..هستند که با استفاده از ابزار شامل سگمنت‌ها، سمباده و دستگاه که دارای 3بخش برش، تراش و پولیش است صیقل داده می شوند البته اصلی ترین ابزار ، دست های ماست،.
معمولا قیمت سنگ های عقیق به نوع سختی و طرح آن بستگی دارد و سنگ هایی که زیباتر و چشم نوازتر هستند گران ترند.

وی عقیده دارد که از دید عموم به فردی که بی رحم و بی انصاف است می گویند دلت از سنگ است، اشتباه است، چون سنگ ها نرمی خاصی دارند؛ یک سنگ در رودخانه ها بدون هیچ برشی، یک شکل خاصی می گیرد، چه برسد با دست که به این زیبایی صیقل می خورد.

واقعا سنگ انقدر سخت نیست برخی انسان ها از سنگ هم سخت تر هستند، می شود با مهربانی دل ها را نرم کرد چه برسد به سنگ، می شود با سنگ رفتار کرد و خو و انس گرفت، سنگ آن قدر انرژی به انسان می دهد که از برخی از آن ها به عنوان ابزاری برای درمان استفاده می شود.

برخی افراد با سنگ های عقیق دست شان گرم می شود یا گزگز می کند یا برخی افراد با مشکل روحی روانی می توانند برروی سنگ بزرگ روزی نیم ساعت بایستند تا به آرامش برسند، برخی سنگ ها مانند فیروزه آبی رنگ برای چشم نظر کاربرد دارند.

با توجه به تجربه ام برای تبدیل یک سنگ خام و شکسته به نگین ، یک ساعت زمان می گذارم که میزان سادگی و سختی کار به جنس سنگ بستگی دارد چون برخی نرم و برخی سختی بسیاری دارند.

در ادامه به سراغ سیدمحمدموسوی، مدیر آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دارالفنون مازندران می رویم.
وی گفت: آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دارالفنون مازندران در مدت یک سال و نیم گذشته با همکاری اساتید حرفه ای توانسته است مهارت آموزی در 70 رشته مختلف در حوزه های خدماتی، معماری ، هنری و..به جامعه عرضه کند.
موسوی درباره رشته گوهرتراشی این طور توضیح داد: گوهرتراشی یک رشته غیربومی است که بسیاری از مردم شناختی نسبت به آن ندارند اما در شهرهایی که معادن کانی یا غیرکانی وجود دارد، اغلب مردم به آن آشنایی دارند؛ این رشته برای نخستین بار از سوی آموزشگاه آزاد دارالفنون مازندران به مردم استان معرفی شد که تاکنون توانسته تا حدودی علاقه‌مندان را به خود جذب کند.

این فعال حوزه مهارت آموزی، ادامه داد:در هنر گوهر تراشی یک سنگ یا کلوخ معدنی را به تعداد بسیار در قالب نگین انگشتر ، گردنبند و اکسسوری در می آورند و به فروش می گذارند که به دلیل علاقه مردم به زیبایی و جذابیت سنگ‌ها معمولا به صنعت گوهر تراشی عنوان صنعت هزار درصدی نهاده شد، چون سود بسیاری دارد.

موسوی با بیان اینکه هزینه حضور در دوره‌های آموزشی گوهر تراشی مبلغ 7میلیون و 800هزارتومان است، گفت: اما با توجه به اینکه هدف ما این است که این رشته را در بین علاقه‌مندان ترویج دهیم بسیاری از هزینه‌های جانبی را بر دوش آموزشگاه می گذاریم و با حداقل هزینه به مبلغ 2میلیون و 500هزار تومان برگزار می‌کنیم.

مدیرآموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دارالفنون مازندران افزود:اگر مسئولان برای گسترش فعالیت و فروش آن با ما همکاری کنند می توانیم اشتغال زایی خانگی خوبی برای اقشار آسیب پذیر جامعه، توان خواهان، بانوان سرپرست خانوار و سایر علاقه مندان به هنر فراهم آوریم.

وی میزان هزینه برای تهیه ابزار و تجهیزات لازم هنر گوهر تراشی را مبلغ 7الی 8میلیون تومان اعلام کرد که یک فرد با خرید آن می تواند در مساحت کوچک اتاق منزل خود این کار را انجام دهد.

موسوی از سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و انجمن‌های مردم نهاد دعوت کرد تا رشته گوهر تراشی را به عنوان یک شغل خانگی و هنر زیبا به نیروی انسانی خود معرفی نمایند.

گفت‌و گو:نداکلائی