سولار ۳
سولار ۳
معیار هنر به جای اینکه هویت بخشی اسلامی ایرانی باشد، شاخصه‌اش شد شعارزدگی و روایت‌های گنک از سیره خاندان نبوت و امامت. صحنه‌های نمایشی را انواع جنگ و هزل‌ها فراگرفت و به نام هنر و چند بخشنامه تلاش شد تا فرهنگ در زنجیر تعصب اسیر شود بی آنکه یادشان رفت تمامیت مانایی دین اسلام در تازه زیستن و مدرن بودن است.

به گزارش ندای تجن- در حوزه فرهنگ و هنر برای دشمن بازی کردید. وقتی نتوانید دین را بر اساس روز تبلیغ کنید و برطبل کهن می نوازید قطعا خناسان میدان‌دار می شوند. در بیانات مکرر امام خمینی (ره )و امام خامنه‌ای، انقلاب اسلامی را انقلاب فرهنگی معرفی کرده‌اند لیک آنچه هرگز نتوانست با زبان روز دنیا انقلاب اسلامی را معرفی کند همین حوزه فرهنگ و هنر بوده است.

دهه اول انقلاب اسلامی ما شاهد نضج و نشر هنر انقلابی بودیم اما چون مجریان آن هنر تکنیک روز جهان را درست نمی‌شناختند به سمت شعارزدگی کوچ کردند. نویسندگان بزرگ وقتی به رحمت الهی رفتند نتوانستید نویسندگان خلاق وطنی تربیت کنید البته این مهم در ادبیات نمایشی نمود عینی دارد.

در فرهنگ و هنر بخشنامه‌ای و جناحی رفتار شد و جوان چون نیاز سوالات خود را در فرهنگ و هنر جاری نتوانست جستجو کند و از سوی دیگر دشمن فرهنگ و هنرش را چنان اغواگرانه و ارزان به جوان ایرانی معرفی کرد که جوان ایرانی مسخ در فرهنگ و هنر بیگانه شد.

وقتی در برابر عروسک‌های باربی رفتند و عروسک دارا و سارای ساخت چین با قیمت بالا عرضه کردند… وقتی نمایش ساز ممنوع گشت … ما باز شاهد گسترش فرهنگ و هنر دشمن شدیم. آن‌سوی مرزها برای هنرمندان ما هدفمند فرش قرمز پهن کردند و این سو در وطن هنرمند اصیل خانه نشین شد.

معیار هنر به جای اینکه هویت بخشی اسلامی ایرانی باشد، شاخصه‌اش شد شعارزدگی و روایت‌های گنک از سیره خاندان نبوت و امامت. صحنه‌های نمایشی را انواع جنگ و هزل‌ها فراگرفت و به نام هنر و چند بخشنامه تلاش شد تا فرهنگ در زنجیر تعصب اسیر شود بی آنکه یادشان رفت تمامیت مانایی دین اسلام در تازه زیستن و مدرن بودن است.

قرآن کتاب دعا و قرائت در مجالس ترحیم و افتتاحیه‌ها معرفی شد در حالی‌که همین قرآن توسط امام باقر (ع)چنان مروج علوم گشت که دانشمندان اسلامی توانستند در نجوم، طب، فلسفه و… آثاری جاودان خلق کنند که هنوز مرجع علمی محسوب می‌شوند.

در دوره ای که قرآن مرکز علم شناخته شده بود صدها اندیشمند و دانشمند تربیت شد که تنها نام معدودی را ذکر می‌کنم: ابن خلدون، ابن سینا، خوارزمی، حیان، خیام… و در حوزه ادبیات فردوسی، حافظ، سعدی و… از قرآن بهره‌برداری نمودند و آثاری جاوید پدید آورند.

همین مشکلات امروز نشات گرفته از جدایی با قرآن علم پرور است. وقتی آستین کوتاه و موی بلند را تعبیر غیردینی نمودند… وقتی در مدل‌سازی لباس و مو، از نیاز جوان فاصله گرفته شد و تنها داشتن ریش و تسبیح و چادر شد نشان مسلمانی، اما نسبت به رباهای بانکی و فقر و فحشا در جامعه سکوت انتخاب شد… آری … آری در چنین فرصتی سوزی، دشمن توانست چوان ایرانی جذب خود کند.

ادامه دارد