نیازمندی به استخر ورزشی با مسافت 200متر به بالا برای بانوان ورزشکار/لزوم برخورد با خاطیان پروژه پل کمربندی فریدونکنار/اهمیت همکاری شهرداری‌ها برای تسریع حرکت در مسیر مردمی‌سازی سواحل
نیازمندی به استخر ورزشی با مسافت 200متر به بالا برای بانوان ورزشکار/لزوم برخورد با خاطیان پروژه پل کمربندی فریدونکنار/اهمیت همکاری شهرداری‌ها برای تسریع حرکت در مسیر مردمی‌سازی سواحل
در این مراسم به مباحث متعددی از اهمیت داشتن استخر ورزشی برای بانوان تا لزوم همکاری شهرداری ها برای حرکت به سمت مردمی سازی ساحل مطرح شد.

به گزارش ندای تجن- صبح روز جمعه عازم شهرستان فریدونکنار شدیم، شهری زیبا و به گفته مسئولان مظلوم که لازم است بیشتر از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد.

در محل ساحل فریدونکنار جمعیت بسیاری از ناجیان غریق و اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر بر روی صندلی های پلاستیکی نشسته اند و منتظر حضور مسئولان هستند.

آسمان آفتابی و باد گرم و نمناکی می وزد، ساحل چه زیبا و عطرآگین است و چقدر خوب که فضای کوچکی شبیه به استخر در کنار ساحل برای کودکان و سالمندان محیای شنا کردن است.

به میان جمع حاضران می رویم و با آنان هم کلام می شویم تا از کم و کیف همکاری با هلال احمر بپرسیم.

یکی از داوطلبان جمعیت هلال احمر که در جمع شرکت کنندگان در مراسم نشسته است، گفت: ما از فعالان مسجد محل زندگی بودیم که به دلیل علاقه‌مندی به حس انسان دوستی به عضویت هلال احمر درآمدیم.

نرگس پور حسین باقری که در فعالیت‌های کمک رسانی حوزه های مختلف مشارکت دارد، افزود:در جمعیت هلال احمر برای زوج های جوان جهیزینه تهیه می‌کنیم و در کنار آن اهدای بسته‌های معیشتی، پاک سازی سواحل و هر کار داوطلبانه ای که نیاز به حضور ما باشد را انجام می دهیم.

لزوم داشتن برنامه مدون و مستمر در جمعیت هلال احمر

وی با بیان اینکه توقع و انتظاری از مسئولان و مردم نداریم، ادامه داد: تنها می خواهیم تا برنامه‌های مدون و مستمر برای جمعیت داشته باشند؛ ما در طول 10سال فعالیت به عنوان عضو داوطلب جمعیت هلال احمر تعداد بسیاری از افراد را به عضویت درآوردیم که هر کدام در بشخ های مختلف کمک می کنند.

باقری جمعیت هلال احمر را نهادی بی طرف که دوستدار انسانیت و کمک به همنوعان است، تعریف کرد.

یکی از ناجیان غریق که  به مدت 2سال در استخر جان بیش از 30 نفر را نجات داده است، نیز گفت: از کودکی به آب علاقه داشتم به طوری که از بودن در کنار آب و شنا کردن حس خوبی به دست می آورم.

ساراعاشوری از اهالی بابل، افزود:در کنار فعالیت در استخر به عنوان مربی و کمک مربی شنا نیز فعالیت دارم و با توجه به 6ماه فعالیت در مجموعه آبی هنوز بیمه نشدم و به نظرم استخر باید این کار را انجام دهد.

نیازمندی به استخر ورزشی با مسافت 200متر به بالا

وی با اشاره به اینکه بانوان مازندرانی توانایی و مهارت بسیاری در رشته ورزشی شنا دارند ،ادامه داد:در حال حاضر نیازمند فضای استخر با مسافت 200متر و بالاتر هستند تا مجبور نباشند از استخرهای خصوصی استفاده کنند؛ در تهران بانوان ورزشکار از استخر انقلاب استفاده می کنند که اگر در مازندران از این امکان برخوردار باشیم می توانیم با حضور مربیان خوب استان، ورزشکاران توانمندی برای رقابت های ملی و بین المللی تربیت کنیم.

البرزطهماسبی از ناجیان غریق در شهر رویان نیز با بیان اینکه به مدت 6سال سابقه فعالیت دارد، گفت:در حال حاضر حقوق می گیریم اما نحوه ثبت نام ما مشخص نبود که تازه به مدت یک سال است به ما کارت دادند.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال فعالیت در ساحل تعداد 4الی 5نفر را نجات دادم، افزود:دخترها بیشتر از پسرها غرق می شوند چون دریا را با استخر اشتباه می گیرند.

خط زیر سینه، مکان مناسب برای شنا

طهماسی به همه مسافران که علاقه‌مند به شنا کردن در دریا هستند توصیه کرد که همیشه تا خط زیر سینه در آب باشند و ادامه داد:با توجه به جزر و مد دریا اگر تا این مقدار در آب باشند خطری آن‌ها را تهدید نمی کند.

در ادامه رئیس هیات نجات غریق مازندران با بیان اینکه 600 نفر ناجی غریق آقا و خانم در مراسم امروز مشارکت کردند، گفت:650 نفر ناجی غریق در استان داریم که قول می دهیم درسال جاری تعداد 2هزار نفر را به عضویت جمعیت هلال احمر تشویق کنیم.

تقی کریمیان،افزود: با این تعداد افراد می توانیم تقریبا 3هزار نفر را به کارگیری کنیم تا در مناطق حادثه خیز استان مشغول به کار شوند.

جذب بیش از 70هزار نفر طی دو سال

رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه هلال احمر جمهوری اسلامی  ایران در چند سال اخیر خوش درخشید به طوری که آبروی نظام در عرصه داخلی و بین المللی را حفظ کرد، گفت:بیش از 70هزار نفر طی 2سال جذب جمعیت هلال احمر شدند که نشان از مدیریت پویا و قوی و مردمی دارد.

علی اصغر باقرزاده با اشاره به اقدااتی که با همکاری مجلس و دولت در بخش تجهیزات، امکانات و کمک بلاعوض به جمعیت هلال احمر شده است، افزود:نخستین پایگاه امداد و نجات ساحلی کشور با همکاری مسئولان در فریدونکنار افتتاح کردیم، در واقع 4پروژه فاضلاب ،ورزشگاه حسین آباد ،پایگاه امداد و نجات و اورژانس که سال ها عقب افتاده بود به ثمر نشست و افتتاح شد.

لزوم برخورد با خاطیان پروژه پل کمربندی فریدونکنار

وی از کلنگ زنی پروژه درمانگاه تامین اجتماعی طی 2ماه آینده با حمایت استاندار مازندران و سایر مسئولان خبر داد و افزود:علیرغم تامین بودجه پروژه پل کمربندی متاسفانه به ثمر ننشسته که باید با خاطیان برخورد قانونی صورت گیرد.

باقرزاده افتتاح طرح ملی پایگاه امداد و نجات در مازندران را به فال نیک گرفت و خود را حامی آن اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری مدیریت سواحل استان بر عهده جمعیت هلال احمر قرار گرفت، ادامه داد:این پایگاه ساحلی می تواند بسترسازی کند و ساحل را به عنوان محلی امن برای مسافران تبدیل نماید.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی قول پیگیری طرح راه اندازی سازمان عمران ساحل را داد و گفت:طرح توسط دولت آورده شود تا ما در مجلس از آن حمات کنیم و مردم بتوانند استفاده مناسب از سواحل ببرند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کشور نیز با بیان اینکه در بیش از 190آیه درباره انجام کار خیر توجه شده است، گفت:اقدامات اعضای جمعیت هلال احمر مصداق همین آیه کریمه است.

عالی ترین نشان لیاقت به ایران داده شد

پیرحسین کولیوند افزود: در جمعیت هلال احمر سرعت مجاز است و هرکس به اندازه توانایی خود کار خیر انجام می‌دهد، امروز در جمعیت هلال احمر که به 100سالگی رسیدیم پیر نشدیم بلکه جوان تر و با انگیزه تر و کاراتر شدیم که از ویژگی‌های جوانان هلال احمری است، با همین روحیه توانستیم عالی ترین نشان صلیب سرخ را کسب کنیم و علیرغم اینکه در داخل کشور مشغول حوادث بودیم به کمک کشورهای ترکیه و سوریه که دچار حادثه شدند رفتیم که در میان بیش از 10 کشور حاضر سازمان صلیب سرخ، ایران را مورد تفقد قرار داد و رئیس جمهور ترکیه عالی ترین نشانه لیاقت را به ایران داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به اینکه در هرجایی اتفاقی بیفتد جزو نخستین گروه‌های امدادی هستیم که اعزام می شویم، گفت: دریا مکان زیبایی است که مردم می توانند از طریق حمل و نقل و تورهای  گردشگری  که قدرت و جاذبه طبیعت را به نمایش می گذارند شرکت کنند.

وی خطاب به ناجیان غریق و اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر، گفت:هدف خود را بر این موضوع قرار دهیم که از 50درصد تلفات کم کنید اگر این مقدار جان را نجات دهیم در ثواب این کار همه ما شریک هستیم.

کولیوند با اشاره به اهمیت نگاه توجه به نجات زندگی انسان ها در جمعیت هلال احمر ، افزود:دولت شبانه روز زحمت می کشد تا مردم بهره آن را ببرند، در حال حاضر وضعیت نجاتگران بهتر شد و بیمه حل شد ان شاالله از نظر معیشت هم بهتر می شود.

برنج کشاورزان 10تیر به بازار می آید

تقی پور امام جمعه شهرستان فریدونکنار نیز با تشکر از همه مسئولان دست اندر کار در اجرای طرح ملی ساماندهی سواحل، افزود:فریدونکنار به دلیل مساحت اندک مسکونی که به خاطر شرایط قرارگیری در جایی که از سمت جنوب با شالیزار، از شمال به دریا و اندکی آن طرف تر محمودآباد و بابلسر دارد، در ساخت و ساز و اقتصاد دچار مشکل است.

وی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری و فرماندار و بخشدار در اقدامی که نماینده مجلس قرار بود با بودجه آماده بیاورد به دلیل محدوده کم مساحت جغرافیایی از لحاظ قانونی معذوریت دارند، ادامه داد:لازم است کمک کنید تا به نحوی از اقتصاد دریا فایده ببریم که سبب شکرگزاری مردم باشد.

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به اینکه استاندار نگاه ویژه به فریدونکنار دارند و تعبیر مظلوم بودن از زبان وی بود، افزود:نیاز است طوری عمل شود تا از اقتصاد فریدونکنار بهره مند شویم.

امام جمعه شهرستان فریدونکنار با بیان اینکه برنج کشاورزان در تاریخ 10تیز به بازار می آید، گفت:امیدواریم خبر خوشی برای کشاورزان داشته باشید.

استاندار مازندران نیز در ادامه یکی از مهم ترین رویدادهای مهم تابستان که در حال رصد و مدیریت در استان هستند را ساماندهی سواحل مازندران اعلام کرد که مورد توجه 80میلیون نفر جمعیت کشور است.

سیدمحمودحسینی پور با بیان اینکه مسافران بسیاری در طول سال به ویژه در ایام تابستان برای بهره مندی از دریای مازندران به اینجا سفر می کنند، افزود:در طول سال های گذشته تلاش همه دولت ها براین بود که برای سواحل برنامه مدون داشته باشند و ساماندهی سواحل جزو ماموریت همه آن ها بود.

استاندار مازندران با اشاره به اقدام شجاعانه دولت سیزدهم در آزادسازی حریم 60متری سواحل ، ادامه داد:این اقدام مورد رضایت مردم قرار گرفت و نشان داد که چه مقدار از سواحل ما در اختیار ارگان های دولتی و غیردولتی قرار دارد.

وی موضوع دوم که دولت در ماموریت وزارت کشور قرار دارد را ساماندهی سواحل اعلام کرد که دارای اهمیت بیشتری از آزادسازی است و گفت:ساماندهی سواحل در کشورهای اسلامی ساز و کار خاص خودش را دارد و ما نمی توانیم ساحلی مانند سایر کشورها داشته باشیم و نیازمند این است که با ارزش های اسلامی سواحل را در اختیار مردم بگذاریم.

نماینده دولت در استان با اشاره به اقدامات انجام گرفته طی یک سال و نیم گذشته با وزارت کشور، افزود:مقرر شد که فعلا در شهرستان های مازندران متولی اصلی ساماندهی سواحل شهرداری ها باشند و بتوانند سرمایه گذاران را برای ساماندهی جذب کنند.

اهمیت همکاری شهرداری ها برای تسریع حرکت در مسیر مردمی سازی سواحل

وی خطاب به شهرداری های استان درخواست کرد که طرح ها و برنامه های خود را برای ساماندهی سواحل و ایجاد ساختارهای موقتی ارائه دهند چون براساس قواعد سازه داخلی نمی توانیم در حریم 60 متری ایجاد کنیم اما اداره کل منابع طبیعی قبول کرد تا قدری طولانی تر ساحل را در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم تا مردم عزتمندانه از سواحل استفاده کنند که این کار توسط شهرداری ها باید انجام شود تا هر چه سریع تر نسبت به مردمی سازی سواحل اقدام کنیم.

حسینی پور حفظ جان مردم را موضوع دیگر اعلام کرد که با توجه به ساختار متفاوت دریای مازندران با دریای منطقه جنوب کشور متاسفانه هر ساله شاهد ازدست رفتن جان بسیاری از مسافرانی هستیم که برای تفریح به مازندران می آیند که مورد تایید مسئولین و مردم استان نیست.

حفظ و صیانت از جان انسان ها در سواحل به عزم فرادستگاهی مرتبط است

وی حفظ و صیانت از جان انسان ها در سواحل را به عزم فرادستگاهی مرتبط اعلام کرد و گفت:در همین مکان از ناجیان غریق که لباس هلال احمر برتن نداشتند و براساس احساس مسئولیت و جوانمردانه پای کار بودند تشکر می کنم که جان بسیاری از غریقها را نجات دادند.

استاندار مازندران با بیان اینکه در سال گذشته تعداد نجات یافتگان قابل مقایسه با سال های گذشته نیست، افزود:متاسفانه جان 95نفر از هم وطنان را از دست دادیم که در سال جاری بنا برتاکید دولت بر چاره اندشی درباره کاهش تلفات انسانی در سواحل باید طوری برنامه ریزی کنیم تا حتی یک نفر در سواحل غرق نشود.

حسینی پور با اشاره به اینکه برای آماده کردن زیرساخت های سواحل به دلیل قوی بودن و بین المللی بودن جمعیت هلال احمر این توانایی برای انجام کارهای بزرگ در آن وجود دارد، گفت:علیرغم اینکه موضوع سواحل در دستور کار برنامه جمعیت هلال احمر نبود اما به دلیل حفظ و صیانت از جان انسان ها با خواهش ما در ماموریت خودشان قرار دادند.

وی بیان کرد:مسئولین و همه مردم بدانند که توقع متدینین، خانواده شهدا و ایثارگران و آزادگان و علما این است که ارزش های اسلامی در کل استان به ویژه در ایام تابستان در سواحل رعایت شود .

آماده شدن پیوست ساماندهی سواحل

استاندار مازندران از آماده کردن پیوست ساماندهی سواحل خبر داد که مسئولیت دستگاه ها در آن  مشخص است و تک تک دستگاه ها باید حساس باشند تا جایگاه استان مازندران که دیار علویان است و 10هزار و 400شهید نظاره گر رفتار ما هستند، حفظ شود.

در ادامه مراسم برنامه مانور امداد و نجات با همکاری ناجیان غریق و جمعیت هلال احمر استان برگزار و پایگاه امداد و نجات ساحلی فریدونکنار افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه طرح ملی ساماندهی سواحل به همراه پایگاه امداد و نجات ساحلی و مانور امداد و نجات توسط ناجیان غریق و اعضای جمعیت هلال احمر استان در روز جمعه 29 اردیبشهت ماه سال جاری در محل ساحل فریدونکنار برگزار شد.

براساس این گزارش این مراسم با حضور کولیوند مدیرعامل جمعیت هلال احمر کشور، باقرزاده،رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس وشورای اسلامی وحسینی پور استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی مازندران برگزار شد.

نداکلائی