عاشقانه‌ای ساده برای ببر مازندران؛ “تولدت مبارک اسطوره”
عاشقانه‌ای ساده برای ببر مازندران؛ “تولدت مبارک اسطوره”
امامعلی حبیبی نابغه کشتی جهان معروف به "ببر مازندران: متولد پنجم خرداد ماه ۱۳۱۰ در بابل شب گذشته جشن تولد ۹۲ سالگی خود را برگزار کرد.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار ایرنا، امامعلی حبیبی نابغه کشتی جهان و دارنده اولین مدال طلای المپیک ایران و کشورهای مسلمان متولد روستای «درزیکلای آخوندی» در سه کیلومتری جنوب بابل است. وی در سن هشت سالگی بعد از فوت پدر و مادرش به قائمشهر(شاهی سابق) نزد خواهرش رفت و ورزش را با کشتی محلی «لوچو» آغاز کرد و سپس فراگیری فنون کشتی را در سال ۱۳۳۱ در پادگان گرگان استارت زد.

ببر مازندران پس از قهرمانی در مسابقه های انتخابی استان در سال ۱۳۳۲، در رقابت های قهرمانی کشور شرکت کرد و عنوان چهارم وزن ۷۲کیلوگرم را به دست آورد. سال ۱۳۳۳ هم به مقام چهارم رسید ولی با قهرمانی در سال های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۷ در تهران، ۱۳۳۸ در شیراز و ۱۳۳۹ در رشت رسما به قهرمان کشور تبدیل شد.

عاشقانه‌ای ساده برای ببر مازندران؛ "تولدت مبارک اسطوره"

جهان پهلوان حبیبی اگر چه در اولین تورنمنت خارج از کشورش عازم رقابت های بین المللی ترکیه شد و با کشتی گرفتن در وزن ۶۷ کیلوگرم به موفقیتی دست نیافت، ولی در بازی های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به اوج درخشش رسید و با وجود تب شدید، مدال طلای این رویداد بزرگ را در وزن ۶۷ کیلوگرم کسب کرد.

امامعلی حبیبی در مسابقات جهانی تهران در سال ۱۹۵۹ دو تن از بزرگان کشتی دنیا یعنی «بالاوادزه» از شوروی سابق و «اسماعیل اوغان» از ترکیه را در مجموع در کمتر از سه دقیقه ضربه فنی کرد. وی در دوران حضورش در عرصه کشتی به سریع ترین کشتی گیر جهان معروف شد و در سال ۱۹۶۱ در رقابت های جهانی «یوکوهاما» بالاتر از «موروزوف» از شوروی و «کانه کو» از ژاپن برای دومین بار قهرمان جهان شد. در آن سال تیم کشتی ایران به مقام قهرمانی دست یافت. حبیبی با کسب مدال طلای رقابت های جهانی ۱۹۶۲ «تولیدو» برای همیشه از دنیای دایره طلایی خداحافظی کرد.

وی علاوه بر چهار طلای جهان و المپیک، موفق به کسب مدال طلای بازی های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو شد.

حبیبی پس از پایان دوره قهرمانی مدتی به مربیگری پرداخت ولی پس از آن وارد عالم سیاست شد و در دوره ای هم به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی حضور داشت.

عاشقانه‌ای ساده برای ببر مازندران؛ "تولدت مبارک اسطوره"

امامعلی حبیبی قهرمانی است که در کوتاه ترین زمان، قهرمانان بزرگی همچون بالاوادزه را با فنون یک دست و یک پا و سرته یکی به زمین می زد و به همین دلیل هم به ببر مازندران در عرصه کشتی معروف شد.

امامعلی حبیبی که همیشه قلبش برای مملکتش می تپد در رقابت های جهانی ۲۰۰۷ باکو لوح مشاهیر فیلا را دریافت کرد. از سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰ میلادی) در مازندران یک جام معتبر بین المللی به نام او و دیگر قهرمان کشتی ایران عبدالله موحد برگزار می شود.

ببر مازندران که به آن ببر هیرکانی، کاسپین و تورانی نیز گفته می شود یکی از زیرگونه های ببر بوده است که در ناحیه گسترده ای از غرب چین تا سواحل دریای سیاه شامل آسیای میانه، قفقاز و شمال ایران زندگی می کرد و بیشتر از نیم قرن پیش منقرض شد.

ببر هیرکانی در دوران حیات خود در کنار ببر سیبری و ببر بنگال بزرگترین گربه سانان دنیا بودند.