روابط عمومی باید در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گیرد/روابط عمومی باید آنالیزگر باشد/روابط عمومی، هنر مردم‌داری است
روابط عمومی باید در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گیرد/روابط عمومی باید آنالیزگر باشد/روابط عمومی، هنر مردم‌داری است
در همایش استانی هفته ارتباطات و روابط عمومی بر اهمیت جایگاه این واحد در سازمان ها، نقش روابط عمومی در جهاد تبیین و ویژگی های این حوزه پرداخته شد.

به گزارش ندای تجن- رئیس انجمن روابط عمومی ایران در همایش استانی نکوداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی که در روز پنج شنبه در محل سالن پیامبر اعظم (ص)اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان نور برگزار شد، گفت: چندماه پیش طی جلسه‌ای که با وزرای فرهنگ و ارشاد و اقتصاد داشتیم این موضوع را بیان کردیم که جای روابط عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد است.

خسرو رفیعی افزود:در زمان رئیس جمهوری دولت دهم روابط عمومی را از وزارت فرهنگ و ارشاد جدا کردند که در آن زمان حوزه مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد در 3شاخه تبلیغات ، مطبوعات و روابط عمومی بود و این موضوع سبب فاصله میان روابط عمومی و رسانه‌ها شد.

وی با بیان اینکه چون رسانه ها مدعی العموم و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد هستند جای روابط عمومی ها هم در همان جا هست، ادامه داد: ما در انجمن روابط عمومی ایران سال های سال همکاری تنگاتنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد داشتیم و انجمن جزو نخستین نهادمدنی پس از جنگ است که تشکیل شد و معتبرترین انجمن میان 80هزار انجمن مردم نهاد هستیم.

رفیعی اضافه کرد: ما افتخار می کنیم که هیچ مشکلی برای کشور و دولت نداشتیم و می توانیم طی این بیش از 30سال فعالیت سرخود را بالا بگیریم چون با هیچ گروهی پیوند اخوت نبستیم و امیدواریم بتوانیم این راه را ادامه دهیم تا مورد اعتماد همگی قرار بگیریم.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون کشور نیز با تبریک ایام دهه کرامت، آزادسازی خرمشهر و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای کشور به ویژه مازندران، گفت: در 3بخش به بیان جایگاه روابط عمومی، نقش آنان در جهاد تبیین و مسئولیت مدنی در عرصه اطلاع رسانی می پردازیم.

محمدجعفر ایرانی با بیان اینکه قانون همیشه نقش کنترل وهدایتگر را برای جوامع بشری دارد، افزود: آیین نامه‌ای که در سال 68 و توسط هیات دولت در سال 86ابلاغ شد وظایف این حوزه را مشخص کرده است.

این حقوق دان با اشاره به اینکه عالی ترین مقام سازمان، ارکان روابط عمومی است،ادامه داد: این جایگاهی است که قانون در نظر گرفته است وهر کسی در هر جایگاهی است، او باید آن جایگاه را بسازد.

وی با بیان اینکه شورای روابط عمومی در مقام سخنگوی هر دستگاهی به خاطر اهمیت و دسترسی به اطلاعات صحیح تبیین شد، افزود:روابط عمومی‌ها در همه حوزه ها پل ارتباطی سازمان با مردم است که هم اثرگذار در حوزه اجتماعی و هم اثرگذار در سازمان است.

ایرانی با اشاره به اینکه روابط عمومی صرف تولید محتوا و تحقیق به روز نیست، گفت:امروز قطب‌های بزرگ اطلاع‌رسانی دنیا با دسترسی به پلتفرم‌های بزرگ براساس آموزه‌های خود درصدد شبهه افکنی هستند.

این صاحب نظر در حقوق رسانه ادامه داد:در جامعه‌ای که می خواهید حقانیت رسانه را بیان کنید صرف پاسخگو بودن نشان دهنده توانایی روابط عمومی نیست، بلکه حتما باید از ایجاد شبهه جلوگیری کند.

وی روابط عمومی‌ها را به عنوان پیشران جهاد تبیین معرفی کرد که در هرجایی پرسشی هست باید حضور داشته باشند و پیش از سازمان ، باید دسترسی به اطلاعات، مخاطرات و احتمالات و .. داشته و آنالیزگر باشند.

این حقوق دان بیان کرد: ممکن است روابط عمومی با کمبود اعتبار و تجهیزات روبرو باشد اما همین که درباره اتفاقات پیش از وقوع فکر کند چه اتفاقی میفتد مهم است، به عنوان نمونه کودتای نوژه را یک روابط عمومی کشف کرد و پیگیری کرد و پیش از وقوع خنثی شد.

این صاحب نظر در حوزه رسانه با اشاره به اینکه روابط عمومی باید از بروز حوادث و اتفاقات پیشگیری کند، گفت:

او باید متوجه اتفاقات در جامعه باشد.

وی در ادامه به موضوع حقوق زن در جهان کنونی پرداخت و افزود: آن چه که در جهان متحول و پیشرو در قوانین می‌گوید که حقوق زن را به درستی رعایت می کند، به درستی تبیین نشده است؛ آن چه که امروز اروپا به عنوان حقوق و کرامت زن می گوید، حتما حقوق مساوی زن و مرد نیست بلکه تشابه حقوقی است که مخرب حقوق زن است.

ایرانی بیان کرد: حقوق زن که در اروپا به آن اشاره می شود به عنوان یک کالای پرکشش به آن نگاه می شود مانند طلا و جواهر و اوراق است.

وی با اشاره به نرخ رشد تورم و تولید در کشور، گفت:مظلوم ترین عنصر همان جمهوری اسلامی است که متعلق به آب و خاک ماست، کفران نعمت است که در جایی که بزرگ شدیم بی توجه باشیم؛اینجا متعلق به تک تک مردم و همه اقشار است.

این حقوق دان به کتابی که با عنوان« دموکراسی مبتنی بر ولایت فقیه» به نگارش درآورد، اشاره کرد و ادامه داد:

حکومت دینی و مردمی بهترین شیوه است که اساتید به آن اعتراف دارند،جمهوری اسلامی حکومت دموکراسی است و نیاز به روشنگری دارد.

ایرانی با بیان اهمیت اطلاع رسانی درست از ایثارگری در دفاع مقدس، افزود:برخی از مداحان به هر طریقی دوست دارند که اشک مردم را در بیاورند وقتی شما فضای کربلا را به تصویر می‌کشید هر انسان آزاده‌ای اشکش درمی‌آید، در حالی که باید به درستی سیر نهضت امام حسین (ع) و دفاع مقدس را بیان کنید ونیازی به اضافه گویی نیست و باید مباحث دوران دفاع مقدس را تبیین کرد تا در جامعه آگاهی ایجاد شود.

وی بیان کرد:در حوزه فرزندآوری شخصا قایل نیستم که حتما در حوزه اجتماعی بگوییم این کار را انجام دهید اما ما با پیری جمعیت روبرو هستیم و همه در یک کشتی نشستیم، وقتی جمعیت پیر می شود به سمت نقصان می رود بر روی همه عناصر جامعه تاثیرگذار است، روابط عمومی‌ها تلاش کنند تا در این زمینه اطلاع رسانی درست داشته باشند.

این حقوق دان با اشاره به اینکه حتما فردی که در رسانه یا روابط عمومی کار کرده است مورد اعتراض و شکایت حقوقی قرار گرفته، اما برخی از اتفاقات مانند نشر اکاذیب حق الناس است، افزود: هر فردی با هر وسیله الکترونیک، شنوایی و رسانه صوتی و تصویری مطلبی را منتشر کند که در قانون جرم انگاری شده است تخلف است.

ایرانی با بیان اینکه هر عنصر رسانه که دست به قلم شده و جرم مرتکب می‌شود می گوید که بیایید مرا بگیرید، ادامه داد: در جایی که فضای نقد باز است لازم به آگاهی بخشی است و باید همراه با چارچوب و با مستندات وارد شوید.

این صاحب نظر در حوزه رسانه افزود:در فضای نقد به اشخاص حقیقی و حقوقی، حال هر اقدامی از کشیدن یک کاریکاتور و مزاح و ..که بوی توهین بدهد، انجام ندهید و لازم است تا با حفظ حرمت از افراد نقد کنید.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران با بیان اینکه انتخاب شهرستان نور برای برگزاری همایش هفته ارتباطات و روابط عمومی بسیار مناسب بود، گفت:شهرستان نور از فرهیختگان بزرگی بهره‌مند است از جمله مشاهیری چون شیخ فضل الله نوری، آیت الله علامه محدث نوری، ملاعلی نوری مازندرانی و پدر شعر نو نیمایوشیج و..همه این افراد از مفاخر جامعه ایران هستند.

ذات الله زارعی با تبریک گرامی داشت روز 3خرداد، روز مقاومت که هم زمان با دهه کرامت و روز دختر است، ادامه داد:

هیچ کسی به اندازه شیعه به زن و دختر ارزش قایل نبود و آن‌هایی که شعار زن زندگی آزادی سر دادند آگاهی نداشتند.

در صورتی که جایگاه زن در نظام اسلامی و مذهب شیعه برکسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به هفته ارتباطات و روابط عمومی، گفت:روابط عمومی علاوه بر انجام شرح وظایف، وظیفه آگاهی و اطلاع‌رسانی به جامعه هدف را دارد که مردم و سازمان‌ها و..می تواند داشته باشد.

زارعی افزود: روابط عمومی از جنس هنر است، هنر مردم داری که پیچیده‌ترین و سخت‌ترین هنرها، مردم داری است که چگونه با مردم در ارتباط باشیم و با خود فاصله ندهیم.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران با بیان اینکه هنر مردم داری نیازمند فضای تعاملی است، گفت: یعنی جاده دوطرفه است، یک طرفه نیست که فقط اطلاع رسانی کنیم و مخاطب فقط شنونده باشد؛باید انتظارات و توقع‌های مردم را به مسئولین منتقل کنیم ضمن اینکه برنامه و خواسته‌های سازمان را به جامعه هدف بفرستیم واین موضوع سبب خوشنامی روابط عمومی می شود چون در فضای تعاملی دشمنی را به همدلی تبدیل می کند.

وی افزود:روابط عمومی فعال می تواند جامعه هدف را از حالت انفعالی به حالت فعال تبدیل کند و سازمان را به سازمان فعال تبدیل کند.

زارعی ظرفیت روابط عمومی را در نظام اداری بسیار برجسته و بالا اعلام کرد که باید ببینیم در جامعه خودمان چقدر توانستیم از این حوزه استفاده کنیم.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران با بیان اینکه می بینید که دشمن در برنامه‌ای منسجم در پی ناامیدکردن مردم است و با راه‌کارهای مختلف می خواهد نظام را ناکارآمد جلوه دهد، ادامه داد:آن‌ها از خلاء اطلاع رسانی درست استفاده کردند تا نظام را ناکارآمد نشان دهند. اما در برخی موارد متاسفانه درباره دولت به خوبی اطلاع رسانی نمی شود

که دشمن با در اختیارداشتن امپراطوری بزرگ رسانه‌ای درصدد تفرقه افکنی است.

زارعی با اشاره به اینکه طی 10سال گذشته رشد اقتصاد مازندران منفی بود که طی 2سال نه تنها از رشد منفی جلوگیری شد بلکه رشد 4درصدی را شاهد هستیم، گفت:در بحث مشارکت اقتصادی، نرخ 44درصدی را داریم که مازندران از شاخص کشوری 2درصد رشد بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه طی این مدت132 واحد در تملک بانک‌ها با برنامه ریزی از تملک بانک خارج شد و به زنجیره پولی پیوست، افزود:198واحد نیمه تمام به زنجیره تولید بازگشت ونرخ بیکاری 2درصد کاهش داشت که این روند ادامه خواهد داشت.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران بیان کرد: جلوی حدود 300واحد تولیدی که به سمت تعطیلی می رفت، گرفته شد و برای 47هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

زارعی در ادامه به انتخابات سال جاری اشاره کرد و گفت: اینکه نام چه کسانی از صندوق رای بیرون می آید برای کسی فرقی ندارد و نام هر فردی که با رای مردم بیرون بیاید برای ما قابل احترام است،اما سلامت انتخابات برای ما دارای اهمیت است.

وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که گفتند «رای مردم حق الناس است« افزود: تلاش ما به عنوان مجریان انتخابات این است که در کمال صحت و سلامت انتخابات را برگزار کنیم.

زارعی ادامه داد:نکته بعدی مشارکت در انتخابات است که دشمن در جهت ناامید کردن مردم است یعنی اینکه نظام اسلامی در عرصه بین المللی از پشتوانه مردمی برخوردار نباشد؛اینجا وظیفه ما و روابط عمومی‌ها و همه کسانی که دغدغه دارند است که تلاش کنیم تا بایدها را به نحو احسن به مردم منتقل کنیم مسلما آنان هم حضور می‌یابند.

لازم به ذکر است در این همایش از تعدادی از فعالان رسانه و روابط عمومی تقدیر شد.