لزوم ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در سوادکوه/استان مازندران به تنهایی قدرت دارد با تولید خود ۵٠٠میلیون انسان را سیر کند
لزوم ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در سوادکوه/استان مازندران به تنهایی قدرت دارد با تولید خود ۵٠٠میلیون انسان را سیر کند
طالع معتقد است در مازندران ظرفیت های،بسیاری وجود دارد که در نتیجه توجه و استفاده از ان قادر است غذای ۵۰۰میلیون نفر انسان را تامین کند.

به گزارش ندای تجن_به مناسبت هفته گرامی‌داشت صنایع دستی نخستین همایش بزرگ تجاری سازی گردشگری و فرهنگی روستاهای سوادکوه با عنوان اشتغال درآمد سال 1402 توسعه هوشمند گردشگری با حضور اساتید، صاحب نظران و سخنرانان برگزار شد.

در این مراسم برزگر مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، اساتید مولائی و طالعی از صاحب نظران و غلامی فرماندار شهرستان به سخنرانی پرداختند.

اجرای موسیقی محلی و شعر توسط خانم محمودی تیلمی در کنار برپائی نمایشگاه فروش صنایع دستی برنانه امروز در این مراسم بود.

و در پایان از چند نفر افراد فعال دربخش صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری در سالن مجتمع فرهنگی هنری غدیر شهر پل سفید تقدیر شد.

مرتضی طالع ماسوله که سابقه ۱۹سال عضویت در هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی را در رزومه خود دارد، از اینکه در روز صنایع دستی صندلی‌ها خالی بود ابراز تاسف کرد وگفت: اگر بر فرمایش امام علی ( ع) ما شیعه هستیم باید حرف امامان را خوب گوش کنیم واز تجارب گذشته استفاده کنیم.

رییس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی کشور ، افزود: امروز به عنوان کسی که یک سرایدار صنعت گردشگری بودم به جای سخنرانی فقط می خواهم به صحبت‌های من خوب گوش کنید وفکر کنید؟!
سئوال من این است چرا کشور سنگاپور که ۳۳بار کوچک .تر از مازندران است تولید ناخالص ان ۴۸٠میلیارد است اما در مازندران ۵٠میلیارد است؟!
چرا صنعت مازندران پایین است؟! چرا بیکار زیاد است؟! استان پیر کشور است، تولید نسل متوقف شده است.

مشاور در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به بیان اینکه راز موفقیت سنگاپور درقرن ۲۱ مصیبت گویی نیست بلکه مسئله گویی است، چرا دیگران پیش رفتند وما عقب ماندیم؟!

درسال ۸٠ خوشبختانه با مطرح شدن پروژه گردشگری صنعت گردشگری به مانند روشن نمودن هواپیمایی باید به پرواز درمی امد واین حرکت انجام شد، درسال ۸٠توانستیم با برگزاری جشنواره‌های عرضه مختلف درتمامی استانها با برپایی غرفه های مختلف صنایع دستی کشور نشان داده شود.

طالع با اشاره به اینکه در رابطه با توسعه گردشگری روستایی وشهری مطالبی آماده بود اما ارجحیت را در صنایع دستی می داند، دردنیا ۴۵٠ رشته صنایع دستی است ایران ۳۷٠ صنایع را در رشته‌های مختلف دارد اما علت این عقب ماندن چیست؟!
زمانی که یک توریست وارد شهرستان سوادکوه می شود باید همه صنایع در بازارچه ای نشان داده شود.

طالع پیشنهادات خود را بیان کرد که به ترتیب به شرح زیر است.
۱-ایجاد بازارچه‌ای بسیار زیبا وقشنگ
۲-فعال نمودن نظام بازار یابی درنزدیک شما یک بازار با جمعیت ۱۵میلیون وجود دارد (تهران) یعنی دوبرابر کشور چین که درفروشگاه محصولات صنایع دستی عرضه شود.
۳-صنعت صنایع دستی را از طاقچه برداریم واستفاده کاربردی داشته باشیم به عنوان پیشنهاد تولیدات یک کارخانه کاور آن با کارتن نباشد بلکه با صنایع دستی باشد کاری که به عنوان نمونه چین با صنعت حصیر بافی در پیرکس استفاده کرد واین یک خلاقیت مهم برای درآمد زایی بود.

۴-سئوال مهم من چرا چین موفق شد؟ راه توسعه یافتن چرا از دیگر کشورها عقب هستیم؟ باید داشته هایمان را باور کنیم.
این سئوال در بین ترکها، عربها هم پرسیده شد وانها موفق شدند.
عربستانی که لنج های ایرانی بنابر گفته شیخ عمارت که بنده درسال ۷۳نماینده ایران در سازمان کار بودم منتظر لنج های ایرانی بودند تا گرسنه نباشند امروز برای ساختن بزرگترین شهر هوشمند ۵٠٠میلیارد هزینه می کند.

در کشور ترکیه که با کامیون جنس می بردند از ایران امروز ترکیه در بین ۱٠تا ۱۵کشور تا سال ۲٠۲۳رتبه سوم وچهارم گردشگری تصمیم دارد برسد.

طالع درمورد عقب ماندن ایران که غرب نمی گذارد توضیح داد اگر چه انها نمی خواهند ما پیشرفت کنیم اما باید به داشته‌های خودمان توجه کنیم دررتبه اقتصاد برترینیم استان مازندران به تنهایی قدرت دارد با تولید خود ۵٠٠میلیون انسان را سیر کند چرا که استان مازندران قدرت آب وخاک دارد.
طالع افزود: دوستان قرن ۲۱ با قرنهای دیگر تفاوت دارد مهمترین ویژگی هوش مصنوعی است، ارتباط خانوادگی با جعبه کوچک (موبایل) برای رشد صنعت گردشگری است که برای استفاده یک توریست که می خواهد مازندران بیاید.
در کنار اینکه دولت باید حمایت داشته باشد ما هم باید با شرایط قرن ۲۱ پیشرفت کنیم وگرنه در بازار جهانی که شکست می خوریم. به عنوان مثال درمسیر کردستان حدود ۹دروازه ورود وخروج دارد وترکیه ا دروازه و۱۴میلیارد صادرات دارد وما۶میلیارد صادرات داریم.

طالع معتقد است باید درکنار داشته ها دانسته هایمان را زیاد کنیم تا بتوانیم از صنعت توریست استفاده کنیم. مازندران اقیانوسی از منابع اقتصادی است. درگذشته پدران ما سواد نداشتند نیروی کارگر می آوردند والان جوانهای ما از استان خارج می شوند برای کار، در واقع پدران ما با بیسوادی قدرت خردمندی داشتند.

درادامه طالع با اشاره به وجود ۱میلیون و ۵۰۰هزار جاذبه توریستی ونداشتن توریست رعایت این نکات را لازم می‌داند:
۱-شناخت ۲-مشارکت ۳-شتاب
سیاه نگاه نکردن، به عنوان نمونه: یک پاکبان شهری ممکن است ایده وخلاقیت داشته باشد، از چپ وراست نگاه نکردن وسلیقه ای عمل نشود، زمانی صنعت گردشگری موفق می‌شود اندیشه واعتقاد به صنعت گردشگری که استان مازندران بزرگترین افتصاد را دارد که دوخیمه آن خاک وآب است.

طالع با اشاره به اینکه اعتماد بالنفس بالا صنایع بسیار ضعیف را در فروشگاههای خارج که اصلا قابل قیاس با کیفیت کالای هنرمندان ایرانی نیست وبه فروش می‌رسانند ودراینجا طالع درخواست دارد از مسئولین شهرستان سوادکوه واستانی حتما فضایی برای دیده شدن کارهای هنرمندان درشهرستان سوادکوه دایر شود. واخرین مورد از صحبتهای با ارزش طالع ارتباط با توریست است برقراری ارتباط خود یک نیک نام سازی وبرند اعتبار سازی برای آن کشور است که توانستند جذب توریست کنند ودراجرای برنامه های خوب استمرار داشته باشیم.

در خاتمه همچنان امید به احداث مکانی ثابت برای صنایع دستی، گردشگر ان وهدایایی که در ادارات در جهت حمایت صنعتگران صنایع دستی داشته باشیم تا در مراسمات وگرامی‌داشت روز صنایع دستی شاهد حضور بی‌شمار مردم وعلاقمندان وهنرمندان این راه با ارزش در شهرستان سوادکوه باشیم.

سیده زینت موسوی پور

عکس:مهرعلی رهنمای