بیمه و چرخ خیاطی می‌خواهیم/افزایش قیمت مواد اولیه آزار دهنده است/بانوان آرامش داشته باشند جامعه آرام است
بیمه و چرخ خیاطی می‌خواهیم/افزایش قیمت مواد اولیه آزار دهنده است/بانوان آرامش داشته باشند جامعه آرام است

به گزارش ندای تجن_نخستین جشنواره پوشاک و فن بازار مشاغل خانگی از تاریخ ۱۰الی ۱۳خردادماه سال جاری در محل پارک بانوان شهرستان آمل برگزار شد.در روز پایانی جشنواره مهمان آن شدیم، تعدادی از بانوان در حیاط پارک چند غرفه پوشاک دارند و میزهای،بزرگی گذاشته اند و بر روی آن مشغول برش و نقشه کشی پارچه […]


به گزارش ندای تجن_نخستین جشنواره پوشاک و فن بازار مشاغل خانگی از تاریخ ۱۰الی ۱۳خردادماه سال جاری در محل پارک بانوان شهرستان آمل برگزار شد.
در روز پایانی جشنواره مهمان آن شدیم، تعدادی از بانوان در حیاط پارک چند غرفه پوشاک دارند و میزهای،بزرگی گذاشته اند و بر روی آن مشغول برش و نقشه کشی پارچه هستند.
مربیان خیاطی دورتا دور ایستاده اند و در حال آموزش به بانوان هستند.
مریم ثالث از آموزشگاه گل عفاف که دبیر عفاف و حجاب ستاد نماز جمعه آمل است با همکاری چند تن از بانوان و آموزشگاه ها این دوره آموزشی چند روزه در محل جشنواره را برگزار کرد.

بازدید فرمانده سپاه امل از جشنواره در تصویر بالا می ‌‌بینید.
وی می گوید:از تاریخ ۱۰الی ۱۳خرداد دوخت تعداد ۳۰چادر،۱۰دست شلوار ،۱۲دست پیراهن و ۱۰مورد تعمیر لباس داشتیم که آموزشگاه های نگین،دنیای هنر و بانوان امیدی،عباسی و عاطفه خادمی با ما همکاری داشتند،البته اداره آموزش فنی و حرفه ای و انجمن صنفی پوشاک و کارگروه عفاف و حجاب امل هم کمک کردند.
کبری محمدی نیز یکی از بانوانی است که در رشته شیرینی پزی و غذای خانگی فعالیت دارد.

او در گفت و گو با ما درباره دغدغه شغلی خود در حوزه افزایش قیمت مواد اولیه گفت.

فیلم زیر را بهفر رضایی ۱۳ساله فرزند خانم محمدی از ما تهیه کرده است.


چرخ خیاطی نیاز دارم
آمنه رضایی هم یکی از کسانی است که بیرون جشنواره در حیاط پارک غرفه خود را به پا کرده است.
می گوید:چندسالی که در منزل خیاطی می کنم و از دستمزدی که بابت کار خیاطی از مشتری دریافت می کنم دانه دانه پارچه خریداری می کنم و لباس می دوزم و می‌فروشم.
وی به قیمت پایین راضی است و ادامه می دهد: در حال حاضر چرخ خیاطی صنعتی سردوز ۵نخ لازم دارم که کارم را توسعه دهم و تسهیلات هم می خواهم تا مواد اولیه تهیه کنم.
کلثوم فرجی صاحب غرفه عفاف و حجاب که چادر مذهبی می فروشد، می گوید:۸سال است که سرپرست خانوارم، در طول این مدت با شغل خانگی خرج مان را درمی آورم،
فرجی ادامه می دهد:مستاجر هستیم و متاسفانه حمام در منزل نداریم، فرزندم کلاس چهارم ابتدایی است، بسیار علاقه‌مند بود که به کلاس ورزشی برود اما هزینه را نداشتم، گفت خودم کار می کنم و رفت شاگرد مکانیک شد تا خودش هزینه را دربیاورد.
چند ماه است که دنبال تسهیلات مشاغل خانگی هستم، اما ضامن ندارم و همین موضوع سبب شد تا نتوانم کارم را توسعه دهم.
از طرفی برای دریافت تسهیلات حتما باید مکانی را اجاره کنیم که هزینه‌ها بالاست و امکان آن را نداریم؛می‌خواهم سالم زندگی کنم و تنها نیاز به حمابت دارم تا با پروانه کسب تولیدی بتوانم کارم را توسعه دهم.

بانوان خیاط نیاز به حمایت بیمه‌ای دارند

رییس اتحادیه خیاطان و فرش بافان بانوان آمل که به مدت یک سال این مسئولیت را قبول کرده است، می‌گوید:در حال حاضر تعداد ۴۵۰نفر بانو دارای پروانه کسب و ۳۰۰نفر بانوی بدون پروانه را تحت پوشش داریم.
قدسیه هدایتی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰نفر از بانوان، سرپرست خانوار هستند، افزود:ما خدماتی مانند ارائه پروانه کسب، معرفی به مراکز کاریابی و فرصت های شغلی، معرفی برای حضور در نمایشگاه و برگزاری نمایشگاه را برای اعضای خود انجام می دهیم.
وی با بیان اینکه نخستین جشنواره پوشاک و فن بازار مشاغل خانگی را با همکاری جهاددانشگاهی استان در محل پارک بانوان آمل برگزار کردیم، ادامه داد:از دی ماه سال گذشته تاکنون برای برگزاری جشنواره تلاش کردیم تا بتوانیم با این اقدام، نسبت به معرفی محصولات اعضای اتحادیه کاری انجام دهیم.
هدایتی از مسئولان درخواست کرد تا از اتحادیه خیاطان و فرش بافان حمایت کنند تا انان بتوانند به بانوان کمک کنند تا نانی سر سفره خانواده خود بیاورند.
وی با بیان اینکه حمایت از بانوان به دلیل اینکه سرپرست یک خانواده هستند و مدیریت در خانه را برعهده دادند، دارای اهمیت است، گفت:مادر قلب تپنده خانه است، اگر او در آرامش باشد خانه هم ارام است و در نتیجه جامعه نیز به آرامش می رسد.
رییس اتحادیه خیاطان و فرش بافان بانوان آمل از مسئولان درخواست کرد تا بیمه بانوان خیاط را پیگیری کنند و افزود:در حال حاضر هیچ طرح حمایتی برای بانوان خیاط وجود ندارد، در حالی که انان در سکوت و با کلی مشغله امرار معاش می کنند.
وی افزود:بیشتر خیاطان با ۱۰سال کار دچار فرسودگی می‌شوند و بیماری‌های مختلفی آنان را آزار می دهد، به همین دلیل نیاز به پوشش بیمه ای و حمایتی دارند.
به گزارش ندای تجن_در نمایشگاه با نماینده شرکت چرخ خیاطی جک در آمل گفت و گو کردیم که گفته بود در صورت حمایت از جانب مسئولان می توانند چرخ خیاطی را با ۲الی ۳میلیون تومان تخفیف به خیاطان بفروشند.

متن خبر را در اینجا مطالعه نمایید

متن خبر سرپرست فرمانداری آمل از بازدید نمایشگاه را اینجا بخوانید