ندای تجن-وزیر راه و شهرسازی از انعقاد ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایهگذاری بندری در ایران با برگزاری همایش توسعه دریامحور و روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری خبر داد.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش شامگاه سهشنبه در حاشیه همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در منطقه ای قرار داریم که بنادر بزرگ با انبوه کالا و شرکت های بزرگ کشتیرانی در آن تردد دارند.
وی با اشاره به فضای رقابتی در منطقه و دسترسی ایران به آب های آزاد، گفت: با وجود قرار داشتن در کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب، اگر اقتصاد ریلی و جاده ای کشور به دریا منتهی نشود کار ما به نتیجه مطلوب نمی رسد.
بذرپاش با اشاره به تعریف کلان پروژه «ایران راه» ادامهداد: ذیل آن پروژه های سخت افزاری و نرم افزاری برای رفع گره های ترافیکی تعریف شده است. هم اکنون گمرک سبز و ترانزیت یکسره در دستور کار ما است و در مذاکرات با کشورهای دیگر، در مورد رفع موانع و اختلالها صحبت می کنیم که نشان می دهد در زیرساخت ها این مسایل دیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه اقتصاد دریا پس از ابلاغ رهبر معظم انقلاب، کمیته ویژه ای تشکیل و با هماهنگی کمیسیون عمران مجلس کار به پیش رفت. به طوری که همایش امروز به نوعی فراخوان برای حضور بخش خصوصی محسوب می شود که منجر به امضای ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه گذاری بندری در ایران شد.
وی افزود: در همین راستا قرارداد ساخت ۵۰ شناور منعقد و کار آن آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال ایجاد شرکت های بزرگ حمل و نقل و کشتیرانی هستیم تا بتوانیم جا به جایی بار و کالا در منطقه را انجام دهیم. در همین راستا در جلسات مختلف به دنبال این هستم که نهادهای بزرگ کشور را مجاب کنیم تا با ایجاد کنسرسیوم به شرکت های بزرگ حمل و نقل بین المللی تبدیل شوند.
بذرپاش خاطرنشانکرد: بار اساسی در حوزه اقتصاد دریا بر دوش سازمان بنادر و دریانوردی و پیشانی کار ما در این سازمان است.
ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی
وزیر راه و شهرسازی همچنین در همایش توسعه دریا محور و گرامیداشت روز حمل و نقل دریایی و بندری ضمن تبریک به فعالان حمل و نقل دریایی و لجستیک و حاضران در این مراسم اظهار داشت: نگاه ما به شما رابطه پیمانکار و کارفرما نیست، بلکه نگاه ما به شما به دید یک سرمایه گذار است و ما سرمایه پذیر هستیم.
وی افزود: من و همکارانم اگر با نگاه سابق دولتی به روابط بنگریم، در آن صورت صحبت های امروز ما متفاوت بود و در نتیجه سرعت اقدامات کند می شود.
بذرپاش با اشاره ابلاغ سیاست های دریا محور و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: از مجموع ۵۷ هزار میلیارد تومان، ۳۷ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است و بقیه تفاهمنامه بوده است. امروز از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می خواهم که این تفاهمنامه ها تبدیل به توافقنامه شود.
وی تصریح کرد: ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش ریلی و جاده ای موفق عمل کرده ایم، تاکید کرد: برای ماندن در رقابت بین المللی باید با هم همکاری داشته باشیم تا از رقابت حذف نشویم. ترانزیت جاده ای که ۳۳ درصد رشد کرد، اگرچه فقط یک عدد است اما در پشت آن ساعت ها نشست و جلسه و مذاکره انجام و تعرفه های تجاری و ترجیحی وضع شده است.
وی گفت: اگر بخواهیم حرف از توسعه اقتصادی بزنیم، نگاه به بنادر نباید انبارداری باشد. امید است بتوانیم بندر شهید بهشتی در چابهار راه اندازی کنیم و با اتصال آن به راه آهن چابهار- زاهدان و پس از آن، تکمیل قطعات بیرجند و «یونسی» اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.
برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی
این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی، بیان داشت: بی سابقه ترین اتفاق تاریخ شهرسازی ایران در حال رقم خوردن است. مکانیابی این نقاط به اتمام رسیده است و هر یک از استانهای ساحلی میزبانی استان های غیر ساحلی را بر عهده دارند و هم اکنون تدوین طرح جامع هر یک از این شهرک ها در دست اقدام قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از حدود یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور از چابهار به بوشهر، نزدیکبه یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر آن تکمیل شده است و ۵۰۰ کیلومتر باقیمانده نیز در دست پیگیری قرار دارد. همچنین در شمال کشور به دنبال اتصال بندر انزلی به کاسپین با هدف ایجاد مسیر دریا به دریا هستیم. در بندر امیرآباد نیز باید کشتی های رو رو فعالیت داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره موضوع واردات ناوگان، تصریح کرد: به عنوان دولت استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی وظیفه ما است، اما نباید معطل بمانیم تا فرصت های لجستیکی منطقه را از دست بدهیم.
بذرپاش بر تکمیل راه آهن شلمچه- بصره و رشت- آستارا تاکید کرد و افزود: اتفاق بسیار خوبی در کریدور ارس رخ داد که تهدید کریدور زنگزور را برطرف کرد. ما در همه مذاکرات بین المللی حواسمان هست که نباید کریدور در مرزهای ما منقطع بماند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تحرک دیپلماتیک دولت سیزدهم بی سابقه بوده است و ثمرات آن برای مردم ملموس خواهد بود و همه تلاش های دیپلماتیک دولت برای حل مشکلات فعالین اقتصادی است.
دعوت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه کشتی سازی
براساس گزارش باشگاه خبرنگاران-اسدالله عباسی، استاندار گیلان در همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری در وزارت راه و شهرسازی گفت: در این استان ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم و در بخش اقتصاد دریامحور با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری تلاش خواهد شد تا از تمامی ظرفیتهای دریایی در بخشهای مختلف استفاده شود.
او افزود: در تلاش هستیم سهم استان گیلان در تولید ناخالص داخلی در برش استانی افزایش یابد و باید از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم؛ در این راستا از بخش خصوصی دعوت میکنیم تا در حوزه کشتیسازی و حوزه ریلی ورود کند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه فعالیتها در ۴ بندر انزلی، کاسپین، آستارا و چمخاله به صورت جدی و اثرگذار دنبال میشود، تصریح کرد: قصد داریم به بهترین شکل از ظرفیت بنادر استان در مسیر تحقق توسعه دریامحور استفاده کنیم.
به گفته عباسی، حمل و نقل دریایی با توجه به ارزان بودن، مزیتهای بسیار بالایی دارد و امیدوار هستیم با استقبال بخش خصوصی و ابلاغ سند سیاستهای کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری شاهد رونق حمل و نقل دریایی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.
باید روانسازی سرمایهگذاری در بنادر کشور به صورت جدی مدنظر قرار گیرد
استاندار مازندران با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی بنادر، سیاست قطعی دولت سیزدهم به شمار میرود، گفت: فعال کردن کریدور شمال- جنوب به عنوان یکی از اهداف مهم دولت مردمی مدنظر قرار گرفته است.
براساس گزارش روابط عمومی-سیدمحمود حسینیپور در همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری ،اظهار داشت: کشور ما شرایط ویژه ای دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در چهارراه کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب مورد توجه ویژه ای قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه کشور ما موقعیت منحصر به فردی دارد، عنوان کرد: در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به کشورهای شرق، CIS و آسیای میانه وجود دارد و شاهد توسعه مبادلات تجاری با این کشورها هستیم.
استاندار مازندران با بیان اینکه این استان با وجود موقعیت مناسب دارای سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار است، گفت: این بنادر می توانند نقش موثری در حمل و نقل دریایی کشور داشته باشند و شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شده است تا به بهترین شکل فعالیت کنند.
حسینیپور با تاکید بر اینکه توسعه بنادر از منظر کمی و کیفی به عنوان یکی از سیاست های قطعی دولت سیزدهم مطرح است، اظهار داشت: فعال کردن کریدور شمال – جنوب یکی از اهداف دولت است و در این مسیر ریل گذاری از سوی دولت مردمی مدنظر قرار گرفته و دستگاه های مختلف در این راستا فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی در مسیر فعال سازی کریدور شمال-جنوب گام های مهمی برداشته است اما باید نقش فعال تری در حوزه خزر برای فعالسازی داشته باشیم.
استاندار مازندران با اشاره به اینکه نیازمند فعال کردن شناورهای رو-رو در بندر امیرآباد هستیم، گفت: اقدامات برای تکمیل پروژه شناورهای رو-رو در بندر امیرآباد باید مدنظر قرار گیرد.
حسینیپور با بیان اینکه لایروبی بنادر شمالی به عنوان یک مسئله مهم به شمار می رود، تصریح کرد: با تهدید در این حوزه مواجه هستیم و امیدواریم با تدابیر لازم شرایط برای تردد کشتی هایی که امروزه فعال هستیم، فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه از اقتصاد گردشگری دریای خزر محروم هستیم، عنوان کرد: این مسئله می تواند اقتصاد استان های شمالی کشور را دگرگون کند و باید بدانیم که سالانه میزبان ۴۰ میلیون نفر جمعیت در استان مازندران هستیم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
استاندار مازندران در پایان تاکید کرد که باید روانسازی سرمایهگذاری در بنادر کشور به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.
لازم به ذکر است این همایش با حضور مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا رضایی کوچی؛ رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، برخی استانداران استانهای ساحلی و جامعه دریایی و بندری کشور در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این همایش ۳۱ قرارداد و تفاهمنامه به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان میان مدیران کل بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره)، امیر آباد، شهید بهشتی، انزلی و نوشهر با بخش خصوصی به امضا رسید.