به گزارش ندای تجن- سمیه میرزا حسینیان در گفتو گو با ما با بیان اینکه یک راهنمای حرفهای گردشگری دارای شناخت کافی نسبت به محل سفر، آدابورسوم و بافت جغرافیایی و تاریخی منطقه است، گفت: یک راهنمای کاربلد توانایی افزایش توجه مسافر برای تشویق و ترغیب به سمت بازدید از نقاط دیدنی و جاذبه تفریحی را دارد.
نائب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری با اشاره به تأسیس این انجمن در سال 92، افزود: این انجمن هم اکنون در حال فعالیت است و راهنمایانی که دارای کارت رسمی گردشگری هستند با پرداخت حق عضویت سالانه تحت پوشش خدمات آن قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه در کنار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری با دستور وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از دو سال گذشته تأسیس انجمن حرفهای راهنمایان گردشگری بهصورت اجباری درآمد، ادامه داد: انجمن حرفهای راهنمایان گردشگری با برگزاری انتخابات در سال 1401 تأسیس شد و هم زمان با انجمن صنفی راهنمایان گردشگری دارای یک هیئتمدیره و بازرس به همراه اعضای مشترک است.
میرزا حسینیان با اشاره به اینکه بیش از 200 عضو در انجمن داریم که عضویت آنان تایید شده است،افزود:انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در همه استانها وجود دارد که کانون راهنمایان گردشگری را در سطح کشور شکل میدهند و انجمنهای حرفهای نیز جامعه راهنمایان گردشگری را تشکیل میدهند.
وی بیان کرد: انجمنهای صنفی و حرفهای راهنمایان گردشگری اقدام به حمایت از این قشر در هر جا که نیاز به دفاع از حقوق صنفی و شغلی آنان باشد میکند؛ در کنار آن کلاسها و تورهای آموزشی نیز برگزار میکنیم و زمینه معرفی راهنمایان را در پیجهای اینستاگرام و سامانه اطلاعرسانی راهنمایان گردشگری استان فراهم میکنیم.
وی درباره پیگیری و تلاش انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و رایزنی با نمایندگان مجلس جهت درنظرگرفتن حرفه راهنمای گردشگری بهعنوان یک شغل گفت.
میرزاحسینیان افزود: در حال حاضر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مدتی است که توانایی پرداخت سهم بیمه راهنمایان را ندارد و بهصورت دائم پیگیر رایزنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،سازمان تامین اجتماعی و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای پرداخت سهم بیمه راهنمایان هستیم و از راهنمایان بیمه شده خواستیم تا فعلا جهت جلوگیری از قطع بیمه، سهم بیمه را کامل پرداخت کنند.
نائب رئیس انجمن راهنمایان گردشگری با بیان اینکه راهنمایان گردشگری کارت خود را از سامانه سادرا دریافت میکنند، ادامه داد: سامانه سادرا نیز مشکلات بهروزرسانی دارد و مدتزمان تأیید کارشناسان طولانی است که وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قول داد تا پایان سال جاری مشکلات سامانه برطرف شود.
وی افزود:با تلاش و پیگیری انجمن راهنمایان استان مازندران و همکاری مسئولین مربوطه، دستگاه صدور کارت برای استان مازندران خریداری شدو همه راهنمایان استان حتی اگر عضو انجمن نباشند هم می توانند پس از بارگذاری و تایید مدارک، به جای مراجعه به معاونت گردشگری وزارتخانه در تهران، با مراجعه به اداره کل استان مازندران کارت خود را دریافت کنند.
میرزاحسینیان با بیان اینکه سایت انجمن راهنمایان گردشگری مازندران طراحی و در مرحله راهاندازی آزمایشی است، گفت: معرفی جاذبهها، اخبار و اطلاعات، امکان ثبت نام در دورهها و کارگاهها و… در این سایت پیش بینی شده و قابلیت مهم این سایت، معرفی راهنمایان عضو انجمن و امکان ایجاد پروفایل به صورت مجزا برای هر راهنما در سایت است.
وی ادامه داد: گردشگران، تورهای گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها و… که نیاز به راهنمای گردشگری دارند میتوانند با مراجعه به سایت، مطالعه پروفایل، سابقه و تخصص، راهنمای مورد نظر خود را انتخاب کنند.
میرزا حسینیان با اشاره به اینکه جذب مسافر و بازاریابی وظیفه آژانسها و دفاتر خدمات مسافرتی است، گفت: اما همه این وظایف بر دوش راهنمایان گذاشته شده است و در حال حاضر بار گردشگری استان بر دوش راهنمایانی سنگینی میکند که یکی از بزرگترین مشکلات آنان نداشتن امنیت شغلی است؛ چون متأسفانه از راهنمایان انتظار میرود که بهعنوان بازاریاب برای جذب مسافر اقدام کنند بسیاری از راهنمایان دارای سابقه بیکار شدند.
وی افزود: بیکاری راهنمایان گردشگری که درواقع سفیران فرهنگی بهحساب میآیند ضربه بزرگی هم به خودشان و خانوادهشان است و هم در معرفی جاذبههای فرهنگی تأثیرگذار است.
نائب رئیس انجمن راهنمایان گردشگری از مسئولان درخواست کرد تا از این قشر بیشتر حمایت کنند.
خبر:نداکلائی
عکس:ایرنا