رئیس جمهور و همراهان به شهادت رسیدند/گزارش کامل و تسلیت مقامات خارجی
رئیس جمهور و همراهان به شهادت رسیدند/گزارش کامل و تسلیت مقامات خارجی
 هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در شب میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت در اثر سانحه سقوط بالگرد در راه خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ندای تجن- به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

منابع محلی که هم اکنون در محل حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور حضور دارند، خبر شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تایید کردند.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

در همین زمینه دولت جمهوری اسلامی  تا ساعتی دیگر بیانیه‌ای را صادر خواهد کرد.

آیت الله سیّد ابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود.

وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

رهبر انقلاب شهریور ماه به مناسبت هفته دولت ضمن قدردانی و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، گفتند: حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم و صمیمی و متواضعانه با آن‌ها، بسیار با ارزش است. ساده‌زیستی، ‌ مواضع انقلابی، روحیه جهادی و بکارگیری جوانان در رده‌های گوناگون مدیریتی را از دیگر کارهای تحسین برانگیز دولت خواندند.

بیانیه دولت به مناسب شهادت رییس جمهوری اسلامی ایران هیئت دولت در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان بیانیه ای صادر کرد

. به گزارش مرکزاطلاع رسانی وزارت کشور، هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران لحظاتی قبل و در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ المُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا در سالروز میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا حضرت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد.

رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد.

فیلمی از خواندن محتوای بیانیه در صداوسیما

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رییس جمهور محبوب و خدوم ومغتنم حضرت آیت الله رییسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر (عج)، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند.

به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران

آخرین فیلمی که از رئیس جمهور باز نشر شد.

پیام تسلیت مقامات کشورهای خارجی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش

به گزارش شمال نیوز، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان در صفحه ایکس خود نوشت: با تأسف اطلاع یافتیم که جلالت مأب آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، جناب امیر عبداللهیان وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی و شماری از همراهان شان در سانحهٔ سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان شرقی ایران جان باختند که موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غمشریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم. 

از درگاه خداوند سبحان برای روانشاد سید ابراهیم رئیسی و همراهان شان رحمت و مغفرت الهی و برای خانواده های قربانیان و ملت بزرگ ایران صبر و استقامت مسألت دارم.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و همچنین شماری از همراهان ایشان بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم.

دولت یمن نیز  این مصیبت بزرگ را به رهبری، دولت و ملت ایران و به همه مستضعفان جهان تسلیت گفت.

جنبش مقاومت اسلامی حماس با ابراز تسلیت، صمیمانه و اعلام همدردی و همبستگی عمیق خود به رهبر، سید علی خامنه‌ای، دولت ایران و ملت دوست ایران اعلام کرد که این شهدا گروهی از بهترین رهبران ایران هستند که در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از مبارزات مردم ما موقعیت‌های افتخارآمیزی داشتند.

ما در نهضت مقاومت اسلامی (حماس) با ایمان بیشتر به اراده و تقدیر الهی و با صبر و تأمل فراوان به رهبر معظم انقلاب اسلامی،صمیمانه تسلیت، همدردی عمیق و همبستگی خود را مسئلت داریم. درگذشت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و نماینده ولی فقیه و امام جمعه و استاندار تبریز را تسلیت عرض می‌کنیم. از خداوند متعال علو درجات و رحمت و مغفرت و برای ملت برادر ایران و خانواده‌ها و عزیزان قربانیان صبر و شکیبایی الهام بخشد. ما احساس غم و اندوه مشترک خود را با ملت برادر ایران و همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران در این حادثه دردناک و دردناک اعلام می کنیم که جان گروهی از بهترین رهبران ایران را گرفت.

شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در پیام تسلیت خود حمایت کشورش از مردم و رهبری ایران پس از این «حادثه غم انگیز» را تایید کرد و گفت: صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به آقای خامنه‌ای و دولت و ملت ایران ابراز می‌کنیم.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در پیامی با ابراز تسلیت شهادت رئیس جمهور ایران گفت: ما از درگذشت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی بسیار اندوهگین هستیم. او همانطور که برادر ما بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشورمان خواهد ماند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در واکنش به خبر به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد، گفت که “عمیقا” از خبر درگذشت رئیس‌جمهور ایران “اندوهگین و بهت‌زده” است.

نخست وزیر پاکستان نیز با اعلام یک روز عزای عمومی شهادت رئیس‌جمهور ایران را به مردم ایران تسلیت گفت و آن را «ضایعه وحشتناک» توصیف کرد.

بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و رئیس جمهور و هیات همراه وی به شهادت رسیدند.

درصورت تایید رهبری معاون اول رییس جمهور (محمد مخبر) به مدت ۵۰ روز و تا برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری مسئولیت اداره کشور را برعهده خواهد گرفت.