پرداخت سالانه 7هزار میلیاردتومان یارانه آرد و نان در مازندران/کاهش سهم گندم و آرد برای کارخانجات و نانوایی‌های با عملکرد نامطلوب
پرداخت سالانه 7هزار میلیاردتومان یارانه آرد و نان در مازندران/کاهش سهم گندم و آرد برای کارخانجات و نانوایی‌های با عملکرد نامطلوب
در جلسه امروز کارگروه آرد و نان درباره موضوعات مختلفی صحبت شد که از نظارت بر نانوایی ها و سیلوهای گندم تا آموزش خبازان را دربرگرفت.

به گزارش ندای تجن – جلسه کارگروه آرد و نان استان با ریاست استاندار مازندران در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در این جلسه با بیان اینکه نان کالایی استراتژیک است که سالانه 7 هزار میلیاردتومان یارانه آرد و نان در استان مازندران پرداخت می شود، گفت:لازم است اصلاح ساختار در دستور کار سازمان های مرتبط باشد که در سال های اخیر برروی این موضوع کار کردیم.

عباسعلی وفایی نزاد با اشاره به اینکه حدود 30 برابر یارانه از سال 93 تا امروز صرف پرداخت در بخش آرد و نان می شود، افزود: با توجه به افزایش قیمت گندم از 650 به 900تومان، عدد یارانه تغییر نکرد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته موضوع استقرار سامانه نائینو»مدیریت هوشمند فروش نان» در دستور کار قرار گرفت که از بهمن‌ماه سال 1401 تاکنون در حال اجرا است، ادامه داد: روند خرید تضمینی گندم از سال 1400 به میزان 72درصد رشد داشت که در سال جاری 160هزار تن خرید داریم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به نخستین برداشت گندم در شهرستان بهشهر که از امروز آغاز شد، گفت: در سال جاری باتوجه‌به رطوبت هوا و بارندگی با گندم جوانه‌زده شده روبرو هستیم که برای حمایت از کشاورزان باید چاره‌ای اندیشید.

وفایی نژاد با بیان اینکه حدود 30 هزار تن گندم در مناطق بالادست به دلیل نبود انبار و سایر مشکلات تفکیک آن سخت است، افزود:نیاز به سیاتس گذاری در بشخ استفاده از گندم مازندران داریم.

وی با اشاره به واردات گندم در سال 1402، گفت:در سال گذشته از 253هزار تن گندم وارداتی به استان میزان 154هزار تن از طریق ریلی و 99هزار تن به صورت جاده ای وارد مازندران شد.

40درصد گندم مازندران از خوزستان می آید

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی با بیان اینکه میزان 40درصد از گندم از استان خوزستان وارد مازندران می شود که دارای کیفیت مناسب است، افزود:استان گلستان که در هم جوار ماست به تعهدات خود در حوزه گندم عمل نکرد.

وی با اشاره به لزوم واردات گندم به استان برای تأمین مایحتاج عمومی، ادامه داد: ما مجبور به واردات گندم از 11 استان کشور هستیم که میزان 392هزارتن از گندم در سال گذشته کیفی بود.

وفایی نزاد با بیان اینکه رتبه مازندران در تولید نان‌های بربری، سنگک، تافتون و لواش به ترتیب 3، 2.5 و 4است، گفت:ذخیره استراتژیک گندم استان در حدود 67هزار و 745 تن است .

وی با اشاره به افزایش 12 هزار تنی مصرف گندم در سال 1402 نسبت به سال 1401، افزود: با توجه به هزینه های واردات گندم از گلستان به مازندران وسایر دلایل  پیشنهاد حذف خرید آرد یارانه ای نوع 2از استان گلستان را داریم.

در ادامه نمایندگان صنف و کارخانه‌های آرد و نان خواستار حذف واردات گندم از استان گلستان شدند؛ چون به نظر آنان مازندران ظرفیت لازم برای تولید گندم و آرد موردنیاز را دارد.

کهنسال مدیرکل صمت استان نیز گفت: گندم استان گلستان باید بیاید و در اینجا با سایر گندم موجود اختلاط و مصرف می‌شود.

اصفهانی زاده مدیر غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اجرای طرح آرد و نان کامل در شهرستان اراک صحبت کرد و خواستار انجام آن در مازندران شد.

درباره قیمت آرد و نان هم صحبت شد که هر کدام از مسئولان نظراتی ارائه کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری مازندران پیشنهاد تأمین گندم از استان گلستان به‌جای آرد را داد تا در مازندران کارخانه‌ها موجود به کار مشغول باشند.

حسن خیریان پور گفت استفاده از کنجد سبب شد که برخی نانوایی‌ها به‌صورت خودسرانه قیمت نان را افزایش دهند که نیاز به نظارت بیشتری هست.

لزوم بررسی و جلوگیری از هدررفت نان در مازندران

در ادامه استاندار مازندران بر اهمیت توجه به سخنان رئیس‌جمهور فقید درباره تأمین نیازهای غذایی مردم تأکید کرد و ادامه داد: سیاست اصلاح الگوی مصرف در سال 88 توسط رهبری اعلام شد که حتما باید در مازندران عملیاتی شود.

یوسف نوری عقیده دارد مصرف مازندران نسبت به سایر نقاط کشور بالاست و همین موضوع سبب هدررفت نان می‌شود که باید بر روی این موضوع کار علمی انجام داد.

وی بر آموزش کادر خبازی تأکید کرد و افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند به‌صورت رایگان و آنلاین این آموزش‌ها را در اختیار خبازان قرار دهد.

کاهش سهم گندم و آرد برای کارخانجات و نانوایی های با عملکرد نامناسب

نوری با بیان اینکه نانوایی‌ها و کارخانجاتی که نان و آرد باکیفیت نامطلوب عرضه می‌کنند باید سهمیه کمتری دریافت کنند، گفت: مردم حق انتخاب دارند و نیاز است رده‌بندی کارخانه‌های آرد انجام شود، از طرفی کارخانجاتی نیز باید به سمت فرآوری محصولات بروند تا نیروی کارشان بیکار نماند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه بر اساس نشست انجام شده با رئیس سازمان انرژی هسته‌ای با استفاده از پرتودهی امکان نگهداشت محصول وجود دارد، افزود: در حال بررسی‌هایی در این زمینه هستیم که به‌زودی اقدامات اجرایی انجام می‌شود.

اهمیت اطلاع رسانی درباره هزینه کرد دولت در بخش پرداخت یارانه نان

نوری درباره افزایش قیمت آرد و نان گفت که این موضوع در کشور در حال بررسی است و فعلاً دستوری درباره این موضوع داده نشده است.

وی خواستار نظارت هوشمند بر سیلو‌های گندم شدو گفت: لازم هست پرداخت یارانه در بخش‌های تولید نان و سایر موارد به مردم اطلاع‌رسانی شود تا بدانند دولت از پول نفت چه‌کارهایی انجام می‌دهد.