مصرف سرانه برنج در کشور ۲۰ کیلو هست؛ اما برخی ۳۶ کیلو می‌گویند تا واردات انجام دهند/تاکید بر تبلیغ، کاهش ضایعات و سیستم توزیع مناسب برنج/تعاونی‌های کشاورزی با حضور کشاورزان واقعی راه‌اندازی شود
مصرف سرانه برنج در کشور ۲۰ کیلو هست؛ اما برخی ۳۶ کیلو می‌گویند تا واردات انجام دهند/تاکید بر تبلیغ، کاهش ضایعات و سیستم توزیع مناسب برنج/تعاونی‌های کشاورزی با حضور کشاورزان واقعی راه‌اندازی شود
در جلسه امروز شورای سیاستگذاری کشاورزی فعالان حوزه های مختلف تولید، توزیع و عرضه محصول برنج به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش ندای تجن- امروز صبح جلسه شورای سیاستگذاری توسعه کشاورزی مازندران در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در ابتدای جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه یکی از پرونده‌های مهم دولت سیزدهم در زمان حضور رئیس‌جمهور فقید موضوع برنج و دغدغه‌های زنجیره تأمین این محصول بود، گفت:  موضوع آمار میزان تولید، نیاز و تقاضای بازار به‌طوری‌که بتواند از کشاورز حمایت کند و هم دومین منبع غذایی کشور را نگه دارد.

مؤمنی با اشاره به اینکه باید زنجیره تأمین را طوری برنامه‌ریزی کنیم که محصول برنج در ساختار مکانیزه با به‌گزینی تولید و در فرایند شفاف با حداقل واسطه‌گری با حضور تمامی، بازیگران عرصه به تولید برسد که حقوق تولیدکننده و  مصرف‌کننده را رعایت کند، افزود: ابتکار معاون استاندار در راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری بود تا این مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

معاون استاندار مازندران با تبریک هفته جهادکشاورزی، گفت: شورای سیاستگذاری بخش کشاورزی با این تدبیر برنامه ریزی شد که به اقتضای موقعیت مازندران تلفیقی از قوه مجریه ،مقننه و تشکل های بخش خصوصی و فعالان این حوزه و دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سعی شد تا تلفیقی از بخش ها باشد

حسن خیریان پور با اشاره به اینکه در موضوع  تولید برنج باید تمرکز داشته باشیم، ادامه داد: در ۱۴ محصول رتبه نخست تولید کشور هستیم سالانه، بیش از 7.5 تن تولید در محصولات مختلف داریم که مازاد بر مصرف هست و می‌تواند نیاز سایر نقاط کشور را تأمین و صادرات محور هم باشد.

وی با اشاره به اینکه ما تأکید بر تولید داریم، افزود: در بخش شیلات و توسعه کشت گلخانه‌ای صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه مهم است

خیریان پور با بیان اینکه در حوزه زراعت قطعاً نیازمند این هستیم که در بحث زه‌کشی اراضی وارد شویم، گفت: در موضوع زه‌کشی، نوسازی دارای اهمیت است و استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای ارتقای کیفی و کمی تولیدات بسیار مهم است.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه در بحث برنج بر زنجیره ارزش راهبردی هم تأکید داریم، افزود: موضوع بازار در دو بخش داخلی و صادرات مهم است و در راستای حمایت از برنج داخلی پیشنهاداتی به کشور داده شد.

خیریان پور با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز در کشور مصرف انبوه برای  برنج دارند؛ مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و کمیته امداد و….ادامه داد: بنابراین پیشنهاد دادیم به‌جای برنج وارداتی از برنج داخل استفاده شود و مراکز دانشگاهی باید کیفیت برنج پرمحصول را ارتقا دهند

وی با بیان اینکه طرح کالابرگ را وزارت تعاون در اجرا دارد، اضافه کرد: پیشنهاد دادیم که یکی از اقلام برنج هست که تأمین‌کننده آن جهاد است و می‌توانند برنج داخلی به مردم بدهند و اگر در سطح کشور امکانش نیست حداقل برای مازندران این کار را انجام دهیم.

خیریان پور با اشاره به اینکه میزان واردات برنج بررسی شود، افزود: باید میزان تولید و سرانه مصرف را بررسی کنیم و تصمیم‌گیری درباره تطابق تولید و مصرف برای برنج کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه درباره میزان واردات تصمیمات خوبی گرفته شد و رئیس‌جمهور سابق دستور داد و تأکید داشت، افزود: بحث صادرات برنج هست که انتظار داریم وزارت صمت با همکاری جهاد به مراکز صادرکننده کمک کند.

خیریان پور با اشاره به اینکه برای شالی‌کوبی‌های استان نیاز به خط ویژه سرمایه‌گذاری داریم، ادامه داد: تعداد ۸۰۰ شالی‌کوبی داریم که در فصل تولید نیاز به خرید برنج از کشاورزان دارند و در مقطعی نیاز شدید به سرمایه در گردش دارند؛ بنابراین کشاورز هم نیاز به فروش نقدی دارد.

معاون استاندار با بیان اینکه خط ارتباطی برای سرمایه در گردش برای شالی‌کوبی‌ها از ضروریات است که پیشنهاد دادیم، افزود: بحث صنایع تبدیلی از ضروریات مهم است که در زنجیره راهبردی می‌تواند اثرگذار باشد.

 نعمت‌زاده نیز در ادامه با بیان اینکه از منظر کارشناسی واقعیت در عرصه و میدان چیز دیگری‌ست که مجموعه فعالان کشاورزی مطرح می‌کنند،گفت: رهبری در سال ۱۴۰۱ در حوزه تولید، اشتعال و امنیت غذایی برنج که زیر اقتصاد مقاومتی هست مسائلی را مطرح کردند.

پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه منازعات بین‌المللی چیزی نیست که در بحث تولید در نظر نگیریم، افزود: مخاطرات زیستی و برنج زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که به بخش معیشت و امنیت غذایی و مصرف آب و رشد اقتصادی ارتباط می‌یابد.

نعمت‌زاده افزود: ما طرحی در سال ۱۴۰۰ با عنوان خودکفایی برنج کشور طراحی کردیم که ۶۳۰ هکتار برنج در کل کشور سطح زیر کشت داریم که با ۴۵۰ هزار هکتار در این طرح می‌توانیم برنج کشور را خودکفا کنیم؛ اما نمی‌دانیم چرا خلأ ایجاد شده است.

وی با گلایه‌مندی نسبت به کاهش تولید ارقام اصلاح شده پرمحصول مانند ندا و نعمت، گفت: درگذشته میزان 170 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت ارقام ندا و نعمت اختصاص داشت چه اتفاقی افتاد که هم اکنون  ۱۰هکتار هم ارقام پرمحصول تولید نمی شود.

نعمت‌زاده بیان کرد: به نظرم درب مراکز تحقیقات را ببندند چه ضرورتی دارد که بعد از ۱۲ سال رقمی را معرفی کنم که ۱ تن افزایش داشته باشد،الان در کل مازندران ارقام محلی تولید می‌کنند؛ چون ارقام اصلاح شده را کسی نمی‌خرد.

وی با بیان اینکه ارقام اصلاح شده کیفی و زودرس هستند و از نظر مصرف آب فرقی با سایر محصولات ندارند، گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور در دست دلالان است و دلشان نمی‌خواهد که ایران در موضوع تولید محصولات کشاورزی به توسعه برسد.

نعمت‌زاده تأکید کرد: کار به جایی رسید که صددرصد محصول برنج محلی هست و مصرف سرانه برنج در کشور ۲۰ کیلو هست؛ اما برخی ۳۶ کیلو می‌گویند تا واردات انجام دهند.

وی افزود: مصرف سرانه 36کیلو مربوط به زمانی است  که مردم صبحانه  برنج می‌خوردند.

پروفسور علی مؤمنی استاد تمام برنج کشور با بیان اینکه مازندران با سطح زیر کشت بیش از 300 هکتار برنج بیش از یک تن محصول تولید می کند، گفت:برای جهش تولید باید با چالش ها توجه کنیم  و اگر تک بعدی ببینیم به نتیجه نمی رسیم

وی با اشاره به لزوم توجه به میزان سطح تولید و درآمد و سواد تولیدکننده، افزود: در حال حاضر تغییر و تبدیل بسیار زیاد شد و فرهنگ اشتباهی متداول شد که برنج باید عطری باشد و به موضوع ارزش غذايي توجه نداریم.

این پژوهشگر وجود خلأ عملکرد، ضریب پایین بهره‌وری مصرف آب نهاده‌ها، میزان ضایعات، هزینه بالای تولید و..را از عوامل فنی تولید برنج مطرح کرد.

مؤمنی با بیان اینکه در ژاپن ظرف کوچک در اندازه‌های مختلف بود؛ اما اینجا ظرف، بزرگ و دورریز را کلاس می‌دانند، ادامه داد: راهبردهای مهم غلبه بر چالش در جهش تولید این است که در کوتاه‌مدت فناوری‌ها و دستورالعمل‌ها را به کشاورز منتقل کنیم که مستلزم ترویج قوی است.

وی افزود: لازم است ارقام پر پتانسیل را تبلیغ کنیم ضایعات را کم و ساماندهي مکانیزاسیون را انجام دهیم و از طرفی  باید سیستم توزیع برنج مورد اقبال را داشته باشیم؛ چون کشاورز می‌آید و می‌بیند برنج نیست.

در ادامه نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزان تولیدکننده ناراضی هستند، گفت: کشاورز بی‌سواد هم باسواد است دانه، دانه برنج هم شمرده و شماره گداری کرد

نتاج افزود: تصمیم‌گیری درباره محصول برنج باید به استان‌های شمالی سپرده شود؛ چون در حال حاضر استان‌های مازندران و گلستان ۸۵درصد تولید برنج دارند کسان دیگر نباید برای ما تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ما از رئیس‌جمهور سابق خواستیم که به‌هیچ‌وجه ارز ترجیحی برای خرید برنج و واردات در نظر گرفته نشود، گفت: بعد از ۴۵ سال هنوز نمی‌دانیم که چقدر برنج تولید می‌کنیم و واردات داریم و سرانه چقدر است.

لازم است رسوب برنج در شالی‌کوبی‌ها را در نظر بگیریم

جعفریان از بخش خصوصی با بیان اینکه 10 هزارتن محصول برنج کشاورزان در انبار هست و خرید با،قیمت بالا داشتیم و پولشان را دادیم

نماینده شرکت طبیعت افزود: برنج ۶۰ هزارتومانی را ۷۰ هزارتومان خزیدیم به‌خاطر انتخابات که ظرف ۱۵ روز به قیمت پایین کشیده شد.

وی با بیان گلایه نسبت به عملکرد دولت در زمینه حمایت از شرکت‌های خصوصی خریدار برنج، گفت: وقتی گلایه‌ها را مطرح می‌کنیم ما را تهدید به پلیس امنیت می‌کنند.

جعفریان افزود: بازار برنج ما سنتی است و اگر شرکت کوروش و طبیعت وارد بازار فروش نشوند نمی‌توانیم بار بفروشیم

ابراهیمی یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی این حوزه خواستار حذف موضوع صادرات برنج شد و گفت: موضوع امنیت شغلی کشاورزان در کنار امنیت غذایی دارای اهمیت است

وی با اشاره به افزایش قیمت دستمزد نیروی کار در استان، افزود: موضوع قیمت برنج در سال جاری هم باید موردتوجه قرار گیرد

ابراهیمی با بیان اینکه بحث دامپینگ را جدی بگیرید، افزود: این موضوع سبب ایجاد مشکل برای کشاورزان می‌شود.

جابریان مدیرعامل برنج کوروش با بیان اینکه باید در حوزه عرصه و تقاضا کار کنیم، افزود: سال گذشته جلسات بسیار با استاندار داشتیم و از ما خواستند تا به بازار ورود کنیم.

وی ادامه داد: ما پایگاه زدیم و قرار شد زنجیره تأمین برنج را فراوری کنیم و مردم در حال خرید برنج بودند که استاندار برای عارضه‌یابی جلسه تشکیل داد ما گفتیم که برنج خوب فروش می‌رود؛ اما پس از آن خرید کاهش یافت.

وی بیان کرد: به یکباره برنج کیلویی ۶۰ هزارتومانی به ۹۰ هزارتومانی، رسید و کسی به ما برنج نفروخت و وقتی برنج ۹۰ تومان شد در نتیجه در فروشگاه زنجیره‌ای، برنج‌فروش نرفت و به چالش جدی رسیدیم.

جابریان با اشاره به اینکه کشاورز حتماً دیده شود، افزود: گروه صنعتی گلرنگ آمادگی دارد تمام‌قد بایستد و حتماً از بخش خصوصی که متولی هست بخواهید و ما هم در کنار شما هستیم.

استاندار مازندران در ادامه با بیان اینکه صبح جمعه ۲۸ اردیبهشت رئیس‌جمهور موضوع برنج را بررسی کرد، گفت: قرار شد تا ارز ترجیحی به واردات برنج داده نشود و دومین تصمیم نیز خواسته مقبول بود؛ اما انجام نمی‌شود.

یوسف نوری بیان کرد: ما بر اساس سرانه‌ای که اساتید ما در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی به آن رسیدند مصرف به طور واقعی ۱ و ۷۰۰ هست که حجم واردات حداقل ۶۰۰ تن شود

وی با تأکید بر این موضوع که کشاورز را نباید تحت‌فشار قرار دهیم، گفت: باید فرهنگ‌سازی شود و فرهنگ‌سازی کار دانشگاه و مرکز تحقیقات است

نوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید دانشجوهای خود را به مزارع ببرند و آموزش دهند، افزود: هفته جهاد کشاورزی هست افراد خوبی، در مراکز تحقیقات و دانش‌بنیان داریم؛ اما مطلق جزیره‌ای عمل می‌کنیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی درباره نحوه تولید و عرضه محصول برعهده مراکز تحقیقات و دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری قرار دارد، اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به اجرای طرح اصلاح زیرساخت‌های اراضی شالیزاری شمال کشور اقدام کند.

وی بیان کرد: در این طرح مجموعه‌ای از 5 مولفه تجهیز و نوسازی اراضی و ایجاد سامانه آبیاری کم فشار، مرمت و بهسازی آب بندان ها و زه کشی است .

استاندار بر حفظ رعایت آرامش کشاورزان تأکید کرد و گفت: اگر کشاورزان اذیت شوند تولید را کاهش می‌دهند. در حال حاضر بهتر است تعاونی‌های کشاورزی با حضور کشاورزان واقعی راه‌اندازی شود تا مشکلات این حوزه کاهش یابد.

وی خواستار برنامه‌ریزی درست برای ایجاد شبکه تولید تا عرضه به طریقی که بذر بومی با مصرف کم آب به بار بنشیند شد و افزود: دانشگاه‌ها براساس مسئولیت اجتماعی که دارند باید دانشجوها را به مزارع ببرند و به صورت مستقیم فرهنگ سازی کنند.