انتقاد رئیس کل دادگستری از مازوت سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا/شهرداری‌ها مکلف به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شدند/رسیدگی به پرونده 4مدیر متخلف
انتقاد رئیس کل دادگستری از مازوت سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا/شهرداری‌ها مکلف به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شدند/رسیدگی به پرونده 4مدیر متخلف
در نشست خبری امروز درباره موضوع مازوت سوزی نیروگاه نکا، سگ های ولگرد و پرونده مدیران متخلف و..صحبت شد.

به گزارش ندای تجن – نشست خبری رئیس‌کل دادگستری مازندران امروز صبح به مناسبت هفته قوه قضائیه در محل سالن اجتماعات دادگستری استان برگزار شد.

عباس پوریانی با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند اقدامات جمهوری اسلامی را با بیان منصفانه به مردم اعلام کنند، گفت: در حال حاضر تورم و مشکلات از جمله دغدغه‌های مردم هست؛ اما با استفاده از توانمندی‌هایی که به‌صورت بالقوه و بالفعل در جامعه وجود دارد می‌توان آن را با برنامه‌ریزی دقیق برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی از جمله وظایف رئیس جمهور است که همین موضوع سبب اهمیت انتخابات پیش رو می شود، افزود:وظایف قضات نیز در دادسراها بسیار خطیر و سنگین است چون معمولا افراد عصبانی و ناراحت به دادگستری مراجعه می کنند که لازم است قاضی دارای سعه صدر برای برخورد با چنین افرادی باشد.

رئیس کل دادگستری مازندران در ادامه به تشریح عملکرد این نهاد پرداخت و ادامه داد:تعداد 1میلیون و 354هزار و 134پرونده در سال گذشته وارد دادسراهای استان شد که تعداد 1343290پرونده خروجی داشتیم و 128829پرونده باقی ماند که باید رسیدگی کنیم.

وی بیان کرد: تعداد 59.03درصد پرونده های استان در سال گذشته به صورت الکترونیک و بدون کاغذ تشکیل شد.

این مسئول قضایی با اشاره به اینکه در 3 ماه سال جاری تعداد 431140پرونده ورودی به دادگستری داشتیم، گفت: تعداد 296407مورد پرونده خروجی داشتیم که در کنار آن تعداد 128805مورد پرونده از قبل در دادگاه ها مانده بود که سعی داریم سرعت عمل به رسیدگی آنان را بیشتر کنیم.

پوریانی با بیان اینکه موضوع مازوت سوزی نیروگاه شهید سلیمی نکا از دغدغه‌های عمومی است که همواره موردتوجه دستگاه قضا بود، افزود: باتوجه‌به اینکه ایران رتبه دوم را در تولید گاز دارد امکان استفاده از این ماده در فصول گرم سال برای نیروگاه فراهم است؛ اما آن‌ها اقدام به استفاده از نوع 4 مازوت که بسیار خطرناک است می‌کنند.

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به آثار تخریب زیست محیطی در باغات و اراضی کشاورزی به دلیل استفاده از سوخت مازوت نوع 4در استان، گفت:تعداد بیش از 300پرونده بابت همین موضوع در استان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در سال 1402 تعداد پرونده های سرقتی 11درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت، ادامه داد:کاهش 3درصدی پرونده های مربوط به ضرب و جرح نیز در سال گذشته اتفاق افتاد.

پوریانی با اشاره به اینکه نزدیک به 91درصد از اراضی ملی دارای سند مالکیت شدند، افزود: مابقی پرونده‌ها دارای اختلافاتی هستند که در دست پیگیری است. در سال گذشته 378.5 هکتار از اراضی ملی که به‌صورت غیرقانونی ساخت‌وساز شده بود شناسایی و خلع‌ید شد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی را بگیرد و درصورتی‌که نتوانست از نیروی انتظامی کمک بخواهد، گفت:45 هکتار از اراضی کشاورزی در سال گذشته خلع ید شد.

رئیس‌کل دادگستری در پاسخ به سئوالی درباره فروش اموال تملیکی به‌ویژه خودروها و موتورسیکلت‌های لوکس موجود در انبارها، گفت: در سال 1401،1402 فروش خودرو از طریق مزایده به صورت قانون درآمد و براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به سازمان اموال تملیکی اجازه داده شد تا آن ها را بفروشند، فروش از طریق سامانه و بدون دخل و تصرف انجام می شود.

پوریانی درباره افزایش سگ‌های ولگرد در استان، گفت: برای جمع‌کردن سگ‌های ولگرد که برای سلامتی و جان مردم خطرآفرین شدند به شهرداری‌ها تکلیف داد شد تا نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه سلامتی و جان حیوانات از جمله سگ‌ها برای ما اهمیت دارد، افزود: برای همین از شهرداری‌ها برای رسیدگی به موضوع جمع‌آوری و نگهداری تکلیف شد تا مکانی را برای این کار اختصاص دهند؛ اما برخی اعلام کردند که جای مناسب ندارند.

رئیس‌کل دادگستری مازندران درباره موضوع پسماند که مشکل امروز استان است از دولت خواست تا به‌صورت جدی و به قید فوریت درباره این موضوع برنامه‌ریزی و پیگیری کند.

وی درباره کمبود قضات در دادگاه‌های استان، افزود:30 حوزه قضایی و تعداد 583قاضی در استان داریم که برای رسیدگی به پرونده ها کم است که در حال برگزاری کلاس آموزشی و جذب افراد هستیم.

پوریانی با بیان اینکه افرادی سودجو باهدف فریب مردم اقدام به معرفی خود به‌عنوان دوستان و همکاران قوه قضائیه می‌کنند تا از شهروندان پول بگیرند، اضافه کرد: در سال گذشته تعداد 33 نفر و در سال جاری نیز 19 نفر از افراد سودجو شناسایی و دستگیر شدند.

معاون رئیس کل دادگستری استان در پاسخ به سئوالی درباره فروشگاه شهر فرش در جاده قائمشهر ساری، گفت: این فروشگاه دارای مجوز ایجادکارخانه فرش بود که به صورت غیرقانونی اقدام به راه اندازی فروشگاه فرش،لوازم خانگی و بهداشتی و..کرد که در حال رسیدگی به پرونده آن هستیم.

دادستان ساری نیز با بیان اینکه در 3سال گذشته 4مدیر کل دستگیرشدند، گفت: یکی از مدیران کل در زندان است و یکی دیگر هم با اتهام اختلاس حکم قطعی برایش صادر شد که باید خود را برای اجرای آن معرفی کند.

سیدیونس حسینی عالمی افزود: دو مدیر دیگر پرونده‌شان در حال رسیدگی است که مربوط به حوزه انفار دارد.