نقش رسانه‌ها در تامین امنیت اقتصادی جامعه چقدر است؟
نقش رسانه‌ها در تامین امنیت اقتصادی جامعه چقدر است؟
این تحلیلگر و کارشناس رسانه با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت اقتصادی ایفا می‌کنند، گفت: افزایش آگاهی عمومی و آموزش اقتصادی، اقناع افکارعمومی در زمان بحران‌ها و تحولات اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری و حمایت از کسب‌وکارها، چهار محور مهمی است که رسانه‌ها اثرگذاری مستقیم برای تحقق آن دارند.

ندای تجن- به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌سینا قربانی تحلیلگر و کارشناس مسائل رسانه گفت: امنیت اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل در توسعه و ثبات کشور‌ها و جوامع است و این مفهوم به شرایطی اشاره دارد که در آن افراد و دولت‌ها از ثبات مالی و اقتصادی برخوردار باشند و با تهدید‌های خارجی و داخلی مانند بحران‌های اقتصادی، نوسانات بازار یا اقدامات تخریبی مواجه نشوند.

او با اشاره به اینکه امنیت اقتصادی به معنای توانایی یک کشور در تأمین نیاز‌های اساسی اقتصادی شهروندان خود و مقابله با فشار‌ها و نوسانات جهانی است، افزود: امنیت اقتصادی به‌طور مستقیم بر کیفیت زندگی افراد تأثیر می‌گذارد و در یک جامعه با ثبات اقتصادی، افراد به منابع مالی کافی برای تأمین نیاز‌های اساسی مانند مسکن، غذا، بهداشت و آموزش دسترسی دارند

قربانی ادامه داد: ثبات اقتصادی باعث خواهد شد که افراد به آینده خود امیدوار باشند و از نگرانی‌های ناشی از بحران‌های اقتصادی در امان بمانند و از سوی دیگر، فقدان امنیت اقتصادی ممکن است منجر به بیکاری، کاهش درآمد و افزایش فقر شود که در نهایت باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود.

حمایت از توسعه اقتصادی پایدار و تأثیر بر امنیت ملی

این کارشناس رسانه گفت: امنیت اقتصادی از عوامل کلیدی در حمایت از رشد و توسعه اقتصادی پایدار است و زمانی که اقتصاد یک کشور از امنیت برخوردار باشد، سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این کشور خواهند داشت و در نهایت این سرمایه‌گذاری‌ها به ایجاد شغل، افزایش تولید و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی منجر می‌شود که به نوبه خود رشد اقتصادی پایدار را تقویت خواهد کرد و در مقابل، عدم امنیت اقتصادی می‌تواند موجب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و خروج سرمایه از کشور شود که چنین شرایطی منجر به رکود اقتصادی می‌شود.
قربانی افزود: امنیت اقتصادی و امنیت ملی به‌طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند و کشور‌هایی که از اقتصاد ضعیف و بی‌ثبات رنج می‌برند، اغلب با تهدید‌های امنیتی بیشتری مواجه می‌شوند و به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از ارکان امنیت ملی، تقویت اقتصاد داخلی و ایجاد ثبات اقتصادی است.

نقش رسانه‌ها در تأمین امنیت اقتصادی

این تحلیلگر و کارشناس رسانه با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت اقتصادی ایفا می‌کنند، گفت: افزایش آگاهی عمومی و آموزش اقتصادی، اقناع افکارعمومی در زمان بحران‌ها و تحولات اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری و حمایت از کسب‌وکارها، چهار محور مهمی است که رسانه‌ها اثرگذاری مستقیم برای تحقق آن دارند.
او افزود: رسانه‌ها با انتشار گزارش‌ها، تحلیل‌ها و مقالات اقتصادی می‌توانند به ارتقای دانش اقتصادی جامعه کمک کنند و اگر این اقدام بر اساس سیاست صحیح از سوی رسانه‌ها اجرایی شود این آگاهی باعث خواهد شد افراد تصمیمات مالی بهتری بگیرند و به درک بهتری از فرآیند‌های اقتصادی دست یابند.

قربانی ادامه داد: آموزش اقتصادی از طریق رسانه‌ها می‌تواند به جلوگیری از گسترش شایعات و اطلاعات نادرست اقتصادی نیز کمک کند که خود می‌تواند از بحران‌های اقتصادی تنش‌زدایی نماید.

سینا قربانی با تاکید به اینکه در مواقع بحران‌های اقتصادی، رسانه‌ها به عنوان منبع اصلی اطلاعات عمل می‌کنند، گفت: اگر مراکز رسانه‌ای کشور در مواقع بحران یا تحولات اقتصادی بر مبنای یک نظام‌ِ اطلاع‌رسانی واحد عمل کنند، می‌توان از وحشت عمومی و گسترش شایعات جلوگیری کرد و همین امر باعث خواهد شد تا از آسیب‌های جدی در جامعه و بی‌ثباتی در بازار جلوگیری شد.

این کارشناس رسانه، تصریح کرد: رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های محلی و منطقه‌ای با پوشش دادن اخبار مرتبط با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و موفقیت‌های اقتصادی می‌توانند به جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی کمک کنند.

او با بیان اینکه انتشار اطلاعات در مورد ظرفیت‌های اقتصادی یا صنعت، اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب خواهد کرد و به رونق کسب‌وکار‌ها و رشد اقتصادی منجر خواهد شد، ادامه داد: رسانه‌ها با حمایت از کارآفرینان و نمایش دادن نمونه‌های موفق کسب‌وکار، فرهنگ کارآفرینی و نوآوری را در جامعه ترویج می‌دهند.

سینا قربانی، گفت: رسانه‌ها با افزایش آگاهی عمومی از تأثیرات تحریم‌های ظالمانه دشمن و اطلاع‌رسانی در مورد راهکار‌های جایگزین می‌توانند نقش مثمرثمری در تقویت مقاومت اقتصادی در برابر تهدید‌های خارجی داشته باشند.

نقش رسانه‌ها در کاهش ذهنیت فساد

این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه یکی ماموریت‌های رسانه‌های ضدایرانی عمیق کردن ذهنیت فساد در جامعه ایران است، گفت: رسانه‌های ضدایرانی با بمباران اخبار جعلی و گمراه‌کننده و تبلیغات منفی علیه سلامت ساختار اداری، ارکان و شخصیت‌های نظام به دنبال تعمیق فضای بدبینی و افزایش احساس وجود فساد در افکار عمومی هستند.
اوافزود: اتاق‌های عملیات روانی خارجی با بهره‌گیری از اخبار و گزارش‌هایی که پیرامون فساد اقتصادی از سوی رسانه‌ها و تریبون‌های داخلی منتشر می‌شود و با بازنشر این محتوا‌ها در بسته‌بندی‌های خبری همراه با تفسیر، تحلیل و جهت‌گیری‌های گمراه‌کننده به دنبال عمیق‌تر شدن شکاف ادراکی پیرامون وجود فساد در کشور و عمیق‌تر شدن فضای بدبینی در افکارعمومی هستند.
سینا قربانی ادامه داد: ذهنیت وجود فساد اقتصادی و واقعیت فساد اقتصادی موجود در جامعه، ۲ شاخصه‌ای هستند که می‌شود با مقایسه آنها در کنار هم از نوع نگاه افکار عمومی نسبت به پدیده فساد آگاه شد.
او تاکید کرد: در کشور بین وجود عینی فساد و وجود ذهنیت منفی نسبت به وجود فساد فاصله زیادی وجود دارد و به‌عبارتی دیگر وجود ذهنیت منفی شکل گرفته در رابطه با فساد چندین برابر بیشتر از خودِ فساد است که این ناشی از سال‌ها عملیات‌روانی و تبلیغات رسانه‌های ضد ایرانی و عدم دفاع متناسب با حمله این رسانه‌ها است.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما