به گزارش ندای تجن_گفتو گویی درباره ظرفیتها و توانمندیهای دو بندر نوشهر و فریدونکنار با سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران انجام دادیم که میتوانید در متن زیر بخوانید:
1- ظرفیت فعلی بارگیری و تخلیه بار در دو بندر نوشهر و فریدونکنار به تفکیک چه میزان است؟ منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در حال حاضر دارای 5 پست اسکله تجاری فعال و یک پست اسکله نفتی است که با توجه به نوع کالاهای مبادلاتی در دریای خزر که عمدتا غلات می باشند و میزان فضای موجود در بندر برای انبارش این کالاها، ظرفیت بندر نوشهر در حال حاضر حدود ۳میلیون تن برآورد میشود. این بندر در سال 1402 در مقایسه با سال 1401 ، از رشد 74 درصدی در حجم عملیات تخلیه و بارگیری مواجه بود که در 9 ماهه سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 33 درصدی در حجم عملیات تخلیه و بارگیری بوده است.
بندر فریدونکنار نیز دارای ظرفیت حدود ۱میلیون تن است که در سال 1402 در مقایسه با سال 1401 ، از رشد 195 درصدی و در 9 ماهه سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 50 درصدی در حجم عملیات تخلیه و بارگیری بود.
در مجموع نیز، اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، در سال 1402 در مقایسه با سال 1401 ، از رشد 94 درصدی و در 9 ماهه سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 38 درصدی در حجم عملیات تخلیه و بارگیری بوده است. همان گونه که آمارها نشان میدهند، بنادر تابعه اداره کل از رونق مناسبی برخوردار است و امیدواریم با تلاشها و پیگیریهای مجموعه اداره کل، در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
-2 یکی از چالشهای حمل و نقل دریایی قیمت بالای حمل کالا نسبت به سایر مسیرهای موجود است، برای کاهش هزینه تدابیری اندیشیده اید؟ اساسا” ادارات کل بنادر، نقشی در افزایش یا کاهش هزینه حمل و نقل دریایی ندارند و این هزینه معلول شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا است. البته نرخهای حمل و نقل دریایی در دریای خزر، بعد از افزایش قابل توجهی که در دو سال گذشته داشته است، در سال جاری، به شکل قابل قبولی تعدیل شده است.
ناوگان تجاری دریای خزر، توسط شرکت کشتیرانی دریای خزر و همچنین بخشهای خصوصی فعال در این حوزه در حال افزایش است که این خود تاثیر بسزائی در کاهش هزینه حمل دریایی خواهد داشت
.-3 آیا از ظرفیت شرکتهای داخلی مانند صدرا برای ساماندهی به وضعیت کشتیرانی در بنادر استفاده شده است؟
با توجه به کاهش سطح تراز آب دریای خزر طی چند سال اخیر و نیاز مبرم بنادر برای تردد ایمن در حوضچه و کانال دسترسی بنادر و با در نظر داشتن کمبود تجهیزات استراتژیک لایروبی در شمال کشور، این اداره کل توانسته از ظرفیتهای کشتی سازیهای داخلی برای غلبه بر چالشهای پیش گفته بهره ببرد؛ طرح ساخت بارج لایروب 1000 متر مکعبی توسط طراحان داخلی در دست اقدام قرار گرفت و ساخت آن در شناورسازی صدرا در نکا آغاز گردیده و کلیه مراحل ساخت آن تحت نظارت کارشناسان این اداره کل پیش میرود و امید است در سال آینده مراحل به آب اندازی و انجام تستهای دریایی و در نهایت تحویل این لایروب را به انجام رسانیم. علاوه بر این، تعمیرات میان دورهای و پایان دورهای شناورهای ملکی اداره کل از قبیل لایروب و یدک کشها نیز در این مجموعه انجام می شود.
-4 در بندر نوشهر چه اقداماتی برای کاهش اثرات زیست محیطی فعالیتهای بندری و حفظ محیط زیست در نظر گرفته شده است؟
جهت جلوگیری از آلودگی حوضچه برای پسابهای تعمیرگاهی، سپتیک و دستگاههای تصفیه وجود دارد و روزانه زبالهها در سطح بندر جمع آوری، تفکیک و از بندر خارج میشود. ما کاهش سرانه زباله را در دستور کار داریم و در شاخصهای سالانه بهداشتی، در تناژ زباله هر ساله با کاهش تولید زباله مواجه هستیم.
در راستای بهبود زیست محیطی این اداره کل اقدام به بهره برداری از جرثقیل و مکندههای برقی نموده و هم زمان اسکلههای بندر نوشهر این آمادگی را دارند که برق مورد نیاز کشتیها را تامین تا کشتیها در حین پهلوگیری مجبور به استفاده از سوخت فسیلی نباشند
.-5 نقش بندر نوشهر در حمایت از صنعت شیلات و حمل و نقل محصولات دریایی چه میزان است و چگونه می تواند به افزایش صادرات این محصولات کمک کند؟
بندر نوشهر جهت صدور مجوز قفسهای پرورش ماهی در دریا، همکاری و تعامل مناسبی با متقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه دارد.
در خصوص صادرات محصولات شیلاتی نیز، زیرساختهای لازم از جمله سایت تخصصی کانتینر یخچالی و همچنین 10 دستگاه کانتینر یخچالی فراهم شده است و همه امکانات لازم برای صادرات این گونه محصولات در بندر مهیا است و از هرگونه پیشنهادی در این خصوص با کمال میل استقبال می کنیم.
–6 با توجه به اینکه قرار است بندر فریدونکنار به عنوان منطقه اقتصادی فعالیت کند، چه زیرساختهایی نیاز دارد؟ آیا برای آموزش کارکنان برنامه ای دارید؟
از آنجائی که بندر فریدونکنار قدمتی بالغ بر 17 سال در عرصه فعالیتهای تخلیه و بارگیری دارد، کلیه زیرساختهای لازم برای انجام فعالیت به عنوان منطقه ویژه اقتصادی بندری در این بندر مهیا می باشد. در خصوص آموزش کارکنان نیز، برگزاری دورههای آموزشی تخصصی در دستور کار هرساله این اداره کل است و کلیه کارکنان مستقر در این بندر تمامی آموزشهای مرتبط را فرا گرفته اند
. لازم به ذکر است دورههای بازآموزی و همچنین آموزش مباحث جدید، هر ساله توسط اداره آموزش این اداره کل برگزار میشود.
–7آیا برنامهای برای دیجیتال سازی فرآیندهای بندری و استفاده از فناوری نوین مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در دو بندر نوشهر و فریدونکنار دارید؟
در خصوص مکانیزه نمودن فعالیتهای بندری، در حال حاضر مقدمات لازم جهت پیاده سازی سامانه جامع بندری (IPAS) در این اداره کل صورت گرفته که تمامی ذینفعان از جمله نمایندگان، پایانهها و سایر ارگانها به صورت الکترونیکی از مزایای این سامانه بهره مند میشوند.
همچنین برنامهای هم جهت بررسی و امکان سنجی اجرای پروژه اتاق وضعیت نمایندگان شناور در کمیته هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی اداره کل مصوب گردیده که طی آن نمایندگان شناور بدون حضور در اسکله بندر و به صورت زنده از وضعیت تخلیه و بارگیری اطلاع یافته و تبادل اسناد و مدارک با شناور مربوطه را انجام می دهند.
در زمینه اینترنت اشیا هم طرحهایی در دست بررسی می باشد که با تعامل سازنده با مرکز افتای ریاست جمهوری و همچنین پدافند غیرعامل در صدد رفع چالشهای امنیتی جهت اجرای آن میباشیم. در خصوص اینترنت اشیا به دلیل چالشهای امنیتی نمیتوانیم به پروژهها اشاره کنیم.
–8نقش و سهم بندر نوشهر در گردشگری دریایی چقدر هست و چطور می تواند در جذب گردشگر به استان و کشور کمک کند؟
هرچند وظیفه اصلی سازمان بنادر توسعه سفرهای دریایی است ، نه توسعه گردشگری دریایی ولیکن این دو موضوع به هم تنیده می باشند و این اداره کل اقدامات مناسبی را در این حوزه مورد اقدام قرار داده است.
در بندر فریدونکنار، با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و انعقاد قراردادی با مبلغ بالغ بر 1500 میلیارد تومان با شرکت فراگردش گستر میزبان، در صدد ایجاد سایت مسافری دریایی، تامین شناور و قایقهای تفریحی، مارینا، هتل، سایت ورزش های آبی، کلبههای چوبی اقامتی و سالن همایش هستیم.
در بندر نوشهر نیز با توجه به این که این بندر دارای ترمینال مسافری میباشد، با استفاده از خدمات یک شرکت مشاور در حال مطالعه برای راه اندازی و بهره برداری از ترمینال مورد اشاره برای رونق فعالیتهای مسافری دریایی ساحلی و در گام بعدی راه اندازی سفرهای دریایی بین بندر نوشهر و بنادر داخلی و خارجی حاشیه دریای خزر می باشیم.
بدیهی است مجموعه اقدامات فوق تاثیر قابل توجهی در جذب گردشگران داخلی و خارجی در نوار ساحلی دریای خزر خواهد داشت و زمینه اشتغال تعداد قابل توجه از جوانان منطقه را فراهم خواهد نمود.
گفت و گو:نداکلائی
این گفت و گو به صورت مجازی تهیه شده است.