تنظیم طرح دپارتمان براساس 57 استاندارد بین‌المللی/جوانان باسواد بیکار با مهارت‌آموزی مشغول به کار می‌شوند
تنظیم طرح دپارتمان براساس 57 استاندارد بین‌المللی/جوانان باسواد بیکار با مهارت‌آموزی مشغول به کار می‌شوند
به گفته مسئول دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب ایران طرح ایجاد آن براساس 57 استاندارد بین المللی نوشته شده است که پس از تکمیل دپارتمان فرصت اشتغال‌زایی برای جوانان فارغ‌التحصیل بیکار با کسب مهارت لازم فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن– در تاریخ 4 آذرماه سال جاری توسط غلامحسین حسینی‌نیا معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب ایران در مرکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای 22بهمن ساری افتتاح شد.

به گفته مسئول دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب طرح ایجاد آن براساس استانداردهای بین المللی نوشته شده است.

محمدعلی حبیبی ساروی در گفت‌و گو با ندای تجن درباره نحوه ایجاد دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب ایران در استان توضیح داد و گفت: تمام مربیان استخدام شده در طول دوره فعالیت خود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای ملزم به گذراندن دوره  120ساعته  در هر سال با عنوان« تربیت مربی» هستند و تا چندسال پیش تمام مربیان به مرکز تربیت مربی کرج که تنها محل یادگیری مهارتی برای ارتقا شغلی بود، می‌رفتند.

این داور مسابقات جهانی مهارت با اشاره به اینکه در مرکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای 22بهمن طرحی براساس 57 استاندارد بین‌المللی توسط مربیان مهارتی مازندران تنظیم و به سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور دادیم که در دو موضوع خلاصه شده بود، افزود:دریک بخش درباره وضعیت ژئوپولتیک مازندران به ظرفیت‌های استان، مانند ریل راه‌آهن، دارابودن نیروگاه‌های بزرگ و تجمع بیش از 80درصد از کارخانه‌های صنایع چوب کشور در استان و نزدیکی مازندران به منطقه اوراآسیا  و بنادر و فرودگاه بین المللی اشاره کردیم.

 این کارشناس بین‌المللی ادامه داد: دربخش دوم نیز به صورت تخصصی درباره توانایی مهارتی نیروی انسانی مازندران که سبب کسب  مدال 12طلا، 11نقره و یک برنز در مسابقات ملی مهارت شده است، توضیح دادیم.

 مسئول دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب ایران در مرکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای 22بهمن  ساری با بیان اینکه مازندران دارای 20کارشناس صنایع چوب است که اگر 10 استان در کنار هم قرار گیرند به این تعداد نمی‌رسند، ادامه داد:در سال 94 استان مازندران براساس راستی‌آزمایی انجام شده توسط سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور به عنوان دارنده رتبه نخست اشتغال در صنایع چوب معرفی شد که نشان‌دهنده توانمندی مهارتی مربیان است.

حبیبی بیان کرد:در کنار تهیه طرح، طراحی و بودجه بندی 7هزار سئوال 4گزینه ای بارگذاری شده رشته صنایع چوب در پورتال فناوری اطلاعات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هم توسط مربیان مازندران انجام شد.

وی با اشاره به اینکه توجه به همه ظرفیت‌های استان سبب شد تا طرح ارسال شده به سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای مورد قبول آنان قرار گیرد، افزود: مجوز ایجاد  دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب ایران توسط سازمان به استان مازندران داده شد که در مرحله نخست 13میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز این مرکز هزینه شده است.

حبیبی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از مبلغ دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب را دریافت کردیم، گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا کمی در اقدامات تاخیر افتاد که منتظر دریافت مابقی هزینه برای تکمیل دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب ایران درمرکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای 22بهمن ساری هستیم.

کارشناس و داور بین المللی صنایع چوب با اشاره به تعداد بالای جوانان فارغ التحصیل بیکار در استان، ادامه داد: متاسفانه اطلاعات کافی درباره مهارت‌آموزی میان مردم وجود ندارد که در حال حاضر از 607 رشته مهارتی جهان، 160 رشته در ایران وجود دارد .

حبیبی با بیان اینکه  دپارتمان تربیت مربی مرکز تخصصی چوب از نظر بین المللی دارای 5رشته اتصالات چوبی، کابینت سازی چوبی،  سازه های چوبی نظیر ساختمان و ویلاسازی چوبی، رنگ‌کاری چوب و هنرهای تزیینی و صنایع دستی چوب است که همه مربیان در این 5سرفصل  تقسیم بندی می‌شوند، گفت: آموزش مهارتی کارآموزان هم در این 5 رشته تدریس می‌شود.

گفت و گو:نداکلایی