چرایی تن‌فروشی در روسپیگری
چرایی تن‌فروشی در روسپیگری
پورشریعه گفته است که به جاى كتمان و يا انكار اين پديده، بهتر است براى حفظ و بازيابى سلامت اجتماعى، به رابطه فقر و انجام يك حرفه ناهنجار و همچنين رابطه بين اين حرفه و مصرف مواد مخدر و آسيب‌هاى چندجانبه اين عوامل در هم تنيده، پرداخته شود. مهم اين است كه براى گفت‌وگوى خردورزانه و علمی ‌درباره اين پديده، بياموزيم كه انكار آن مشكلى را حل نمی‌كند.

به گزارش ندای تجن-در موضوع محکومیت مدیرعامل سایت دیوار یکی از آسیب‌های اجتماعی امروز ایران (تن‌فروشی بانوان) مطرح شد ، موضوعی که از گذشته‌های دور وجود داشته است اما این خبر ما را برآن داشت تا کندوکاو بیشتری برروی انگیزه و علل و راه کارهای پیشگیری از آن داشته باشیم.

طالبعلی پورشریعه ، روانشناس بالینی و مدیر کلینیک  باران سال‌هاست که در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی از کودکان کار تامشکلات  بانوان سرپرست خانوارو بی‌سرپرست فعالیت داشته است که گفت‌و گویی درباره علت و انگیزه بانوان برای تن فروشی و همین طور راه کارهای پیشگیری از آن با وی داشتیم که در متن زیر می خوانید.

طالبعلی پورشریعه.روان شناس بالینی
  • درباره علل روسپیگری توضیح می دهید؟

روسپیگری یکی از آسیبهای اجتماعی است که در آن زنان در ازای برقراری رابطه جنسی پول دریافت می کنند . انگیزه تن فروشی فقط و فقط کسب درآمد است و نه لذت جنسی . اتفاقاً زنان خودفروش از این روابط نه تنها لذت نمی برند بله از آن متنفر هستند و کمتر زنی از این کار لذت می برد . حتی آمارها نشان می دهد بیشتر از 70 درصد این زنان پس از شروع فحشا خودارضایی می کنند که این مسئله نشان می دهد آن ها از روابط متعدد خود لذت نمی برند .

 بنابراین همیشه در تن فروشی انگیزه اقتصادی مطرح است . ولی با این وجود علل روسپیگری بسیار متفاوت است از این عوامل می توان فقر ، بیکاری ، تربیت نامناسب ، اعتیاد اعضای خانواده ، نارضایتی از روابط زناشویی و … را نام برد.

مطالعات نشان می دهد احساس بی ارزشی و پایین بودن اعتماد به نفس یکی از نشانه های مشخص این زنان است . که ناشی از تجربه های زندگی گذشته مانند تجاوز جنسی از جمله عوامل روانشناسی گرایش به روسپیگری است . بدسرپرستی یا بی سرپرستی ، نابسامانی خانواده ، نداشتن مهارت برقراری روابط اجتماعی ،  اعتیاد به مواد مخدر ، اعتیاد همسر ، داشتن نقص عضو ، طلاق ، جدایی از خانواده ، شکست در اهداف و برنامه های زندگی مانند تحصیل ، هوش کمتر از متوسط ، ازدواج تحمیلی  و … باعث گرایش به فحشا می شود .

افزایش زنان خیابانی عوامل متعددی دارد و از یک سو می توان به بالا رفتن خط فقر و تامین مایحتاج زندگی،  بالا رفتن طلاق و بی سرو سامانی ، بحران معنویت ،  و کم رنگ شدن هنجارهای دینی و باورهای مذهبی اشاره کرد .آسیب شناسان بیان می کنند چنان چه ازدواج صورت نگیرد و طلاق افزایش یابد و زنان بی سرپرست در جامعه افزایش یابد زنان خیابانی زیاد می شوند .

فحشا از ابتدای تاریج وجود داشته و به علت مسائل مالی ، طلاق ، بی سرپرستی و وجود بازار کار به این مسئله پناه آورده اند .برخی از این زنان برای گریز از نابرابری تن به این کار می دهند یعنی از یک طرف این زنان از وضع خود ناراضی هستند و از سوی دیگر راه های قانونی برای کسب زندگی بهتر در آنان وجود ندارد مثلاً تمایل به ادامه تحصیل دارند و موفق به ورود به دانشگاه دولتی نمی شوند و برای هزینه دانشگاه تن فروشی می کنند .

یک گروه مردان معتاد هستند که برای تامین هزینه موادشان ابتدا زنان خود را معتاد و سپس آن ها را مجبور به تن فروشی می کنند . اما در دسته دیگر مردانی هستند که درآمد کافی برای تامین هزینه زندگی ندارند به همین دلیل هم زنان آن‌ها در مواردی با اطلاع آن ها و در مواردی بدون اطلاع آن ها خودفروشی می کنند .

در بررسی علل جامعه شناختی به فحشا می توان به جنایت ، فساد ، بیکاری ، بی سوادی ، فقر ، تربیت ناصحیح ، نبودن سازمان حامی زنان و دختران آسیب پذیر ، گسترش فیلم های پرنو و … اشاره کرد .

در نهایت می‌توان علل و انگیزه‌های روسپیگری را این گونه خلاصه کرد :وابستگی به مادر و فقدان روابط محبت‌آمیز با پدر،جنون یا عقده روسپیگری که علل روانشناختی دارد ،فقر ، بیکاری و نداشتن درآمد ثابت،داشتن شوهر و محیط خانوادگی نامناسب، تربیت بد، نداشتن والدین خوب و شایسته،اختلاف سنی زوجین و عدم توجه شوهر به نیازهای جنسی زن،قرار گرفتن در معرض تجاوز جنسی در کودکی،معاشرت با گروه‌های ناباب و دوستان خلافکار،عوامل درونی مانند تنبلی ، عدم مهارت در کار ، و هوش پایین،سرکوبی شدید میل جنسی و نیز محرومیت و محدودیت‌های اجتماعی برای ارضا نیاز جنسی،خشونت والدین و داشتن خانواده از هم پاشیده، زندگی ر محله‌های فساد و وجود افراد فاسد،جاه طلبی و داشتن رویاهای شهرت و ثروت هر کدام از این عوامل می تواند علت تن فروشی باشد.

  • در موضوع سایت دیوار شاهد تغییر در راههای رسیدن به درآمد ناشی از تن فروشی بودیم، چه نظری درباره این موضوع دارید؟

درست است، در اخبار روزمره گاهی از تغییر در راه‌های ارتباطی و شناسایی اینگونه افراد می‌شنویم که به دلیل رشد و پیشرفت تکنولوژی نوع آسیبهای اجتماعی و راههای نشر و  ارتباط آنان نیز دچار تغییر شده است که حتی با نشانه گذاری و ایجاد رمزهایی در جهت جذب و شناسایی طعمه های خود اقدام می کنند . باندهای فساد و یا طراحان این نوع درآمد  با استفاده منفی از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و یا پلتفرم‌های بازاریابی سعی در اغفال افراد داشته و از راه‌های وسوسه انگیز و جذاب اقدام به نیت‌های شوم خود می‌کنند . آسیب‌های قدیمی اجتماعی نیز به صورت وسایل ارتباطی نوظهور متبلور شده و افراد بیگناه را در کام خود فرو خواهد برد .

در حال حاضر باید بدانیم که در اینجا مدیران پلتفرم‌ها یا شبکه‌های مجازی مقصر نیستند چون از قبل شاهد این آسیب‌های اجتماعی بودیم و ما نیاز به طرح موضوع و بیان راه کارهای مختلف از سوی اساتید برای پیشگیری و جلوگیری از افزایش بیشتر آن داریم.

  • راه حل پیشگیری از این آسیب اجتماعی را در چه می‌دانید؟

توجه عميق به دلايل وجود يك پديده اجتماعى، اقتصادى و يا فرهنگى و شناخت اين دلايل، اصلى‌ترين گام در يافتن راه‌حل مناسب است.تقريباً همه مطالعاتى كه در چند دهه اخير در كشور ما انجام شده است، رابطه ميان فقر (كمبود درآمد) و حرفه  روسپیگری را گزارش كرده‌اند. مسئوليت تأمين مخارج فرد و چند نفر ديگر از اعضای خانواده، يكى از دلايل اصلى اجبار براى ورود به بازار اين حرفه است.

واقعيت اين است كه پرداختن به اين حرفه براى هيچ زنى، يك انتخاب نيست و اصولاً يك انتخاب بهتر از ميان بديل‌هاى گوناگون نيست، بلكه در اغلب اوقات تنها راه است و جايگزين ديگرى وجود ندارد. به‌همين دليل به جاى كتمان و يا انكار اين پديده، بهتر است براى حفظ و بازيابى سلامت اجتماعى، به رابطه فقر و انجام يك حرفه ناهنجار و همچنين رابطه بين اين حرفه و مصرف مواد مخدر و آسيب‌هاى چندجانبه اين عوامل در هم تنيده، پرداخته شود. مهم اين است كه براى گفت‌وگوى خردورزانه و علمی ‌درباره اين پديده، بياموزيم كه انكار آن مشكلى را حل نمی‌كند.

گفت‌و گو:نداکلایی