به گزارش ندای تجن -در اقتصاد دریا؛ یکی از مسائلی که نقش عدیده ای در توسعه اقتصادی ایفا می کند ظرفیت های گردشگری دریایی و ساحلی است؛ بطوریکه توسعه اسکله ها با بهره گیری از سرمایه گذاران دلسوز و واقعی منجر به بستری برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در سراسر استان می شوند .
یکی از این سرمایه گذاران که تمایل به ایجاد اسکله تفریحی گردشگری در ساحل فرح آباد دارد و به گفته برخی از اهالی شهر فرح آباد دلسوز این منطقه می باشد زمینه های سرمایه گذاری را در بستر دریای فرح آباد ایجاد نموده است، در گفتو گو با کرانه شمال می گوید : ۱۷ سال است اسکله تفریحی توریستی ساحل فرح آباد را ساخته ایم که متاسفانه به بهانههای مختلف توسط برخی دستگاه های دولتی بارها مورد بی مهری قرارگرفته ایم و تنها نهادی که در این بین یاریگر ما بود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است و حتی شهرداری فرح آباد هم به بهانه پرداخت عوارض جلوی کار ما را گرفت چرا که دیواری کوتاه تر از سرمایه گذار ییدا نکردند .
امینی بیان کرد: شهر تاریخی و ساحلی فرح آباد که بندر تاریخی هزار ساله است از ظرفیت های مهمی همچون منابع آبی و برکه ها و سواحل دریا برخوردار است؛ همه این موارد می تواند بیانگر این باشد که شهر فرح آباد یک مقصد گردشگری بین المللی است که باید زیرساختهای لازم و حمایت های مورد نیاز آن فراهم و تامین شود البته این موضوع حمایت تمام قد و توجه مشفقانه مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس را می طلبد .
وی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از ۱۷ سال علی رغم اینکه مجوز کامل داریم اداره کل منابع طبیعی از سال ۸۴ تا امروز درخواست مال الاجاره از ما نموده است، افزود: با توجه به پتانسیلها و مواهب طبیعی که استان مازندران به ویژه شهر ساحلی فرح آباد داراست احداث اسکلههای گردشگری باید براساس علم روز دنیا و با اتکا به آموزههای تاریخ تمدن کشورمان باشد تا به نوعی شاهد توسعه همه جانبه اقتصادی فرهنگی و گردشگری باشیم که بی شک برای عملی شدن این مهم نیاز به ورود جدی استاندار مازندران به عنوان مقام عالی دولت در استان می باشد چرا که با توجه به سوابق مدیریتی استاندار مازندران در حوزههای امنیتی و نظارتی میتوان به ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران در آینده خوش بین بود.
در ادامه این گزارش دکتر علی ماهفروزی دبیر اجرایی رویدادبین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ با بیان اینکه مازندران برای ورود به بازارهای گردشگری جهانی نیازمند اسکلهها و بندر گاههای گردشگری با اتکا به پتانسیلهای شهرهای گردشگری است، افزود: رویداد ساری ۲۰۲۲ شرایط ورود به بازارهای گردشگری جهانی را تسهیل می کند لذا براین اساس باید شرایطی را فراهم آوریم که سال ۲۰۲۲ سال ورود مازندران به عرصه های گردشگری دریا باشد که نیازمند عزم جدی و ملی تمامی ارکان مدیریتی می باشد که با انتخاب پایلوت شهر تاریخی و بندر ۱۰۰۰ ساله فرح آباد بعنوان منطقه ویژه گردشگری رویای گردشگری دریایی برای مازندران بوقوع بپیوندد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مکملهای مهم گردشگری؛ اکوتوریسم و گردشگری فرهنگی، تاریخی، ورزشی و زراعت است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهایی که در استان مازندران وجود دارد باید رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری 2022 را بهانه قرار دهیم تا با یک برنامه ریزی منسجم و متحد مبتنی بر نیازهایی که جامعه مخاطب ما و گردشگران بین المللی به این مهم دارند به سوی گردشگری دریایی حرکت کنیم.
وی خاطر نشان کرد: گردشگران دریایی به تنهایی نمی تواند موضوع اصلی و محوری گردشگری شمال ایران به چند دلیل باشد؛ اول اینکه ظرفیتهای مهم دیگری همچون: جنگل، تاریخ، تمدن، کشاورزی و ورزش و دیگر موضوعات در مازندران وجود دارد که نباید مغفول بمانند و از سوی دیگر زیرساختهای لازمی که در حوزه دریا، هوا و ریل وجود دارد که میتوانند ورود گردشگران به شمال ایران را تسهیل کنند .
ماهفروزی اظهار کرد: گردشگران بین المللی به تمامی موضوعات از جمله مسائل فرهنگی، اماکن تفریحی، تنوع غذایی و… توجه می کنند لذا گردشگری دریایی می تواند برای گردشگران در حوزه تفریحی و سرگرمی مورد توجه باشد که به همین منظورمی بایست ظرفیتهای فرهنگی دریا از جمله موسیقی خاص دریای شمال را به صورت هوشمندانه شناسایی و آگاهی بخشی نماییم که پیوست فرهنگی به عنوان یک ظرفیت برای توسعه دریا همزمان با پیوست گردشگری دریایی مورد توجه قرار گیرد؛
وی افزود: رویداد بین المللی گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ این پتانسیل را دارد تا افکار عمومی استان اعم از مسئولین و مردم را بسیج نماید، به این موضوع توجه کنیم که با محوریت دریا به گردشگری فاخر دست نخواهیم یافت و در گردشگری دریایی و ساحلی رویکرد استفاده از ظرفیتهای دریا نقش مهمی دارند .
دبیر اجرایی رویدادبین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ با اشاره به اینکه برای سرمایه گذاری در گردشگری دریایی فصل معنی ندارد و سفر دائمی می بایست تعریف شود، ادامه داد: بر این اساس می بایست تبلیغات و بازاریابی در این حوزه انجام دهیم و وقتی صحبت از دریا می کنیم نیاز به مطالعه عمیق داریم چرا که گردشگری دریایی در سادهترین حالت یعنی اینکه کشتیهای کروز و اتوبوس های دریایی گردشگران را به اعماق دورتر ببرند و گردشگران از فضاهای موجود در دریا و ساحل لذت ببرند .
ماهفروزی با بیان اینکه در موضوع گردشگری دریایی مبحث فرهنگ نباید یک موضوع مغفول مانده باشد، خاطرنشان کرد: باید این مهم را فرصت قلمداد کرد که دریا در درجه نخست مکان زندگی گونههایی است که طی از ساکنان هزاران ساله آنجا هستند و قدیمی ترین اسناد حوزه دریایی گردشگری، آثاری است که مربوط به دوره صفوی است ویکی از بزرگترین بنادر ایران، بندر فرح آباد بود که شهر تجاری بندری براین اساس در شمال ساری ساخته شد .
وی یادآور شد: با توجه به ظرفیتهای تاریخ تمدنی و همچنین فرصتهای زیرساختی در مناطق مختلف مازندران، انتخاب اسکلههای دریایی و بنادر تجاری گردشگری باید براساس شاخصههای مهم علمی و تاریخی باشد که فرح آباد با توجه به اینکه حدود 1هزار سال بندر تجاری بود و ظرفیتهای بی نظیری همچون:ظرفیتهای باغی، رودخانهها و منابع آبی مثل برکهها و سواحل دارد که همه این موارد می تواند فرح آباد را در یک شاخص و تراز بین المللی همچون گذشته مقصد گردشگری کند.
این گزارش پیش از این در روزنامه کرانه شمال منتشر شده است که با کمی تغییرات در پایگاه خبری ندای تجن منتشر کردیم.