خانه دوستی که 50هزار کتاب در دل خود دارد/مردم کتاب‌های قدیمی خود را به کتابخانه هدیه دهند
خانه دوستی که 50هزار کتاب در دل خود دارد/مردم کتاب‌های قدیمی خود را به کتابخانه هدیه دهند

به گزارش ندای تجن- اگر به دنبال دوستی مناسب سن، جنس و علاقه‌مندی خود هستید حتما کتاب مناسب می‌تواند گوشه‌ای از آن را پر کند، شاید در گام نخست به دلیل مشغله، خستگی کار یا سایر بهانه‌هایی که معمولا ما انسان‌ها در این طور مواقع می‌آوریم از همراهی با این دوست خودداری کنیم. اما همه […]

به گزارش ندای تجن- اگر به دنبال دوستی مناسب سن، جنس و علاقه‌مندی خود هستید حتما کتاب مناسب می‌تواند گوشه‌ای از آن را پر کند، شاید در گام نخست به دلیل مشغله، خستگی کار یا سایر بهانه‌هایی که معمولا ما انسان‌ها در این طور مواقع می‌آوریم از همراهی با این دوست خودداری کنیم.

اما همه ما می دانیم  زمانی که  کتاب مناسب و مورد علاقه‌مون پیدا کنیم تا مطالعه کامل آن تمام شود رهایش نمی‌کنیم و از هر فرصتی برای هم‌نشینی با این دوست بی‌ریا و ساده استفاده می‌کنیم.

در شرایط کنونی با توجه به وضعیت معیشتی، خانواده ها شاید کمتر به سراغ خرید کتاب بروند اما می توانند با پرداخت مبلغ عضویت در کتابخانه از منابع آن بهره‌مند شوند.

کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی یکی از مکان‌هایی که علاقه‌مندان به مطالعه می توانند به آن مراجعه کنند.

براساس اطلاعات دریافتی از کتابچه راهنمای این کتابخانه، رشیدالدین محمدبن شهرآشوب مازندرانی به سال 489هجری در خطه مازندران چشم به دنیا گشود، اوقرآن را در سن هشت سالگی حفظ کرد و در اصول شیعه به حد اعلای خود رسیدبه طوری که از شهرهای مختلف برای درک محضر او به بغداد هجرت می کرد.

از جمله تألیفات این اندیشمند مناقل آل ابی طالب (ع)در چهار جلد،مثالب النواصب،المحزون المکنون فی عیون الفنون، اعلام الطرائق فی الحدود و الحقائق، مائده الفائده و…است.وی در سال 588هجری در حالی که 99بهار از زندگی را گشت سر گذاشته بود به دیار باقی شتافت و پیکر مطهرش را در کوه جوشن به خاک سپردند.

با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره این اندیشمند نخستین کتابخانه عمومی شهرستان ساری در سال 1334توسط شهرداری به نام کتابخانه شماره 1تاسیس شد و در سال 1343به مکان فعلی واقع در خیابان جمهوری اسلامی ، کوچه میرمشهد انتقال یافت.

کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی در سال 1376به علت عدم استحکام ساختمان به مجتمع فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انتقال یافت و پس از احداث ساختمان جدید به مساحت 1350مترمربع در 3طبقه ، با همت کتابداران در فروردین 1386به محل فعلی منتقل شد.

ابن شهرآشوب ساروی، نخستین کتابخانه عمومی مازندران

کتابدار کتابخانه ابن شهر آشوب ساروی که به مدت 22سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد، گفت: ابن شهر آشوب دومین کتابخانه بزرگ ساری است که نخستین کتابخانه استان مازندران از نظردارابودن منابع محسوب می شود.

هما عالیشاه در گفت‌و گو با ندای تجن، با بیان اینکه علاقه‌مندان می توانند از امکانات کتابخانه در بخش‌های مختلف، کودک، نوجوان، نسخ خطی و روشن دلان…استفاده کنند، افزود: مخزن اصلی کتابخانه دارای تعداد 50هزار کتاب در موضوعات مختلف از دین، علوم اجتماعی و تاریخ و …است و بخش مرجع در طبقه سوم دارای تعداد 3هزار کتاب است .

عالیشاه با اشاره به اینکه  مادران می توانند فرزندان زیر 7سال خود را به بخش کودک کتابخانه بیاورند تا کودکان با کتاب، نحوه مطالعه کردن و مسابقات مختلف در این حوزه آشنا شوند، افزود:در حال حاضر به دلیل کرونا بیشتر فعالیت حوزه کودک به صورت مجازی از طریق اینستاگرام یا سایر راه‌های ارتباطی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در بخش نوجوان هم تعداد 2هزار و 500کتاب نگه‌داری می شود که علاقه‌مندان می توانند از آن استفاده کنند، ادامه داد:درسال گذشته بخش مازندران شناسی در محل کتابخانه افتتاح شد که با کتاب‌های بومی محلی استان و سایر تزئینات زیبای مازندران برای مطالعه کتاب یا عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

این کارشناس به شرایط عضویت در کتابخانه اشاره کرد و گفت:مدتی است که عضویت در کتابخانه‌های کشور به صورت سراسری انجام می شود وعلاقه‌مندان با داشتن یک قطعه عکس پرسنلی و 15هزارتومان حق عضویت می‌توانند از خدمات  کتابخانه‌های عمومی ایران در استان‌های مختلف استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هر فرد در طول ماه به تعداد 5کتاب امانت می گیرد، ادامه داد:علاقه مندان به مطالعه پس از پایان کتاب ها می‌توانند دوباره طول مهلت امانت را تمدید یا کتاب‌های جدید دریافت کنند .

عالیشاه با اشاره به اینکه پیش  از کرونا استقبال مردم بسیار بود به طوری که روزی 50 نفر برای استفاده از کتاب یا عضویت مراجعه می کردند، افزود:در حال حاضر به خاطر محدودیت ناشی از شیوع کرونا این تعداد به 25الی 30نفر رسیده است.

بخش نسخ خطی

نگه داری از 900کتاب قدیمی در بخش نسخ خطی

به گفته کتابداربخش اسنادو نسخ خطی کتابخانه عمومی ابن شهر آشوب ساروی تعداد 900 کتاب قدیمی در این بخش نگه داری می‌شود که از زمان تاسیس کتابخانه  در سال 1343به صورت وقف اهدا شده است  و مهم‌ترین اقدام حفاظت و نگهداری از منابع در کنار ارائه خدمات است.

 فاطمه بیدل کیاسری در گفت‌و گو با ندای تجن ادامه داد: کتاب  الوافی فی شرح کافی مربوط به 600سال پیش است که از قدیمی‌ترین کتاب‌هایی است که در مرکز نگه‌داری می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر263نسخ خطی، 573چاپ سنگی، 35چاپ سربی و 25سند نیز در محل مرکز نسخ خطی کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی نگه‌داری می‌شود، ادامه داد: در سال جاری نهاد کتابخانه عمومی فعالیت خود برروی نسخ خطی را گسترش داد و در همین راستا فایل تصویری نسخ خطی تهیه شد که در سامانه سامان«سامانه مدیریت کتابداری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»  انتشار یافت.

آمادگی کتابخانه برای دریافت کتاب‌های قدیمی

این کارشناس با بیان اینکه اصلی ترین کار حفاظت و نگهداری از منابع در کنار ارائه خدمات مناسب به مردم است، گفت: در سال 90کتاب‌ها را برای آفت زدایی به آستان قدس رضوی فرستادیم تا از آسیب به آنان جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتاقی مجزا و مخصوص برای بخش نسخ خطی درنظر گرفتیم که دارای سیستم اعلام حریق، دوربین مخفی وآفت زدایی دوره‌ای و سم پاشی است، ادامه داد:با هدف کمک به مخاطبین برای آگاهی و استفاده از منابع، اسامی کتاب‌ها را در سامانه سامان درج کردیم که علاقه‌مندان با مراجعه به آن می توانند کتاب مورد نظر خود را درخواست دهند.

بیدل با بیان اینکه مخاطبین به دو صورت حضوری و غیرحضوری می‌توانند خدمات دریافت کنند، ادامه داد: پژوهشگران به صورت رایگان از طریق ارسال ایمیل یا مرسوله پستی می‌توانند از خدمات بخش اسناد کتابخانه بهره مند شوند.

این کارشناس از آمادگی مرکز برای دریافت کتاب‌های قدیمی  به صورت هدیه و وقف خبر داد و گفت:از مردم می خواهیم تا در این زمینه همکاری کنند تا با هم در حفظ میراث و تاریخ کشور گام برداریم.

نداکلائی