مازندران برای توسعه تعاملات اقتصادی با ترکمنستان آمادگی کامل دارد
مازندران برای توسعه تعاملات اقتصادی با ترکمنستان آمادگی کامل دارد
در دیدار احمد قربان اف، سفیر ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران و استاندار مازندران بر ظرفیت و توانمندی استان در جذب گردشگر تاکید شد.

ندای تجن-در دیدار احمد قربان اف، سفیر ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲؛ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو با استاندار مازندران، برنامه اقتصادی ارایه شده از سوی سیدمحمود حسینی پور، موجب تحسین سفیرترکمنستان شد. ‎

احمد قربان اف، سفیر ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲؛ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اتحایه اکو با استاندار مازندران دیدار کرد.

سفیر ترکمنستان در ایران، در این دیدار گفت: انتخاب ساری را به عنوان پایتخت گردشگری مازندران تبریک می گویم؛ ظرفیت های توسعه ساری و مازندران از فرصت به وجود آمده این رویداد بسیار عالی است.

قربان اف، افزود: اگر فضا برای مازندران مهیا شود کل توریسم کشورهای اکو جذب این استان خواهند شد چون چنین طبیعت بکر و زیبایی را نمی توان در هیچ کدام از کشورهای منطقه و عضو اکو مشاهده کرد.

وی افزود: یقینا در روابط بین‌ملت ها اقتصاد حرف اول را می زند و بسیار علاقه مندیم که همکاری های اقتصادی را با ایران به خصوص مازندران گسترش دهیم، قبلا از بنادر مازندران استفاده می کردیم که اکنون به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده است، اماامیدواریم که حمل و نقل دریایی دوباره شدت یابد.

قربان اف اظهار داشت: مازندران واقعا قطب تولید محصولات کشاورزی ایران است و همکاری های به نسبت خوبی با ایران داریم هر چند دولت ترکمنستان سیاست خودکفایی را در محصولات کشاورزی در پیش گرفته اما نمی توانیم مرکبات با کیفیت شما را تولید کنیم، یقینا بازار ترکمنستان مستعد دریافت کالاهای با کیفیت به خصوص محصولات خوب کشاورزی مازندران است.

سفیر ترکمنستان در ایران، گفت: زمینه های تجارت با ایران واقعا بی نظیر بود و نمونه آن را در تاریخ ترکمنستان نداشته ایم.

سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران نیز در این دیدار ابراز داشت: استان مازندران در ادامه سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به کشور دوست و همسایه ترکمنستان و اجرای دستاوردهای بزرگ این سفر، خود را در وسط میدان می داند و آماده هستیم در تمام زمینه ها، تعاملات اقتصادی را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: مردم ایران و ترکمنستان وجه اشتراکات زیادی از لحاظ فرهنگی، تاریخی و اقتصادی با یکدیگر دارند، هرچند فراز و فرودهای زیادی داشته است اما این‌تعامل بین دو کشور همیشه وجود داشته است.

حسینی پور، گفت: در سال های گذشته روابط ایران با ترکمنستان محدودتر شد و در سطحی که باید باشد نیست؛ اما سیاست دولت سیزدهم و رئیس جمهوری ایران گسترش روابط با کشورهای همسایه است.

وی افزود: در سفری که ریاست جمهوری به ترکمنستان داشته اند بحث اتصال دوباره خط گاز نوید از تعامل جدید بین ایران و ترکمنستان است.

استاندار بیان داشت: یکسری فرصت ها در مازندران و ترکمنستان وجود دارد که به واسطه مرز دریایی و زمینی، می توانیم بیش از این همکاری های اقتصادی و تجاری داشته باشیم.

حسینی پور، تصریح نمود: ۴۳ سال تحت سخت ترین شرایط تحریمی بوده ایم و در شرایط سخت است که دوستی ها خودش را نشان می دهد، هرچند در این‌سال ها نیز شاهد تعاملات خوب ایران و ترکمنستان بوده و هستیم و امیدواریم به اهداف مشترک استراتژیک برسیم که بتواند در وضعیت اقتصادی و ارتقای سطح تعاملات تجاری تاثیر گذار و کمک حال باشد.

وی اظهار داشت: مازندران به لحاظ جغرافیایی استانی بسیار بزرگ است و دارای نوار طولی ۴۷۰ کیلومتری است، مازندران دارای ۵۲ شهر و ۳ هزار و ۶۰۰ روستا با جمعیت چهار میلیونی است.

استاندار گفت: مازندران نزدیک به نیمی از نیاز برنج کشور را تولید می کند و عمده نیاز مرکبات و محصولات باغی ایران در مازندران تولید می‌شود.

وی ادامه داد: کیوی مازندران از منظر استاندارد جهانی بی نظیر در دنیا است و نمونه آن را نمی توان در هیچ جای دنیا مشاهده کرد.

حسینی پور ابراز کرد: با توجه به فرهنگ نزدیک با ترکمنستان می توانیم زمینه گردشگری دو کشور را فراهم کنیم.

وی گفت: امیدواریم در فضای جدیدی که دولت سیزدهم برای ارتباط با کشورهای منطقه ایجاد کرده است ارتباط بهتر و بیشتری بین‌مازندران و ترکمنستان داشته باشیم.

استاندار بیان داشت: مازندران تنها استانی است که بندرش به راه آهن سراسری متصل است و در کریدور منطقه شمال به جنوب قرار دارد.

حسینی پور تصریح نمود: یقینا می توانیم یک تعامل جدید در زمینه گردشگری دریایی با ترکمنستان و سرمایه گذاری مشترک فعالان اقتصادی دو کشور در مازندران داشته باشیم.