نگاهی به مراسم تجلیل از خبرنگاران مرکز استان؛ از پیشنهادات اهالی رسانه تا فرماندار
نگاهی به مراسم تجلیل از خبرنگاران مرکز استان؛ از پیشنهادات اهالی رسانه تا فرماندار
در مراسم روز خبرنگار با میزبانی فرماندار فرصتی فراهم شد تا اهالی رسانه به بیان مشکلات بپردازند.


به گزارش ندای تجن شامگاه چهارشنبه گذشته اصحاب رسانه مرکز استان به مناسبت گرامی داشت روز خبرنگار مهمان فرمانداری ساری بودند.

در ابتدای مراسم تعدادی از فعالان رسانه به بیان سخنان خود پرداختند.
راحله حاجیان ،رابط خانه مطبوعات در ساری و شرق استان به مشکلات اصحاب رسانه استان اشاره کرد و خواستار سکان‌داری صفحات مجازی توسط خبرنگاران بازنشسته و متعهد شد.

عباسعلی کوشکی بیان کرد: هیچ کس در حمایت از خبرنگاران که کارشان ایجادارتباط میان مردم و دولت است کاری نکرد؛ در استان 200الی 300نفر خود را به عنوان خبرنگارمعرفی می کننددر حالی که یک سوم این افراد با ابتدایی‌ترین شرایط ورود به حرفه خبرنگاری آشنایی ندارند.

این پیشکسوت رسانه با اشاره به اینکه نیاز به برگزاری نشست دورهم نشینی با فرماندار برای بیان مشکلات است، ادامه داد:تاکنون هیچ قانونی برای حمایت از خبرنگاران در مجلس به تصویب نرسیده است.

وی افزود:اگر می خواهید خبرنگاری در جهت رسالت خود حرکت کند از کجا نان بیاورد بخورد، آن‌هایی که با عشق وارد شدند می‌دانند که در این مسیر سختی‌های بسیاری را باید تحمل کنند.

مهرانگیز عباسی  با بیان اینکه اخبار مسئولان شهرستان ساری کمتر منتشر می شود و آنان هم تلاشی برای حضور در رسانه نمی کنند،گفت:پیشنهاد می کنم تا مجمع خبرنگاران ساری تشکیل شود تا هم اندیشانه موضوع را حل کنیم.

سرپرست خبرگزاری فارس در استان اضافه کرد:بسیج رسانه کشور در سفر به ساری آمادگی خود برای راه اندازی دانشکده علمی کاربردی برای اهالی رسانه را اعلام کرد که از فرمانداری می‌خواهیم تا کمک کند تا پیگیری انجام شود.

حامی به درگذشتگان حوزه رسانه اشاره کرد و ادامه داد:قلم امانتی در دست ماست که باید به نسل آینده تحویل دهیم:با تشکیل کارگروه رسانه شهرستان ساری می توانیم یک جمعی تشکیل دهیم چون رسانه‌ها می توانند به فرمانداری کمک کنند.

وی پیشنهاد کرد تا در برنامه تجلیل از خبرنگاران در سال آینده از صاحبین دکه مطبوعاتی و توزیع کنندگان نشریات هم دعوت شود.

یاسرمعافی با بیان اینکه خبرنگاران پای کار خوبی داریم که نیاز است از آنها حمایت شود،گفت:در بسیج رسانه قصد تشکیل گروه جهادی خبرنگاران را داریم تا بخشی از مطابات مردم را به صورت میدانی پیگیری کنیم.

مسئول بسیج رسانه ساری افزود: این نشست ها موجی برای همدلی رسانه می شود.

کیا از وقایع انتخابیه با بیان اینکه جلسات این چنینی بسیار برگزار شده است و همه مشکلات خبرنگاران را می‌دانند ولی هیچ اراده‌ای برای رفع مشکلات خبرنگاران اتفاق نیفتاده است، گفت:سازمان‌ها خبرنگاران را تنها برای رپرتاژ می‌خواستند و هیچ وقت به خاطر مشاوره و راهنمایی استفاده نکردند

وی با اشاره به اینکه یک سری خط قرمزهایی برای ما رسانه‌ها و مسئولین شکل گرفته است که واقعی نیست و باید با کمک هم آنان را حل کنیم، ادامه داد:برای مثال مسئولان در نخستین برخورد که نقد از آنان می شود به بهانه نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایت می کنند

کیا با بیان اینکه خبرنگاران تفاوت میان نقد و تخریب را می‌دانند و به خاطر رسالتی که دارند نقد می کنند، افزود:لازم است استاندار در زمینه شکایت مسئولان آگاه سازی کند .

وی از اهالی رسانه خواست تا خودمان دست روی زانو بگذاریم و مشکلات را مرتفع کنیم چون سالها گفتیم و همه از مشکلات ما رد شدند.

کیا پیشنهاد کرد تا به فکر کادرسازی و پرورش خبرنگار جدید باشیم سالهاست می آییم و خودمان را می بینیم و در پایان متن کوتاهی از عاطفه خیرخواه از فعالین باسابقه استان خواند.

رقیه عالی خواستار تشکیل شورای اطلاع رسانی استان و فعالیت آن شد.

شعبان وفایی نژاد به مشکلات اهالی رسانه و حل آن از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاداستان و خانه مطبوعات مازندران اشاره کرد.



فرماندار ساری  نیز در ادامه با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و آزادگان،گفت:نقش اصحاب رسانه در دنیای امروز اساسی است،رسانه هویت انسان معاصر را تحت تاثیر قرار می‌دهد در ایجاد، تحکیم و نقاط قوت نقش مهمی دارد.

محمدعلی نوبخت با بیان اینکه رسانه در جامعه برای رسیدن به توسعه بسیار ارزشمند است،ادامه داد: توسعه حوزه های مختلف را دربرمی گیرد، ما در مردم سالاری دینی به دنبال توسعه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حرکت به سوی توسعه ، معنا را از مبانی دینی و رضایت را از قانون و رفاه را از حرکت و تلاش می‌گیریم ،افزود:انسان آزاد و نقاد و اهل مدارا و جامعه‌ای که رسانه را منصف و مشفق و نگاه همه جانبه دارد و ساختار حکومت مبتنی بر تفکیک قوا ، پاسخگویی و مشارکت در انتخابات است و نقش رسانه در این مسیر مهم است.

نوبخت با بیان اینکه همه جا در دسترس بودن از ویژگی‌های رسانه در جهان است و می تواند انسان را آزاد و مومن تربیت کند، گفت:ما به دنبال توسعه هستیم که رشد متوازن در همه حوزه های اجتماعی وسیاسی و اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های شهرستان ساری مشخص است، ادامه داد: رسانه با آزادگی و استقلالی که دارد، می‌تواند بازوی اصلی دولت باشد رسانه ها سیاست زده و سیاست زا نیستند.

فرماندار ساری با تاکید بر اینکه سنت انتقاد سازنده و نصیحت عادلانه را برنامه ریزی کنیم، افزود:در ساری دنبال کرامت شهر هستیم، در این شهر نخبگان اجماع می کنند .
وی به حضور سه دسته نخبه دیروزیان، امروزیان و فردائیان در ساری اشاره کرد و ادامه داد:ما در فرمانداری ساری بنا داریم با همه نخبه‌ها در سال های گذشته در حوزه های مختلف وارد گفتگو شویم.

نوبخت با بیان اینکه درب فرمانداری به روی همه باز است، ادامه داد:547هزار و 298 نفر در ساری احساس قدرت کنند همه بتوانند حرف بزنند و احساس مشارکت دارند:در فرمانداری قفل نداریم و نمی زنیم خصومت سیاسی هم نداریم و به هیچ وجه نمی خواهیم زحمات کسانی که در گذشته زحمت کشیدند را نادیده بگیریم.

وی گفت: با سیاست جذب و گفتگو بودن حرکت می کنیم ،و نیاز است تا انسان اهل گفتگو، مهارت گفتگو و تفاهم و توافق باید داشته باشیم.

فرماندار ساری با بیان اینکه همگرایی، هم پذیری و هم شنوی ما را به سمت هم بختی می برد، افزود: هم بختی یعنی نقطه اتصال اشتراک آمال و آرزوهای اجتماعی که باید ظرفیت‌های خفته و معطل در شهر را پیدا کنیم .
   وی با اشاره به اینکه تفاوت دیدگاه و معرفت مسئله ساری نیست چون اعتقاد دارم که 514هزار و 298 نفر همشهری ما همه پای نظام و انقلاب و قانون هستند، اضافه کرد:برای رسیدن به مدینه فاضله از مدینه عاقله باید عبور کنیم

نوبخت ادامه داد:به هم خوردن تعلقات و منفعت در ساری مشکل است، منفعت، انتخاب و اختیار مهم است اما این‌ها باید نقشه و الگو داشته باشد و این گره‌ها در ساری باید باز شود.
وی افزود: سیستم اداری ما در شهر و مناسبات رفتاری ما مبتنی برقاعده نیست،  این سه ضلع باید در مسیر و جهت درست قرار بگیرند؛ مناسبات رفتاری و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی ما باید قاعده‌مند باشند.

فرماندار ساری ادامه داد:جرم زیاد، شلختگی زیادبود می‌خواهیم به سمت توسعه برویم مقاومت وجود دارد،         در ساری نباید اسطوره سازی شود همه ما شهروند هستیم و در کنار هم قرار می‌گیریم و کارمی‌کنیم .
وی فرهنگی کردن شهر را مهم عنوان کرد و گفت: باید به آیین‌ها و سنت‌ها، بزرگان علمی و نخبگان سیاسی توجه کرد، هر شهری که خاطره داشته باشد بالنده است؛  نباید انسان‌های بزرگ را نادیده بگیریم و ان خاطره‌ها در فرهنگی کردن شهر مهم است.
نوبخت افزود: تقوای سیاسی هم مهم است و از غوغاسالاری باید پرهیز کنیم و با همت و کمک شما، مسائل را حل کنیم ما اعتقاد راسخ داریم که رسانه‌ها می توانند کمک کنند .                
وی با بیان اینکه 400 روستا در ساری داریم و وضعیت منابع آب ما خوب نیست، گفت:از 20هزار حلقه چاه دارای پروانه، 440میلیون مترمکعب داریم که مصارف ما در حوزه کشاورزی 570 میلیون متر مکعب است و همین الان 130 میلیون متر مکعب کمبود آب داریم.

نوبخت افزود:اگر قرار است انتقال آب بین حوزه‌ای انجام شود، بنا نیست اساسا ما بخواهیم به یک شهر و استانی آب دهیم و آن جا را آبادکنیم و خودمان دچار کمبود شویم پس باید با کار کارشناسی باشد.
وی با بیان اینکه از 357تا سردهنه تعداد 350 عدد به صورت سنتی هستند، اضافه کرد:400پروژه نیمه کاره در شهر داریم که در سبد رئیس جمهور نزدیک به 134پروژه است.
فرماندار ساری ابراز امیدواری کرد تا با دورهم نشینی و گفت گو مشکلات شهر ساری حل شود و گفت:هرچه از دست ما برمی آید آمادگی داریم تا انجام دهیم، اگر نقدی از سوی رسانه‌ها بود ما پاسخگوهستیم.

در پایان از اهالی رسانه تجلیل به عمل آمد