ظرفیت تأمین نهاده‌های دامی در داخل کشور مغفول مانده است/ بانک‌های غیر تخصصی نهایتاً ۹ درصد از تسهیلات خود را به حوزه کشاورزی اختصاص دادند
ظرفیت تأمین نهاده‌های دامی در داخل کشور مغفول مانده است/ بانک‌های غیر تخصصی نهایتاً ۹ درصد از تسهیلات خود را به حوزه کشاورزی اختصاص دادند
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ۱۵ درصد اعتبارات بانک‌های غیر تخصصی باید به حوزه کشاورزی تخصیص پیدا کند، با بررسی‌های انجام شده نهایتاً این میزان به ۹ درصد می‌رسد که با بانک‌های متخلف برخورد خوبی صورت گرفته است.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در جریان نظارت میدانی خود از استان خراسان رضوی در نشست هم‌اندیشی با کشاورزان غرب این استان در فرمانداری شهرستان جوین گفت: در کمیسیون کشاورزی معضلات و کاستی‌ها را با حضور کشاورزان پیشرو بررسی کردیم و بر این باور هستیم جمعیت 500 میلیون نفری کشورهای همسایه با توجه به سلامت محصولات ایرانی، علاقمند به مصرف آن هستند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر به این باور برسیم که می‌توانیم بازار کشورهای همسایه را در اختیار داشته باشیم امکان دستیابی به ارزآوری و اشتغالزایی وجود دارد و از سوی دیگر می‌توانیم شیرهای صادرات نفت را ببندیم، افزود: 3 شاخص نامگذاری سال به حوزه کشاورزی ارتباط دارد و مقام معظم رهبری در سخنان آغاز سال خود حوزه کشاورزی را خطاب قرار داد، به همین دلیل لازم است تا در این حوزه به نقطه مطلوب برسیم.

وی عنوان کرد: در حوزه تقنینی قوانین کهنه را به روز کردیم و در طرح تأمین امنیت غذایی، راهکارهای لازم ارائه شده است. ایرادات این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رفع شدن است و با اجرای آن مشکلات در حوزه ارزآوری، بسته بندی و ارائه تسهیلات برطرف می‌شود.

عسکری تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته در حوزه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هزینه‌ها را احصاء می‌کند و بر اساس آن نرخ را تعیین می‌نمایند، با اصلاحات انجام شده در قانون، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نیز چنین اقدامی را انجام می‌دهد. در گذشته قیمت محصولات به نحوی تعیین می‌شد که کشاورزان نفعی از آن نمی‌بردند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر اینکه در زمینه تعیین قیمت گندم در شورای قیمت‌گذاری اتفاقات خوبی رخ داد، عنوان کرد: در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران، چالش‌های زیادی داشتیم و نشست‌هایی را با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار نمودیم که در برخی از این نشست‌ها مباحث به صورت چالشی پیش رفت.

وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال جاری 8 هزاتر میلیارد تومان برای بخشودگی وام‌ها و حدودا 8 هزار میلیارد تومان به بیمه محصولات کشاورزی اختصاص پیدا کرد، گفت: 15 درصد اعتبارات بانک‌های غیرتخصصی باید به حوزه کشاورزی تخصیص پیدا کند، با بررسی‌های انجام شده نهایتا این میزان به 9 درصد می‌رسد که با بانک‌های متخلف برخورد خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه در گذشته در حوزه بیمه محصولات کشاورزی فضای بی‌اعتمادی وجود داشت، در نشست با رئیس جمهور تأکید کردیم که وزارت اقتصاد اموال منقول و غیرمنقول مازاد خود را برای پشتیبانی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی به فروش برساند که این موضوع به زودی عملیاتی می‌شود.

عسکری با بیان اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید یکی پس از دیگری اجرا شود، تصریح کرد: همه باید به اجرای الگوی کشت کمک کنیم زیرا وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی امکان اجرای آن را ندارد. طرحی در مجلس ارائه شده تا این وزارتخانه بتواند با فروش اموال مازاد خود 30 هزار میلیارد تومان اعتبار تأمین نماید و کارهای خود را پیش ببرد.

وی با تأکید بر اینکه نگاه دولت گذشته در زمینه تأمین نهاده‌های دامی صرفا به واردات بود و به تولید داخل توجه نشد، گفت: در سال 92، 850 میلیون دلار به طرح 46هزار هکتاری سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کرد تا طی دو سال به بهره‌برداری برسد. در خوزستان و ایلام نیز چنین طرحی اجرا شد. در صورت به بهره‌برداری رسیدن آنها می‌توانستیم بخش زیادی از نهاده‌های داخلی را تولید کنیم.

عسکری با اشاره به اینکه به ظرفیت‌ تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور توجه نشده است، ادامه داد: در خصوص حذف ارز ترجیحی اختیار به دولت داده شد و دولت به یک باره آن را قطع کرد، در کمیسیون کشاورزی اعتقاد داریم که یارانه بخش کشاورزی باید پرداخت شود تا تولیدکنندگان آسیب نبینند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه در نشستی با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد مبادی صادرات دام زنده سبک تعیین و بازگشایی شود، عنوان کرد: مجلس با توجه به وظیفه ذاتی خود مسائل را پیگیری کرده اما برخی مشکلات به گذشته باز می‌گردد، طرحی را دنبال می کنیم تا سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند در کشور سرمایه‌گذاری نمایند. در بودجه برای صنایع تبدیلی اعتبار خوبی دیده شد و این موضوع ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در حوزه کشاورزی تنها 30 درصد از احکام برنامه ششم توسعه اجرا شده است، گفت: اگر نتوانیم در حوزه تأمین کودهای شیمیایی فضایی را ایجاد کنیم که تولیدکنندگان و کشاورزان بتوانند به راحتی کود مورد نیاز خود را تأمین کنند، با مشکل مواجه می‌شویم، آنچه را که در کمیسیون کشاورزی پیگیری کرده‌ایم دغدغه تولیدکنندگان است.

عسکری با تأکید بر اینکه در بودجه سال جاری دولت مکلف شده است تا درآمد سازمان جنگل ها و مراتع را به حساب این سازمان واریز نماید و این سازمان نیز باید اعتبارات را در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری هزینه نماید، عنوان کرد: آموزش به کشاورزان یکی از مسائل جدی است که آن را پیگیری می‌کنیم. متأسفانه نیروهای وزارت جهاد کشاورزی حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده‌اند که باید مجددا آنها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر در راستای صادرات محصولات کشاورزی کند عمل کنیم دیگر کشورها جای ما را در بازارهای هدف می‌گیرند، ادامه داد: صادرات خشکبار متأسفانه 50 درصد کاهش داشته است، طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کرده‌ایم که باید در این حوزه برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی شود. از ابتدا نیز اعلام کردیم که دامدارکارت خروجی مناسبی نخواهد داشت، به صورت موقت مسیر صادرات دام باز شده است و مقرر شده شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت مناسب و منطقی دام‌ها را خریداری نماید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماشین آلات و مکانیزاسیون حوزه کشاورزی باید به روزرسانی شوند، تصریح کرد: 27 هزار کشاورز در صف خرید تراکتور قرار دارند که مقرر شده است تا پایان شهریور ماه تقاضاها تأمین شود، افزایش قیمت تراکتور کنترل شده و باید بانک کشاورزی و سایر بانک‌ها در حوزه تأمین تسهیلات فعال شوند. مقرر شده است بخش خصوصی نیز 10 هزار تراکتور با حجم موتور بالاتر از تولیدات داخل را در مقابل صادرات کالا به کشور وارد کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی افزود: متأسفانه تمامی فشارها در زمینه پرداخت تسهیلات متوجه بانک کشاورزی شده در حالی که باید سایر بانک‌ها نیز در راستای حمایت از تولید اقدام کنند؛ بانک‌ها نباید بنگاهداری نمایند. روز دوشنبه هفته آینده مدیران عامل بانک‌ها در کمیسیون حاضر می‌شوند و باید سهم خود را در حوزه پرداخت تسهیلات به کشاورزان به 15 درصد افزایش دهند.

وی با تأکید بر اینکه طی مکاتباتی با رئیس جمهور درخواست کردیم سهم بانک‌های غیرتخصصی از پرداخت تسهیلات به حوزه کشاورزی به 20 درصد افزایش پیدا کند، عنوان کرد: باید مسیر احداث گلخانه‌ها تسهیل شود، اگر در این راستا دستگاه‌های اجرایی کم‌کاری کنند توبیخ می‌شوند و مقرر شده تعرفه صادرات محصولات گلخانه‌ای حذف گردد؛ دستگاه‌هایی نیز که در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای اقدام مناسبی داشته باشند، تشویق خواهند شد.

گفتنی است رئیس کمیسیون کشاورزی در بدو ورود به شهرستان جوین با حضور در یادمان شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا گمنام این شهرستان ادای احترام کرد.

لازم به ذکر است در جریان این نظارت میدانی علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی و علی اصغر عنابستانی و بهروز محبی نجم آبادی نمایندگان شهرستان‌های سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن، رئیس کمیسیون کشاورزی را همراهی می‌کنند.