معماری منطبق بر بافت تاریخی شهر رامسر عاملی برای حفاظت از مجموعه فرهنگی تاریخی رامسر
معماری منطبق بر بافت تاریخی شهر رامسر عاملی برای حفاظت از مجموعه فرهنگی تاریخی رامسر
نادر سحرخیز فراهم کردن حیات نو و بازآفرینی منطبق با آداب و رسوم و معماری گذشته را از مهمترین مؤلفه‌های احیای بافت‌های تاریخی شهر رامسر دانست و گفت: همانگونه که از آثار میراثی به‌جامانده از گذشته سخن می‌گوییم باید نمادهایی از دوران حاضر نیز در معماری ساختمان‌ها و فضاهای شهری ایجاد کنیم


به گزارش ندای تجن به نقل از روابط‌عمومی اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر به نقل از نادر سحرخیز ریاست اداره میراث فرهنگی در مورد حفاظت از بافت تاریخی شهر رامسر مستلزم رعایت اصول معماری منطبق بر بافت تاریخی است و باید دقت شود در این خصوص از الگوهای معماری تاریخی در بافت در طراحی بناهای جدید استفاده نمود.
سحرخیز همچنین وجود آثار تاریخی ارزشمند شهر رامسر را بسیار با ارزش توصف نمودند و خاطر نشان کردند وجود این یادمان های با ارزش معماری به شهر رامسر جلوه خاص داده اند و شهر رامسر را از دیگر شهرها متمایز کردند.
ریاست اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر وجود قوانین بازدارنده را لازمه حفاظت از بافت تاریخی شهر رامسر دانستند و رعایت قوانین باید با همکاری مدیران شهری با جدیت پی گیری و از ساخت و سازهای غیر اصولی و متفاوت با معماری سبک تاریخی جلوگیری شود.
سحرخیز ساخت بناها با بام تخت را یکی از معضلات بافت تاریخی شهر رامسر دانستند و اینکه مالکین به جهت استفاده کردن از حداکثر ارتفاع مجاز رو به ایجاد این گونه بناها کرده اند را نامناسب و غیر اصولی دانستند.
سحرخیز با اشاره به قوانین ابلاغی در طرح تفصیلی شهر رامسر خواستار همکاری بیشتر در زمینه صدور پروانه با سبک بناهای تاریخی شهر رامسر و ایجاد بناها به صورت شیروانی و باشیب مناسب شدند و خاطر نشان شدند اداره میراث فرهنگی آمادگی دارد در این زمینه به کمک مدیریت شهری آمده و در جهت حفاظت از بافت تاریخی شهر رامسر قدم های مثبتی برداشته شود.
سحرخیز همچنین وجود عمارت های تاریخی هتل قدیم، ساختمان هتل قدیم سخت سر،عمارت ژاندارمری سابق،باغ سی و سه هکتاری و ۰۰۰ مربوط به اوایل دوره پهلوی است که توسط معماران سرشناس ساخته و در بافت تاریخی شهر رامسر واقع شده است و وجود این آثار تاریخی خود الگوی مناسبی برای بناهای جدید می باشند و باید از این الگوها بهره مناسب برد.