لزوم برنامه‌ریزی و فراهم‌آوردن زیرساخت‌های جوانی جمعیت در استان/مرکز ناباروری در مازندران نیاز داریم
لزوم برنامه‌ریزی و فراهم‌آوردن زیرساخت‌های جوانی جمعیت در استان/مرکز ناباروری در مازندران نیاز داریم
علیپور خواستاربرنامه‌ریزی برای پرداخت اعتبارات و فراهم آوردن زیرساخت‌ها در حوزه جوانی جمعیت شدو گفت: مازندران نیاز به مرکز ناباروی دارد.

به گزارش ندای تجن -معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جشنواره ملی فرهنگی هنری جوانی جمعیت که امروز صبح در محل سالن مصباح مجتمع پیامبراعظم (ص) ساری برگزار شد، با اشاره به اینکه باید باور داشته باشیم که موضوع جوانی جمعیت امروز یک مسیله است،گفت: مقام معظم رهبری در سال ۹۱ درباره جوانی جمعیت هشدار دادند و به خطای تحدید نسل اشاره کردند و گفتند: یکی از خطراتی که انسان وقتی درست به عمق نگاه می کند می ترسد موضوع جوانی جمعیت است.

تقی علیپور با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰قانون جوانی جمعیت در مجلس مصوب شد، افزود: جمعیت ما کم شده است و ترکیب جمعیتی هم به هم خورد، جمعیت مازندران حدود ۴۰سال آینده نصف می‌شود که از این تعداد، حدود ۴۰درصد سالمند هستند و آن سالمندها هم حدود ۴۰درصد یا فرزند ندارند یا تنها یک فرزند دارند البته اگر به همین روال ادامه دهیم.

وی به هم خوردن ترکیب فرهنگی و قومیتی جمعیت، از نظر سطح علمی و مهارتی و توانمندی و بروز مسیله خانوادگی و اجتماعی و امنیتی در جامعه را از عوارض کاهش موالید مطرح کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی مازندران با بیان اینکه امید به زندگی در کشور ما ۷۵تا ۸۰سال است، ادامه داد: اگر هر زوج دارای دو فرزند باشد وضع کنونی جمعیت ادامه می یابد اما اگرکمتر از دو باشد تحدید نسلی اتفاق میقتد.

علیپور با اشاره به اینکه رشد موالید در کشور ۱.۶ است که در مازندران ۱.۱است، گفت: سقوط شدید نرخ باروری را در کشور و سایر کشورهای اطراف ما، مانند لبنان و عمارات و قطر می‌بینیم که وضعیت ما به مراتب بدتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان ناباروری در کشور عددبالایی است، ادامه داد: به تعداد افراد نابارور در استان هم باید توجه کنیم اگر تعداد نابارور ها ۱۰درصد باشد که در حال جاضر حدود ۵درصد را شناسایی کردیم اگر کمک کنبم تا ۱۰الی ۲۰درصد آن‌ها بارور شوند تعداد ۴الی ۵هزار تولد خواهیم داشت.

علیپور خواستاربرنامه‌ریزی برای پرداخت اعتبارات و فراهم آوردن زیرساخت‌ها در این حوزه شد تا بتوانیم به آن بپردازیم و افزود: مسئله بعدی، سقط هست که سبب موالید و کاهش جمعیت می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ۷۰درصد جمعیت ما در ۴۰درصد مساحت کشور قرار دارد که امکان جانمایی در سایر قسمت‌ها است، گفت: به هم خوردن ترکیب قومیتی می تواند مسایلی را در کشور ایجاد کند.

وی با بیان لزوم توجه به  مسیله مهاجرت، ادامه داد: پس از بررسی و نظرسنجی عمومی مشخص شد که ۳۴درصد از مردم برای خروج از کشور میل به مهاجرت دارند و۴۷درصد ایرانیان به امریکا مهاجرت می کنند.

این مسئول بهداشتی با اشاره به اینکه بانوان در زمان خاص ۱۵تا ۵۰سال می توانند زاد و ولد کنند، ادامه داد: اگر تعداد بانوان کم شود جامعه اگر بخواهد هم کسی را ندارد که زاد و ولد کند این دوران فرصت طلایی زاد و ولدی است.

وی افزود: فرصت طلایی برای افزایش جمعیت هم زمان با همین دولت و حداکثر نیمه اول دولت بعدی است که اگر این فرصت را از دست دهیم عملا نمی توانیم کاری انجام دهیم؛ کاهش تعداد ازدواج ،افزایش طلاق، تمایل پایین به باروری و ناباروری از آسیب‌های اجتماعی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

علیپور تاثیر باورهای فرهنگی بر روی کاهش تمایل به فرزند داشتن را بااهمیت اعلام کرد وافزود: تاثیر مسایل اقتصادی و اشتغال  هم در روند کاهش موالید مهم است، مسلما با یک نسخه نمی توانیم همه کشور را پیش ببریم حتما باید متناسب با باورهای فرهنگی هر گروه و اقشاری اقدام و در تناسب با تحصیلات و مسایل فرهنگی مسایل اقتصادی را تنظیم کنیم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواستار همکاری  مسئولین و دستگاه‌های حامی شد تا برای ایجاد مرکز ناباروری در استان کمک کنند.

 وی با اشاره به اینکه تنها یک بخش ناباروی در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری داریم ، گفت: در شرق و غرب استان هم یکی دو مرکز در حال احداث هستیم .

علیپور با اشاره به راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت در استان، افزود: هر هفته چهارشنبه‌ها در دانشگاه جلسه داریم که از مصوبات کمیته روابط عمومی برگزاری  جشنواره جوانی جمعیت بود.

وی بیان کرد: ۳۱۰اثربه دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۲۲۰ اثر درمرحله داوری پذیرفته شد؛ در مجموع 15نفر به عنوان برگزیده و 2نفر قابل تقدیر معرفی شدند.

لازم به ذکر است اسامی برگزیدگان جشنواره بدین شرح است:

در بخش تیتر و جملات تأثیرگذار:حسین احمدی نفر نخست از ساری-مجتبی قربانی از ساری نفر دوم و راحله زعفریان نفر سوم از بابلسر ودکتر پیمان پرویز راد از تهران به عنوان نفر قابل تقدیرمعرفی شدند.

داستان و فیلمنامه کوتاه: نفر نخست کبری ساعی نیک از تبریز،نفر دوم مجتبی بنی اسدی از گراش استان فارس، نفر سوم طاهادولت آبادی از تهران،وحید حاج سعیدی قابل تقدیر از ساری معرفی شدند.

در بخش پیشنهادات برتر :نفر نخست سیدداود نورانی از ساری-مرتضی کهن سال از بهشهر-علی البرزی از تهران معرفی شدند.

در بخش پوستر و طراحی گرافیک: یلداهاشمی از تهران نفر نخست،محمدجوادپرداخته از لاهیجان گیلان نفر دوم و امیر استادیان ساروی نفر سوم از ساری معرفی شدند.

در بخش انیمیشن ، موشن و کلیپ: نفر نخست احمدرضایی آدریانی از اصفهان،علیرضا توفیری نفر دوم از همدان و مسلم آقا کوچک زاده از کرج به عنوان نفر سوم معرفی شدند.