تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش چهاردانگه/نیاز مبرم به سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اشتغال‌زایی جوانان
تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش چهاردانگه/نیاز مبرم به سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اشتغال‌زایی جوانان
بخشدار چهاردانگه با اشاره به حضور و دعوت از سرمایه‌گذاران در بخش، افزود: باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود در منطقه و اجرای توسعه پایدار در راستای ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس جوانان به روستاها نیاز مبرم به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داریم.

به گزارش ندای تجن-مسلم کاظمی با بیان اینکه بخش چهاردانگه شامل 3 دهستان گرماب، چهاردانگه و پشتکوه است، گفت: شهر کیاسر به‌عنوان مرکز بخش با جمعیت 3 هزار و 384 نفر در قالب 1 هزار و 84 خانوار در فاصله 68 کیلومتری شهر ساری قرار دارد که به علت موقعیت مناسب مرکز استقرار بسیاری از خدمات اداری و صنعتی است.

وی تعداد روستاهای بخش چهاردانگه را 109 روستا، آبادی، مکان و مزرعه دارای کد اعلام کرد که 14 آبادی و مزرعه خالی از سکنه و 95 روستا دارای سکنه است.

کاظمی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 95 تعداد 17 هزار و 376 نفر در قالب 6 هزار و 35 خانوار به‌صورت دائم و ثابت در بخش چهاردانگه سکونت دارند، گفت: این تعداد در فصل‌های بهار و تابستان به 50 هزار نفر هم می‌رسد.

بخشدار چهاردانگه با اشاره به اینکه از تعداد 95 روستای دارای جمعیت 72 روستا دارای شورای اسلامی هستند، ادامه داد: در حال حاضر 59 دهیاری در بخش فعالیت دارند و 2 دهیاری در حال سیر مراحل اداری برای دریافت مجوز هستند.

کاظمی به تشریح جاذبه‌های طبیعی و گردشگری منطقه پرداخت و گفت: بخش چهاردانگه دارای تنوع آب‌وهوایی بسیاری است که در کنار تاریخ کهن این منطقه و آثار طبیعی، مانند چشمه سورت، آب‌بندان الندان، جنگل‌های هیرکانی جاذبه‌های خوبی برای گردشگران دارد.

وی با اشاره به اینکه گردشگران می‌توانند برای دیدن جاذبه‌های طبیعی منطقه به مدت یک هفته هم در این بخش سکونت کنند، گفت: شرایط محیطی برای راه‌اندازی بوم‌گردی و اقامتگاه فراهم است و نیاز به آگاه‌سازی بیشتر مردم داریم.

بخشدار چهاردانگه با بیان اینکه  تنوع آب‌وهوایی  و اراضی مستعد کشاورزی در منطقه که حدود 16 هزار و 640 هکتار است فرصت خوبی برای تولید محصولاتی از قبیل برنج، گندم، جو، حبوبات، صیفی‌جات و انواع سیاه ریشه را فراهم کرده است، گفت: در سال جاری 4 هزار و 800 تن برنج، 5 هزار و 825 تن گندم، 9 هزار و 150 تن جو و 3 هزار تن انواع صیفی‌جات با دستان زحمتکش مردم در اراضی کشاورزی تولید شده است.

کاظمی تخصیص نهادهای رایگان در قالب جهش تولید، جذب ادوات کشاورزی، شناسایی و آمایش 24 عنوان طرح مرتبط با کشاورزی در قالب طرح توانمندسازی 500 روستا، توسعه مکانیزاسیون و استفاده از فن آوری نوین در حوزه کشاورزی و سامان‌دهی و پهنه‌بندی کارگزاران نهاده‌های دامی را از اقدامات دولت در بخش کشاورزی منطقه مطرح کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری 34 میلیارد تومان اعتبار عمرانی به بخشداری اختصاص یافت، گفت: در بخش چهاردانگه از 95 روستا و آبادی 73 روستا دارای طرح هادی است که در تعدادی از روستاها مانند کردمیر، قلعه سر، ایلال، لالا، خالخیل، قادیکلا و مالخواست نیاز به اجرای طرح است.

کاظمی با اشاره به  اقدامات بنیاد مسکن در سال جاری، گفت: ۴ واحد مسکن محرومین با همکاری این نهاد، اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج سازندگی در دهه فجر افتتاح شد که خوشحالی مردم را فراهم کرد.

بخشدار چهاردانگه  با بیان اینکه خدمات بنیاد مسکن در آسفالت راه‌های روستایی لالا، سادات، باباکلا، الیرد و لنگر در مجموع 5 میلیارد و 814 میلیون تومان بود، افزود: مردم خیر روستای لنگر هم مبلغ 700 میلیون تومان کمک کردند که جای قدردانی دارد.

وی بیان کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها در راستای کشت محصولات مهم و راهبردی از جمله گندم و جو، حبوبات، دانه‌های روغنی و  تأمین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال پایدار کشاورزان، استفاده بهینه از آب سبز و صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی با همکاری ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) و جهاد کشاورزی در دست اجراست که در بخش چهاردانگه 6 هزار و 300 هکتار در منطقه کیاسر انجام شد که 45درصد بیشتر از سطح ابلاغی به ما بود.

کاظمی با اشاره به ظرفیت 40 واحد پرورش مرغ گوشتی در منطقه، ادامه داد: معادن غنی و متعدد زغال‌سنگ، شن و ماسه و سنگ‌های تزئینی از ظرفیت‌های خوب منطقه است.

وی با بیان اینکه بخش چهاردانگه دارای وسعت و پراکندگی روستایی بسیاری است، گفت: در حال حاضر 320 کیلومتر از راه‌های این بخش روستایی است که در محورهایی مانند چاچکام – سرخ ولیک، کارنام – ششک و مزده، ولاغوز – نوکنده – نرگس زمین، زلم – خار خون و باباکلا، ایلال – سیاوشکلا و بالا ده، سعید آباد – بندبن نیاز به ساماندهی سریع‌تر داریم.

بخشدار چهاردانگه با اشاره به اینکه 11 آب‌بندان در بخش داریم، ادامه داد: در روستاهای الندان، لسفرم، اسکارد تعداد 3 آب‌بندان و 2 آب‌بندان هم در کیاسر و 6 آب‌بندان هم در روستاهای ولاغوز، کرسام، اروت، سرخ ولیک، آخورد و چورت داریم.

کاظمی با اشاره به حضور و دعوت از سرمایه‌گذاران در بخش، افزود: باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود در منطقه و اجرای توسعه پایدار در راستای ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس جوانان به روستاها نیاز مبرم به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داریم.

وی با ابراز خرسندی نسبت به بارش برف چند روز اخیر، گفت: خوشحالیم که با یاری خداوند متعال آب برای کشاورزی منطقه ذخیره می‌کنیم.

به گزارش ندای تجن – بخش چهاردانگه یکی از بخش‌های 6گانه شهرستان ساری است که با وسعتی معادل 1 هزار و 440 کیلومترمربع بزرگ‌ترین بخش استان در منتهی‌الیه جنوبی از قسمت مرکزی مازندران است، این بخش در ناحیه کوهستانی البرز و در محل اتصال دو استان مازندران و سمنان قرار گرفته است که از شمال به استخر پشت نکا، از جنوب و شرق به استان سمنان و از غرب به بخش‌ دودانگه شهرستان ساری محدود است.