آمادگی واگذاری  کلیه امور اقتصادی در حوزه تولید به بخش خصوصی را داریم/مهندسین و تجار بیشتر به سفرهای خارجی برای مراودات بروند/لزوم به‌حداقل‌رساندن استعلامات سرمایه‌گذاران در دستگاه‌های اجرایی
آمادگی واگذاری  کلیه امور اقتصادی در حوزه تولید به بخش خصوصی را داریم/مهندسین و تجار بیشتر به سفرهای خارجی برای مراودات بروند/لزوم به‌حداقل‌رساندن استعلامات سرمایه‌گذاران در دستگاه‌های اجرایی
استاندار مازندران امروز بر اهمیت استفاده از توانایی بخش خصوصی در فعالیت ذهای اقتصادی استان تاکید کرد.

به گزارش ندای تجن -استاندار مازندران  با بیان اینکه همه مدیران باروحیه جهادی تلاش کردند تا در شرایط سخت با بهترین شکل پیش برویم، گفت: تلاش‌ها بااراده و انگیزه انجام شد و قطار توسعه و تعالی استان در سال گذشته به حرکت درآمد، گرچه اگر ما بخواهیم فضای اجرایی استان را در یک نگاه آسیب‌شناسی نقد کنیم شاید خیلی کارهای دیگر باید انجام می‌دادیم که نکردیم.

سید محمود حسینی‌پور آگاهی مدیران نسبت به حل مسائل کشور را ارزشمند عنوان کرد و افزود: دولت مردمی سیزدهم نگاهش به حل مسئله است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رهبر فرزانه پیرامون شرایط سخت جنگ در خرمشهر که در اوج ناامیدی به پیروزی انجامید، ادامه داد: رهبر بر 3 نقطه‌ضعف اصلی تأکید کردند که در رأس آن اقتصاد است، به‌طوری‌که موضوع تورم، گرانی و معیشت مردم و دومین نکته ضعف را اصلاح فرهنگ عمومی هست که با اصلاح انقلاب ساختار فرهنگی کشور و رفع عادات غلط فرهنگی مطرح کردند.

استاندار مازندران از نحوه رفتار برخی افراد که در وضعیت مالی بالایی قرار دارند؛ اما از لحاظ سطح فرهنگی و آگاهی نسبت به آداب اجتماعی در سطح بسیار پایینی قرار می گیرند، انتقاد کرد و افزود: ما یک‌ماهه که با تشکیل قرارگاه به دنبال پاک‌سازی کل استان از زباله هستیم؛ اما متأسفانه عده‌ای از شب تا صبح تمام زباله‌ها را کنار خیابان می‌ریزند.

حسینی‌پور سومین مسئله موردنظر رهبری را موضوع  تهاجم ترکیبی دشمن مطرح کرد که مشکلات اقتصادی و فشار تحریم‌ها که باهدف به‌زانودرآوردن تولید کشور انجام شد.

وی افزود: نفت و گاز که مهم‌ترین منبع ارزی کشور محسوب می‌شد با مبادلات تجاری و صادرات حداکثری، توازنی را در بحث درآمد کشور ایجاد کرد که دشمن نمی‌خواهد این توازن اتفاق بیفتد؛ چون دنبال این است که با مدیریت نفت، کشور را به‌زانو درآورد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه تجربه ثابت کرد که اعتماد به غربی‌ها جواب نمی‌دهد علی‌رغم اینکه ما حداکثر امتیازات را به غربی‌ها دادیم؛ اما زیر میز زدند، ادامه داد: تولید داخلی کلید حل مشکلات کشور است برای همین مقام معظم رهبری تمرکزشان بر روی بحث تولید است.

وی با طرح این موضوع که بعضی وقت‌ها علت عدم تحقق شعار رهبری مطرح می‌شود، افزود: چون کارگزاران نظام نقش مؤثری در اجرای نقشه رهبری دارند و می‌توانند این نقشه را به اجرا برسانند.

حسینی‌پور با بیان اینکه عواملی باید در کارگزاران محقق شود، گفت: توکل بالا به خدا، از خودگذشتگی برای مردم، مجاهدت و عزم راسخ و دنبال ابتکار عمل که عین بیانات رهبری است از ویژگی‌های کارگزاران است که امروز کمتر در ما وجود دارد.

استاندار مازندران با تأکید بر این موضوع که تحول از خودمان آغاز می‌شود، افزود: ماه رمضان ماه تزکیه و پرداختن به نفس خود است و افسار نفس را انسان از شیطان بگیرد و دست خدا بدهد که در این مسیر موضوع تحول کلیدواژه اصلی گفته رهبری است.

وی با اشاره به مقاومت‌هایی که برخی با موضوع تحول دارند، گفت: تحول محور بیانات رهبری در چندساله گذشته است تحول به معنای دگرگونی است که ما به دنبال دگرگونی در ساختار اداری کشور هستیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه تأکید رهبر فرزانه برروی میدان دادن به جوانان نخبه است، ادامه داد: در فضای استان باید بر روی توانایی مردم در اقتصاد که مورد تأکید رهبری است تمرکز کنیم.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه مردم؛ یعنی همین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزود: سرمایه‌گذاران بسیاری به استان آوردیم که به دلیل فکر کوته‌بین مدیران فرار کردند، این افراد را به‌تدریج به مردم معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مدار برنامه استان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، گفت: این سازمان نبض مدیریت استان است اگر نتوانیم دارای برنامه در استان باشیم، برنامه‌ای که تحول و دگرگونی در آن باشد و مجموعه جهاد کشاورزی را متحول کند.

استاندار مازندران با اشاره به سلیقه‌ای عمل‌کردن در حوزه کشاورزی استان، اضافه کرد: مازندران باید خط مقدم تحول مدنظر رهبری قرار گیرد؛ چون سابقه و تمدن مازندران این چنین است به‌طوری‌که در هر عرصه‌ای در بعد اقتصادی بیشترین فعالین کشور را دارد.

وی با بیان اینکه اعتمادبه‌نفس  مردم مازندران و فعالان اقتصادی مازندران استان ستودنی است، گفت: برای معرفی نقاط قوت خودمان هم باید تلاش کنیم، چون تمرکز بر روی نقاط قوت امید به جوانان می‌دهد.

حسینی‌پور با قدردانی از اهالی رسانه استان، افزود: نقش رسانه‌ها در گفتمان‌سازی بسیار مؤثر است و می‌توانند در ایجاد رقابت سالم میان شهرها و اصحاب اقتصادی استان تأثیرگذار باشند.

وی با اشاره به تعاملات میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان که شروع خوبی داشت، ادامه داد: هنوز دانشگاه‌های ما نتوانستند اثرگذاری منطقه‌ای خود را ایفا کنند، درصورتی‌که برخی از دانشگاه‌ها در سطح ملی و جهانی به‌خوبی درخشیدند.

استاندار مازندران پیشنهاد برگزاری نشست میان دانشگاه‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت را داد تا موضوع صادرات استان موردتوجه بیشتر اساتید قرار گیرد و راه کارهای عملی برای رفع مشکلات مرکبات و برنج داده شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه این موضوع که چه کسانی عامل اصلی خرید ارزان از مرکبات و عامل گرانی آن هستند باید شناسایی شود، افزود:چه مکانیزمی ایجاد کنیم که همین باغداران با روش منصفانه با قیمت مناسب از کشاورز خریداری و جایگاه مناسب را در کشور ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه مازندران بهترین آب و هوا را برای تولید طیور دارد، ادامه داد: استان می تواند به هاب صادراتی مرغ تبدیل شود.

استاندار مازندران با تأکید بر واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی، گفت: ما نمی‌خواهیم تشکیلات جدید را در سال جدید ایجاد کنیم همان قرارگاه دانش‌بنیان با حفظ مأموریت در کنار همان موضوع، مهار تورم و افزایش تولید مأموریت را به‌روز کند.

حسینی‌پور با بیان اینکه ستاد عالی رشد اقتصادی کفایت می‌کند، افزود: فقط در فضای مأموریت‌ها و تکالیفی که برای کارگروه ها ایجاد کردیم عزیزان طرح‌های پیشنهادی خود را بیاورند.

وی با اشاره به لزوم فعال‌تر کردن بخش خصوصی در ستاد عالی رشد اقتصادی استان، گفت: الان باید مأموریت‌ها را در ساختارها جانمایی کنیم.توان مجموعه استان بالاست و امیدواریم پیشانی برنامه‌های اقتصادی برنامه‌ریزی هم برای بازاریابی که اولویت کشورهای همسایه است.

استاندار مازندران با بیان اینکه آمادگی داریم که کلیه امور اقتصادی در حوزه تولید را به بخش خصوصی واگذار کنیم، ادامه داد:یکی از مهم‌ترین امتیازات بحث مولدسازی است که دو سال وقت داریم این موضوع در استان مهم است و حداکثر استفاده را در زیرساخت‌های استان باید ببریم؛ چون می‌تواند به مهار تورم و رشد تولید کمک کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرد که آمادگی واگذاری و تبدیل به مولدسازی را دارد، ادامه داد: ما باید تلاش کنیم تا فاصله با سطح ملی را کاهش دهیم و باتوجه‌به ظرفیت‌ها تورم را کاهش و مدیریت کنیم.

استاندار مازندران با تأکید بر روی اهمیت رشد کیفی برای دانش‌بنیان کردن تولیدات، گفت: الگوی راهبردی حمایت از تولید در استان تدوین شود، ما باید از خروجی مصوبات ستاد تسهیل یک کار تحلیلی انجام دهیم و مسائل مهم را شناسایی کنیم و الگوی راهبردی تدوین کنیم.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه رفت وآمد ما با سایر کشورها کم است، افزود: مهندسین و تجار ما باید بیشتر بروند به خارج کشور و امسال این برنامه تقویت شود.

وی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواست تا میزان دسترسی دستگاه‌ها به برنامه‌هایشان را به استانداری اعلام کند و گفت: در بین رقابت‌ها دستگاه‌های فعال شناسایی شوند و به مردم معرفی کنید تا پرسنل تشویق به ادامه فعالیت شوند.

وی با اشاره به اینکه هر دستگاهی در درون خودش  یک ستاد عالی تحول و دگرگونی ایجاد کند که در آن کلیه مأموریت‌های دستگاه است، افزود:مهم‌ترین تحول باید این باشد که دستگاه‌ها پاسخ به استعلامات سرمایه گذاران را به حداقل بگذارند.