استاندار مازندران:کشاورزان برنج خود را بفروشند/مردم گهرباران:گلایه از ویلاسازی و عدم استفاده از سواحل
استاندار مازندران:کشاورزان برنج خود را بفروشند/مردم گهرباران:گلایه از ویلاسازی و عدم استفاده از سواحل
در سفر یک روزه برای بازدید از اراضی کشاورزی و برخی از پروژه های آب درباره رفع مشکلات و استفاده بهتر از منابع و همین طور ضرورت حضور سرمایه گذاران صحبت شد.

به گزارش ندای تجن- صبح روز دوشنبه 15خردادماه سال جاری همراه با استاندار مازندران به همراه برخی مدیران مرتبط در حوزه آب و نمایندگان مجلس به بازدید از اراضی کشاورزی و برخی پروزه های مرتبط با آب در شهرستان های ساری،میاندرود و جویبار رفتیم.

در ابتدای مسیر اراضی کشاورزی شهرستان میاندرود مقصد ماست، هوا بسیار گرم است، از فرودگاه میاندرود رد می شویم یک پارچه بزرگ دم درب آن نوشته شده است «فرودگاه بین المللی شهدای ساری«. به زمین‌های کشاورزی می رسیم.

تعدادی از کشاورزان منطقه در زمین‌های خود ایستاده اند، یکی از کشاورزان می گوید اگر برق به ما بدهند مشکل ما حل می شود ما برای موتور آب نیاز به برق داریم.

تعدادی دیگر از کشاورزان دورتادور استاندار ایستاده‌اند و در حال صحبت درباره مشکلات بی آبی هستند،جوانه‌های برنج سبز و قدکشیده هستند ولی وقتی به زمین نگاه می اندازی خشک است.

یکی از اعضای شورای بخش مرکزی میاندرود می گوید:از هر 20نفر تعداد 19نفر مراجعه کننده در موضوع نفت داریم.

روابط عمومی شرکت نفت هم وارد صحبت می شود و می گوید براساس قانون دهیاران باید نسبت به دریافت سهمیه نفت اقدام کنند.

عضو شورای بخش هم می گوید:خیر، بنده خودم چند سال است کشاورزی می کنم ما به تنهایی هم می توانیم نفت دریافت کنیم.در همین حاشیه رییس شرکت نفت منطقه ساری وارد بحث می شود و می گوید بله به تنهایی هم می شود اما بهتر هست درباره این موضوع در جلسه‌ای صحبت کنیم.

فیلم زیر توسط خانم محدثه جبلی از نشریه حساب روز منتشر شده است

پس از گفت و گوی استاندار و نمایندگان با مردم به مسیر دوم که پل کنارگذر در ساحل میان گهرباران و فرح آباد است، می رویم.

سیدمحمودحسینی پور و نمایندگان مجلس روی پل می روند تا بازدیدی از آن داشته باشند، در کنار مردم منطقه می‌ایستم.

مردم می گویند خانم ببین اون منطقه فرح آباد است چه راحت مردم در حال استفاده از ساحل هستند اما ما در گهرباران نمی توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

ایام نوروز خیلی سختی کشیدیم چون اگر به سمت ساحل می رفتیم فورا مسیر را می بستند یا با ما برخورد می شد، می‌گفتند ماه رمضان است به لب ساحل نروید.

ببینید اینجا چقدر در حال ویلاسازی هستند آیا کسی هست که جلوی این افراد را بگیرد، همه هم می بینند و می دانند اما کسی حرفی نمی زند.

پس از گفت و گو با مردم ، مسئولان را می بینم که در حال پایین آمدن از نردبان پل هستند، با هم راهی مقصد بعدی روستای حسن آباد می شویم.

به زمین کشاورزی می رسیم که جزو مناطق ساری است،فرماندار کمی درباره منطقه توضیح می دهد.

محمدعلی نوبخت خطاب به استاندار مازندران، ادامه می دهد:هر هفته با توجه به اینکه شما در جلسات اعلام کردید که پشت درب‌های بسته جلسه نگذارید جلسات را به میان مردم آوردیم و هر هفته جلسه شورای سیاستگذاری داریم.

فیلم زیر از فرمانداری ساری برای ما ارسال شد.

راهی مسیر بعدی می شویم، پیش از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به سمت بالاکولا، سردهنه زراعی اسماعیل دکتی ساری است .

کانال انتقال دهنده آب از سد البرز به شهید رجایی پروژه ای است که قرار است آب سد البرز را به اراضی کشاورزی شهرستان جویبار بیاورد.

خط انتقال آب به طول 1550متر است که قرار است ۲هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش آب قرار دهد؛ با توجه به گرمی هوا و خشکسالی اراضی عملیات بازگشایی کانال بزودی انجام می شود.

به گفته مشاور طرح هزینه انتقال 4الی 5میلیارد تومان شده است.

منطقه پهناب شهرستان جویبار پر از گلخانه های خیار درختی است مقصد بعدی است و کمتر خانه ای به چشم می آید بازدید کوتاهی انجام می شود و به سمت زرین کلا می رویم.

یک جاده زیبا که در دو طرف آن آب بندان‌های پایین زرین کلا و بالازرین کلا قرار دارند، پرندگان کاکایی بالای سر ما پرواز می کنند و می خوانند، چه صحنه زیبایی شبیه به منطقه ساحلی غرب استان است، اگر نان داشتم امتحان می کردم آیا پرندگانش مانند آن جا از انسان ها غذا قبول می کنند یا نه.

استاندار مازندران درباره اهمیت سرمایه گذاری در این منطقه می گوید و از مسئولان شهرستان می خواهد همراهی کنند تا سرمایه گذار برای اجرای طرح گردشگری بیاورند.

یکی از مسئولان شهرستان می گوید 40هزار اصله نهال به ازای هر کدملی در اینجا کاشتیم و یک تعاونی تشکیل دادیم.

مساحت آب بندان ها 320هکتار است که ظرفیت خوبی برای منطقه است.

در پایان استاندار مازندران در جمع اصحاب رسانه به گزارش کوتاهی درباره بازدید امروز می پردازد.سیدمحمودحسینی پور می گوید:امروز به همراه نمایندگان ساری، میاندرود و جویبار و برخی از مدیران استان بازدیدهایی از این شهرستان های داشتیم.

وی ادامه می دهد:در منطقه جویبار به دلیل کمبود آب 2هزار و 500هکتار زمین به زیر کشت رفت که همین محدود نیز با تلاش مسئولین بتوانند مشکل آب کشاورزان را برطرف کنند؛قرار شد تا 10روز آینده 4حلقه چاه در منطقه تامین شود تا بتوانیم با مدیریت آب حداقل سال جاری را بگذرانیم.

حسینی پور افزود:مقداری اقدامات زیربنایی در زهکشی اراضی کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و همین طور کشاورزان عقیده دارند که امکان استفاده از مسیرهای سنتی زهکشی در صورت احیای آن ها وجود دارد.

موضوع استفاده از ظرفیت آب بندان‌ها هم مطرح است که برای لایروبی 800آب بندان با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قراردادبستیم اگر بخشی از آن ها انجام شود مشکل کم آبی جویبار حل می شود.البته نگاه ما این است که همه آب بندان ها لایروبی شود.

وی ادامه می دهد:همدلی خوبی میان مسئولین و مردم وجود دارد ما باید تمرین کنیم که هر کسی نفع خودش را در نفع دیگران بداند تا به نوعی همه مردم منتفع شوند؛کشاورزان با اخلاق کریمه که دارند و سعه صدر همکاری خود را بیشتر کنند تا مدیریت کنیم و مشکل آب مازندران حل کنیم.

حسینی پور عقیده دارد که در مازندران مشکل کم آبی نداریم و در پاسخ به سئوالی درباره استفاده از باران مصنوعی، می گوید:بله تاکنون در 2مرحله از باروری ابرها یا همان باران مصنوعی انجام شد و تاثیرگذار هم بود.

وی ادامه می دهد:مشکل ما مدیریت کلان آب است باید بتوانیم آب های سطحی را جمع آوری کنیم ان شاالله در برنامه هدفمندی که داریم انجام می دهیم جمع آوری آب های سطحی می تواند یاری رسان باشد.

استاندار مازندران درباره مشکل کشاورزان برای فروش برنج، می گوید:براساس تفاهم نامه با انجمن تامین کننده برنج ایران تعداد 10فروشگاه زنجیره ای کشور را که هر کدام یک بتگاه اقتصادی هستند را به مازندران آوردیم و شروع به خرید برنج در شهرهای مختلف استان کردند.

اما در نقاطی از استان به کشاورزان گفتند که نفروشید گران می شود و آنان هم به دنبال فروش نرفتند و هم اکنون متضرر شدند.

وی ادامه می دهد:برنج جزو سبد اصلی خانوار است و دولت عقیده دارد که برنج با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، در حال حاضر قیمت برای خرید برنج خوب است نمی گویم عالی است، کشاورزان ما در سال جاری همکاری کنند شاید آن توقعی که برای رشد قیمت داشتند تامین نشد اما ان شاالله در سال بعد جبران می شود.

برای کسب اطلاعاتی متفاوت می توانید گزارش صداوسیما هم در فیلم زیر ببینید:

گزارش:نداکلایی