ساخت کارخانه پتروشیمی در ساری منوط به تاییدیه محیط زیست است
ساخت کارخانه پتروشیمی در ساری منوط به تاییدیه محیط زیست است
- مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران از منتفی شدن احداث کارخانه پتروشیمی در امیرآباد بهشهر خبر داد و گفت: اجرای این طرح در منطقه گوهرباران ساری منوط به تهیه زمین مناسب و بررسی اثرات زیست محیطی است

                           

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار ایرنا، عطاالله کاویان عصر سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: طرح احداث کارخانه پتروشیمی در امیرآباد بهشهر که در مجاورت پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع شده بود با ورود دادستان کل کشور و حضور میدانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور به علت اثرات زیست محیطی زیادی که به همراه داشت، ممنوع اعلام شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های مستمر سرمایه گذار، اظهار داشت: سرمایه گذار این طرح با عنوان اینکه برای احداث کارخانه پتروشیمی از محل فاینانس تسهیلات دریافت کرده، با توجه عقد قراردادهای بین المللی که می تواند خسارت زیادی را برای دولت به همراه داشته باشد، سازمان بازرسی کل کشور با دستور رییس جمهور مکلف به بررسی لازم برای انتقال این کارخانه به مکان دیگری شد.

وی خاطرنشان کرد: با ورود دفتر پژوهش مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری، مقرر شد بحث احداث کارخانه پتروشیمی در امیرآباد بهشهر منتفی و پیشنهاد شد در صورتی که این کارخانه در جا و مکان دیگری احداث شود، سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تسهیل گری این امر را محقق کند که ابته این امر نیز مستلزم و تابع ضوابط زیست محیطی است.

وی از مکاتبه با حفاظت محیط زیست مازندران برای احداث کارخانه پتروشیمی به منطقه گوهرباران ساری خبر داد و گفت: این منطقه ابتدا باید توسط اداره کل بازرسی بررسی و پس از تهیه نظر کارشناسی به همراه مستندات قانونی برای اعلام نظر به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال شود که در این ارتباط مکاتباتی نیز با سازمان حفاظت محیط زیست مازندران انجام شده است.

مدیرکل حفاظت ممحیط زیست مازندران با عنوان اینکه قطعه زمینی که برای اجرای این طرح در منطقه گوهرباران ساری در نظر گرفته شده است متعلق به دانشگاه مازندران است، گفت: تاکنون نیز زمین جدیدی برای احداث این کارخانه به حفاظت محیط زست استان معرفی نشده است.

کاویان بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون قطعه زمین جدیدی توسط سرمایه گذار این طرح برای احداث کارخانه پتروشیمی در منطقه گوهرباران ساری تهیه و معرفی نشده است بر همین مبنا نیز سازمان حفاظت محیط زیست استان نمی تواند اثرات زیست محیطی آن را بررسی و اعلام کند.

وی گفت: در صورت تهیه زمین مورد نیاز و بررسی اثرات زیست محیطی طرح احداث کارخانه پتروشیمی در منطقه گوهرباران ساری و ارسال آن به سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نسبت به انجام این مهم تصمیم گیری خواهد شد.

مخالفت محیط زیست مازندران برای احداث سدهای بلند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از مخالفت این سازمان برای احداث سدهای بلند در این استان به علت اثرات زیست محیطی زیادی که به همراه دارد خبرداد و گفت که اگر ساخت اینگونه سدها برای تامین آب آشامیدنی باشد، این سازمان مخالفتی برای احداث سدهای بلند نخواهد داشت.

استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در عرصه های زیست محیطی

کاویان با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در عرصه های زیست محیطی از امضای تفاهنامه با پارک علم و فناوری استان خبر داد افزود: مدیریت پسماند و تصفیه پساب در اولویت کاری این شرکت ها قرار گرفته است و تاکنون چهار طرح نیز توسط شرکت های دانش بنیان در این حوزه معرفی شده است.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در صورت تهیه طرح های توجیهی می توانند با دریافت تسهیلات از صندوق ملی حفاظت محیط زیست، علاوه بر حمایت از این صندوق، طرح های خود را نیز توسعه دهند.

سد فینسک و ادامه مخالفت با این سازه

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه حفاظت محیط زیست استان مخالفت خود را با ادامه ساخت سد فینسک که اثرات زیست محیطی زیادی نیز به همراه دارد، اعلام کرده است، گفت که با توجه به اینکه سمنان می تواند منابع آبی خود را از طریق این سد تامین کند اما حق آبی را برای مناطق پایین دست این سد در مازندران در نظر نگرفته به همین علت مخالف ساخت این سد در مازندران هستیم.

به گفته کاویان، طرح ساخت سد فینسک باید مورد بازنگری اساسی قرار گیرد و منافع حاصل از آن نیز به مردم مازندران اختصاص یابد که در صورت تحق این مهم ساخت این سد بلامانع خواهد بود.

حال خوش درنای بلژیکی

این مقام مسوول با بیان اینکه درنای بلژیکی پس از انتقال به ایران و مازندران اکنون در سلامت کامل به سر می برد، گفت که تمهیدات لازم برای انتقال این پرنده به ارتفاعات جاده هراز که از شرایط آب و هوایی خنک تری نیز برخوردار است اتخاذ شده است و با توجه به بررسی همه جانبه این موضوع و ساخت سازه برای نگهداری این پرنده، نسبت به این موضوع تصمیم گیری خواهد شد.

راه اندازی ۲ ایستگاه پایش آلودگی هوا در مازندران

کاویان از راه اندازی ۲ ایستگاه پایش آلودگی هوا در آینده نزدیک در شهرهای آمل و نکا خبر داد و با بیان اینکه مازندران در این بخش با عقب ماندگی تاریخی مواجه است، گفت: ایستگاه پایش آلودگی هوا در شهر ساری مرکز مازندران فعال است.

کمبود نیروی محیط بانی

وی با بیان اینکه کمبود نیروهای محبط بانی مختص این استان نیست و مربوط به سراسر کشور است، گفت که با توجه به سختی کار، افراد کمتری تمایل دارند که در این حرفه مشغول شوند اما با این حال مازندران در مقایسه با دیگر استان های کشور از شرایط مطلوبتری برخوردار است.

جذب ۱۰ نیروی محیط بان طی پارسال
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از جذب ۱۰ نیروی محیط بان در طی سال گذشته خبر داد و گفت که امسال نیز ۱۷ نیروی کارشناس و محیط بان از طریق آزمون جذب اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خواهند شد تا بخشی از کمبود نیرو در این بخش رفع شود.

کاویان در ادامه با اشاره به تحقق کامل مصوبات سفر رئیس جمهور در مباحث زیست محیطی استان، افزود: پارسال در حوزه مقابله با شکار و صید غیرمجاز، سازمان حفاظت محیط زیست استان از جمله استان های برتر کشور شناخته شد.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون ، گز و کندوچال است .مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده ، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده ، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده ، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.