افزایش تعداد هنرجویان فنی نسبت به نظری/ چالش‌های هنرستان‌ها علت ترک تحصیل پنهان هنرجویان/درخواست استاندار برای دریافت کمک جدی انجمن خیرین مدرسه‌ساز
افزایش تعداد هنرجویان فنی نسبت به نظری/ چالش‌های هنرستان‌ها علت ترک تحصیل پنهان هنرجویان/درخواست استاندار برای دریافت کمک جدی انجمن خیرین مدرسه‌ساز
در جلسه امروز درباره چالش‌های موجود در هنرستان‌ها صحبت شد.

به گزارش ندای تجن_ جلسه شورای آموزش و پرورش با حضور سید امیر حسینی‌جو معاون سیاسی،امنیتی استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی و انجمن خیرین مدرسه ساز در محل سالن اجتماعات شماره یک استانداری برگزار شد.
جلسه امروز دو دستور کار داشت که یکی درباره تجهیز و نوسازی هنرستان‌ها بود و دیگری درباره برنامه هفته معلم.


براساس سخنان یکی از مدیران آموزش و پرورشی که آماری از تعداد هنرستان‌ها ارائه داد در سال جاری برای نخستین بار تعداد دانش آموزان فنی‌و حرفه‌ای ۲هزار و ۶۰۰نفر بیشتر از پیش بینی کارشناسان بود.
تعداد ۱۲۸رشته فعال در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کارو دانش در ۴۲۲هنرستان دولتی و خصوصی وجود دارد، ۸۰درصد از هنرستان‌ها دولتی و ۲۰درصد غیر دولتی هستند
تعداد ۵۶هزار هنرجو در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند و میزان آنان از ۲۸درصد در سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰به ۴۸/۴۶درصد در مهرماه سال ۱۴۰۳افزایش یافت.
بیشتر هنرجویان در رشته‌های برق، هنر طراحی، رایانه، معماری ساختمان، خدمات مالی و اداری، علوم و فنون دریا، خدمات سفر و گردشگری و معدن تحصیل می‌کنند.
مهم ترین چالش‌های هنرستان‌ها کمبود فضای کار، تجهیزات که از ۴۰سال پیش مانده است، مشارکت پایین خیرین نیک اندیش است.
افت کیفیت آموزش مهارتی، کاهش انگیزه و رضایت مندی دانش آموزان، کاهش آمادگی دانش آموختگان ، ناتوانی در پاسخگویی به نیاز هنرجوها ،ترک تحصیل پنهان و آشکار دانش آموزان هنرستان از جمله اثرات چالش‌های موجود است.
از میان ۳۰۲ هنرستان موجود در استان تعداد ۱۴۰ هنرستان با معماری مناسب و ۱۶۲ هنرستان نیز از محل سایر مدارس ساخته شد.
شهرهای ساری و بابل بیشترین هنرستان‌های بالای بیش از ۵۰سال ساخت دارند.
در ۳سال اخیر حدود ۹۰میلیارد تومان اعتبار ملی برای خرید تجهیزات داشتیم.
رئیس سازمان برنامه ریزی مازندران خواستار بررسی وضعیت مدارس استان و تهیه بانک اطلاعاتی شد تا با استفاده از حمایت دولت و خیرین مشکلات موجود مرتفع شود.
عبدالرضا کریم پور از آمادگي سازمان برنامه ریزی استان برای مولدسازی در زمینه ساخت و تجهیز مدارس خبر داد و گفت: سهم استان از اعتبارات ملی دریافت شود، کمک می‌کنیم تا حال دل مدارس استان بهتر شود.


یکی دیگر از مدیران آموزش و پرورش خواستار افزایش بودجه در بخش هنرستان‌ها و تعریف ردیف اختصاصی برای این حوزه شد.
یکی از مدیران از دانشگاه فرهنگیان استان گفت:۴۶درصد از معلمان فنی و حرفه‌ای از دانشگاه فرهنگیان دانش آموخته نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه در بحث محتوا به دانشگاه فرهنگیان و در بحث فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم واگذار شد،ادامه داد: همین موضوع سبب چالش میان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش شد. پس معلمان هنرستان در کجا آموزش می‌بینند؟
یکی از مدیران حاضر درباره آموزش معلمان هنرستان‌ها،گفت: ۱۹۱هنرآموز را در آموزش و پرورش استخدام کردیم و مابقی از آموزش و پرورش وارد هنرستان می شوند.

رئیس انجمن خیرین مدرسه ساز مازندران نیز با بیان اینکه آموزشی که هم اکنون به فرزندانمان می دهیم نه بدردجامعه و نه آن ها می خورد، گفت: کمبود استادان در بخش مهارتی سبب بروز مشکل برای فرزندان ما می شود.
فرهاد شاهسوارانی با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای با نیروهای توانمند و رشته‌ها و سرفصل‌های به روز در حال خاک خوردن است، افزود: از این طرف آموزش و پرورش با کمبود تجهیزات و نیرو مواجه است .
وی پیشنهاد کرد میان آموزش و پرورش و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برای استفاده از ظرفیت طرفین امضا شود.
شاهسوارانی امضای تفاهم نامه را به عنوان راه حل کوتاه مدت و تأمین اعتبار برای تجهیز و نوسازی را راه حل بلندمدت برای برون رفت از چالش‌های موجود بیان کرد.
هنرستان‌های جوار کارگاهی باید در دستور کار قرار گیرد ،با توجه به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند از عهده مشکل برآید مابقی دستگاه‌ها هم کمک کنند.
فریدون کلبادی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران  بیان کرد: با امضای تفاهم نامه و عملیاتی شدن آن گام بلندی برداشته می شود.
کریم پور رئیس سازمان برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه هنرستان‌ها را به مثابه دانشگاه می دانیم، گفت: برای اینکه هنرستان‌ها به علم روز تجهیز شوند نمایندگان اعتباری از محل مسئولیت اجتماعی دریافت می‌کنند که می توانید از این محل هم کمک دریافت کنید.
کریم پور با اشاره به اینکه موضوع چالش‌های هنرستان‌ها باید در کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها هم برود تا فرمانداران هم کمک کنند.
رئیس انجمن خیرین مدرسه ساز خواستار برگزاری همایشی برای آگاهی رسانی به فرمانداران درباره مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش شد.
رئیس سازمان برنامه ریزی گفت:هر زمان انجمن خیرین جلسه گذاشتند ما در خدمت هستیم و آموزش و ‌ پرورش زودتر همایش را برگزار کند.

در ادامه دستور کار دوم درباره هفته معلم مطرح شد.
رئیس انجمن خیرین مدرسه ساز گفت که انجمن مسئولیت برگزاری برنامه هفته معلم در سالن ۷۰۰نفری خود را بر عهده می گیرد.
در ادامه استاندار مازندران به جلسه پیوست.
مهدی یونسی گفت در طول ۴ماه مدیریتش انجمن خیرین اقدامی برای کمک به مدرسه سازی انجام نداد و خواستار توجه جدی به چالش‌های موجود شد.
وی افزود:تعداد ۲هزار و ۷۰۰پروژه نیمه کاره در استان مانده است.
استاندار مازندران افزود؛ مردم از گفتمان درمانی خسته شدند و به همین دلیل برای پروژه هایی که سال هاست نیمه کاره ماند و رها شد و اکنون تکمیل شد مراسم افتتاحیه نگرفتند و اکنون مورد استفاده مردم است.
قرار شد جلسه با فرمانداران هر چه سریع تر برگزار شود.