فقر داروخانه‌ها در زمان طوفان بیمارهای تنفسی
فقر داروخانه‌ها در زمان طوفان بیمارهای تنفسی
کمبود دارو در شرایطی سبب ناراحتی و نگرانی برای پزشکان و خانواده‌های بیماران شده است  که در چنین دوره‌ای بهتر بود تا دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سایر نهادهای مرتبط در زمینه تهیه و توزیع دارو پیش از فرارسیدن فصل پاییز به فکر فراهم نمودن دارو بودند تا در چنین روزهایی دچار فقر داروخانه‌ها نشویم.

به گزارش ندای تجن- یک ماهی از آمدن فصل پاییز، قصل زیبای هزار رنگ گذشته است و با توجه به معتدل بودن هوای استان شاهد تغییرات محسوس آب و هوایی از شرق تا غرب استان هستیم.

این تغییرات آب و هوایی سبب افزایش بیماری‌های تنفسی به ویژه در کودکان شده است.

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش از این درگفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفت که بررسی‌های انجام شده مراجعات افراد به مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح استان نشان می دهد که تعداد بیماران با علائم تنفسی به نسبت ماه‌های گذشته بیشتر شده است .

آزیتادلیلی افزود: بررسی روزانه بیماران مراجعه کننده در هفته های اخیر نشان می دهد که موارد درمان به صورت سرپایی و بستری مبتلایان به این نوع بیماری ها افزایش یافته است . سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و کرونا بیماری‌های تنفسی هستند که در حال حاضر مردم مازندران در این روزها به آن مبتلا می شوند که شباهت علائم آنها باعث می شود که تشخیص هر یک از آنها با سختی مواجه باشیم .

در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت استفاده از ماسک برای در امان ماندن از این بیماری باعث شده بود تا در این مدت تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا کاهش یابد و حتی به صفر رسیده بود .اما ذهنیت عموم مبنی بر از بین رفتن  بیماری کرونا باعث شده تا افراد ماسک نزنند که این موضوع نه تنها باعث افزایش تعداد مبتلایان به کرونا شده است در افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا نیز تاثیر گذاشته است .

به گفته دلیلی علائم ابتلا به آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا شدیدتر است، فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به‌طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولا نسبت به این بیماری خفیف‌تر است. علائم سرماخوردگی معمولاً در حدود هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به سرعت آنفلوآنزا بروز نمی‌کند. علائم آنفولانزا ۲ هفته طول می کشد و با بدن درد همراه است .

این مسئول در حوزه بهداشت مازندران گفته است در صورت ابتلا به عفونت آنفلوانزا، یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا و پنج تا هفت روز پس از بیمار شدن، احتمال سرایت وجود دارد و مدت زمان سرایت در کودکان کم سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد.

به گزارش ندای تجن با وجود هشدار دانشگاه علوم پزشکی نسبت به افزایش بیمارهای تنفسی و آنفولانزا در استان متاسفانه  شاهد کمبود برخی داروهای این بیماری هستیم.

شربت کواموکسی کلاو که برای درمان عفونت‌های تنفسی و گوش و حلق به کار می رود به مدت 5ماه است که در داروخانه‌ها پیدا نمی شود.

اسپری بکلومتازون و فلوتیکازون 50که برای برونشیولیت ، سرفه و آسم کودکان استفاده می شود نیز در بازار دارو کمیاب شده است.

وقتی ازمتصدی داروخانه‌ها علت را جویا شدیم دلیل آن را عدم توزیع توسط شرکت‌های پخش اعلام کرده اند.

این کمبود در شرایطی سبب ناراحتی و نگرانی برای پزشکان و خانواده‌های بیماران شده است  که در چنین دوره‌ای بهتر بود تا دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سایر نهادهای مرتبط در زمینه تهیه و توزیع دارو پیش از فرارسیدن فصل پاییز به فکر فراهم نمودن دارو بودند تا در چنین روزهایی دچار فقر داروخانه‌ها نشویم.

پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن موضوع فقر دارو را در روز شنبه با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در میان گذاشت که منتظر پاسخ هستیم.