مبلغ 134میلیارد در دبیرخانه رویداد برنامه‌ریزی کردیم اما تنها 7میلیارد گرفتیم/یک رویداد فرهنگی برای به‌ثمرنشستن نیاز به پای‌کار بودن دارد
مبلغ 134میلیارد در دبیرخانه رویداد برنامه‌ریزی کردیم اما تنها 7میلیارد گرفتیم/یک رویداد فرهنگی برای به‌ثمرنشستن نیاز به پای‌کار بودن دارد

به گزارش ندای تجن – فعالیت اجرایی رویداد بین‌المللی گردشگری کشورهای عضو اکو  از آذر ماه سال ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شد. این رویداد برای نخستین بار در کشورهای عضو اکو در حال اجرا است و به گفته دبیر رویداد قرار است به صورت مداوم و […]

به گزارش ندای تجن – فعالیت اجرایی رویداد بین‌المللی گردشگری کشورهای عضو اکو  از آذر ماه سال ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شد.

این رویداد برای نخستین بار در کشورهای عضو اکو در حال اجرا است و به گفته دبیر رویداد قرار است به صورت مداوم و با قدرت به کار خود ادامه دهد.

علی ماهفروزی در گفت‌و گوبا ما درباره رویداد اینگونه توضیح داد: رویدادها به طور کلی چند دسته هستند که در چند بخش اقتصادی، ورزشی، تجاری، فرهنگی و …برگزار می‌شوند، در برگزاری رویداد گردشگری کشورهای عضو اکو درساری سال 2022  جنبه های فرهنگی و اقتصادی را مورد توجه قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌سازی اقدامی فرهنگی نیازمند زمان درازمدت برای به ثمرنشستن در کنار داشتن مقاومت، تداوم و اندیشه بلندمدت و درازمدت است، افزود:هدف نهایی ما این است که همه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو به عنوان جغرافیای مشترک در یک قلمرو فرهنگی بزرگ مقصدی برای کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آمریکا که در واقع منطقه گردشگرفرست به دنیا هستند، باشد.

دبیررویداد بین‌المللی گردشگری کشورهای عضو اکو در ساری سال 2022با بیان اینکه برنامه ما در کنار هم قرار دادن ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و طبیعی در این جغرافیای بزرگ است تا کل کشور ایران یک مقصد شود، ادامه داد: پس از شیوع بیماری کرونا که گردشگری کشور و همین‌طور جهان را تحت تاثیر خود قرار داد ما به جلسات و پیگیری‌ها ادامه دادیم.

ماهفروزی با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی گردشگری کشورهای عضو اکو سال 2022 در ساری که با حضور همه کشورها ، رئیس سازمان همکاری‌های اقتصادی اکوو وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر مسئولان، گفت:در تلاش برای برگزاری مراسمی باعنوان تعزیه یا پایتخت تعزیه در ایران در شمال بودیم که به تغییر و تحولات اداره کل  و در ادامه به مسایل کشور برخوردیم.

وی با بیان اینکه جلسات و نشست‌های رویداد هم چنان ادامه دارد، افزود: با توجه به اینکه ساری نخستین شهر به عنوان مرکز برگزاری در کل کشورهای اکو بود با توجه به همه مشکلات و اوصاف ما چشم انداز را ترسیم کردیم تا به آن برسیم.

وی در تشریح اهداف رویداد بین المللی گردشگری کشورهای عضو اکو در ساری 2022، گفت: این اهداف جدا از همبستگی بخش‌های مختلف جامعه ، مردم و ساختار اداری را به وجود می‌آورد تا بتواند مقاصد جدید با محتوا و موضوعات جدید و آورده اقتصادی و سیاسی برای کشور ترسیم شده را به دست آوریم.

ماهفروزی با بیان اینکه با رویکرد فرهنگی به رویداد به ثمرنشستن اهداف آن در طول بلندمدت صورت می گیرد که نیاز به پای کار بودن دارد، افزود:چون ساختار گردشگری کاملا به موضوعات مختلف جامعه وابسته است، هر طور که مردم  فکر و رفتار کنند نتیجه گردشگری متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در نیم قرن اخیر در مازندران چنین رویداد بااهمیت در استان انجام شد که بازخوردهای مثبتی از افتتاحیه داشتیم، اضافه کرد: نماینده سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو گفت که مازندران را برای نخستین بار می بیند و چقدر با آن تفکری که درباره آن داشتند متفاوت است که پس از آن نگاه‌ها، ارتباطات فرهنگی و تجاری  از طریق استانداری انجام شد.

 دبیررویداد بین‌المللی گردشگری کشورهای عضو اکو در ساری سال 2022  با بیان اینکه در حال حاضر مازندران می‌تواند در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی دارای پاویون گردشگری باشد، افزود:این پاویون  در برگیرنده همه ظرفیت‌های تمدن، فرهنگ، هنر و اقتصاد و همه چیز مازندران که بیانگر شخصیت مازندران است که بتواند شرایط مناسبی برای فعالین تجاری و گردشگری ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سئوال که مرکز کارگروه اجرایی رویداها با حضور چه ادارات و نهادهایی فعالیت می کند، گفت: کارگروه اجرایی رویدادها در  اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تشکیل می‌شود اما برای اجرا نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها از جمله استانداری و دانشگاه‌ها خواهیم بود.

ماهفروزی با تاکید بر این موضوع که حوزه اجرا و تفکر باید به هم نزدیک شوند تا بتوانند با ایجاد برنامه‌های خاص به نتایج ملموس برسند، ادامه داد: اگر در کارگروه رویدادها نگاه توسعه‌ای داشته باشیم متناسب با شرایط جامعه ما، رقابت پذیری امکان پذیر است.

وی در پاسخ به این سئوال که نقش رسانه در ایجاد همنوایی جامعه چقدر است، گفت: رسانه باید جهت گیری مناسب افکار جامعه را به سمت توسعه فراهم آورد، در جای خود نقد منصفانه همراه با ارائه راه کار داشته باشد.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه به دلیل عام بودن مفهوم گردشگری به صورت تخصصی به آن پرداخته نمی‌شود،افزود: نیاز است که برای فعالیت رسانه‌ای نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای حوزه گردشگری را  بدانیم و اینکه در مقایسه با سایر کشورها چطور بررسی می‌شود ورسانه‌ها در مسیری قرار گیرند که حتما از متخصص  هر حوزه  نظرخواهی کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که منابع مالی برای برگزاری رویداد بین المللی گردشگری کشورهای عضو اکو در ساری سال 2022چقدر بود، گفت: ما در دبیرخانه مبلغ 134میلیاردتومان برای رسیدن به اهداف رویداد برنامه‌ریزی کردیم که در طول 3سال گذشته با این تورم، مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها تنها، 7میلیارد تومان دریافت کردیم.

ماهفروزی با بیان اینکه وقتی اعداد و ارقام دچار مشکل می‌شود دیگر توسعه همراه با برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود، افزود:با وجود همه مشکلات توانستیم مراسم افتتاحیه رویداد بین المللی گردشگری کشورهای عضو اکو در ساری سال 2022 را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم که بازخوردهای دریافتی از مهمانان خارجی نشان دهنده تاثیرگذاری آن است.

وی در پاسخ به اینکه تاثیرگذاری برگزاری رویداد در میان مردم چقدر بود، گفت:بلافاصله پس از مراسم افتتاحیه تعداد مراجعه کنندگان به فعالیت در حوزه گردشگری بیش از گذشته بود  که از آثار ملموس آن بود، از طرفی در شب‌های افتتاحیه شاهد حضور پررنگ مردم بودیم .

ماهفروزی ادامه داد: برنامه گردشگری را در زمان غیرپیک سفر گذاشتیم شهر غلغله شد و تاثیر بسیاری برروح و روان مردم گذاشت، بهتر است بدانیم که وقتی می‌خواهیم مکانی را مقصد گردشگری کنیم ابتدا باید جامعه میزبان را آماده کنیم.

وی با تاکید بر این موضوع که شهر از لحاظ فرهنگی و اجتماعی  باید آماده باشد، افزود: این آمادگی در مردم ساری به وجود آمد که دیدن گردشگران خارجی برای آنان عادی شد،ما باید طوری برنامه‌های فرهنگی خود را پیش ببریم  که تعداد گردشگران خارجی در شهر برای مردم جذابیت خارجی بودن نداشته باشد بلکه به عنوان موضوع فرهنگی به آن توجه کند تا در توسعه فرهنگی جامعه کمک کند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه لازم است تا مردم به عنوان موضوع اقتصادی به حوزه گردشگری نگاه کنند، گفت:در حال حاضر تلاش ما برای ارتقای جامعه در مسیر گردشگر پذیربودن است، لازم است تا مبلمان شهری در همه شهرهای استان تغییر پیدا کند و شهر طوری زیبا شود تا گردشگر در هنگام شب هم برای دیدن جذابیت‌های آن قدم بردارد.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی از مخاطبین ندای تجن  گلایه‌هایی از شما درباره این موضوع که طرح‌های بسیاری به دبیرخانه پیشنهاد شده است اما رغبتی به اجرای آن‌ها نشان ندادید، داشتند، گفت:اگر طرح‌های پیشنهاد شده در مسیر تعریف شده قرار داشته است ما استقبال می‌کنیم.

ماهفروزی ادامه داد: گاهی اوقات طرح‌هایی جهت دار، حزبی و گروهی آمده است ودر کنار من، تعداد 18نفر دیگرهم درباره آن طرح‌ها اظهارنظر می‌کنند تا اجرا شود؛ بسیاری از افراد قبل از تصویب طرح فاکتور فرستادند یا هزینه خواستند در حالی که اینجا بنگاه اقتصادی نیست.

دبیر رویداد بین‌المللی گردشگری کشورهای عضو اکو در ساری سال 2022 با بیان اینکه به تازگی فعالیت‌های رویداد آغاز شده و مراسم افتتاحیه برگزار شد ، ادامه داد:چشم اندازی برای رویداد تعریف شد که دستگاه باید به آن برسد؛ افراد می‌توانند براساس ضوابط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح‌های خود را به دبیرخانه ارائه دهند .

وی با بیان اینکه  جشنواره‌های مازندران باید در قالب رویداد در تقویم گنجانیده شوند، افزود: با این شیوه  به کشور اعلام می‌کنیم که مازندران را در تبلیغات داخلی و بین‌المللی قرار دهد.

ماهفروزی در پاسخ به این سئوال که آیا برای مراسم اختتامیه 5میلیارد بودجه‌ دریافت کردید، گفت: خیر ، 5 میلیارد بودجه‌ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت شد که در بخش عمرانی هزینه شده است.