کتاب عکس « سامون » در هفته مازندران رونمایی شد
کتاب عکس « سامون » در هفته مازندران رونمایی شد
تولید اخیر حوزه هنری مازندران با بیش از ۱۵۰ قطعه عکس در هفته مازندران منتشر شد.

   به گزارش ندای تجن- کتاب عکس «سامون» با آثاری از ۶۰ هنرمند از سراسر استان با هدف ثبت، احیا، بازشناسی و معرفی مولفه های فرهنگی و زیست بوم مازندران، به عنوان تولید تازه این مرکز به مرحله چاپ رسید و پنجشنبه ۲۰ آبان ماه  ساعت ۱۵ در حوزه هنری مازندران رونمایی شد.          

«مهدی معصومی گرجی» رییس حوزه هنری مازندران طی سخنرانی کوتاهی در این برنامه گفت:  مجموعه فرهنگی هنری حاضر در  بخش های آداب، آیین و باورها، معماری، مناظر و طبیعت، کار و تلاش ( سبک زندگی)،  محرم و دفاع مقدس آماده شده که در مجموع بیش از ۱۵۰ عکس را در خود جای داده است.

وی که مسئولیت خانه عکاسان حوزه هنری مازندران را نیز عهده دار است ادامه داد: این مرکز تا کنون توانسته با پروراندن عکاسان جوان مستعد، متعهد و علاقمندی، پا در مسیر تازه ای گذاشته و به جریان سازی این هنر در استان کمک کند.

این مقام مسئول با اشاره به فرارسیدن هفته مازندران افزود: با توجه به ویژگی عکسهای موجود در این مجموعه باید گفت سامون به  بازنمایی تمام عیار فرهنگ استان می پردازد و یک اثر کم نظیر با حضور خیل عکاسان حرفه ای استان است.‌

«معصومی گرجی» همچنین با اشاره به پتانسیل بالای مازندران در هنر عکاسی و فعالیت گسترده عکاسان هنری در استان گفت: اغلب عکاسان این مجموعه از عنوان داران ملی و بین‌المللی استان هستند و ما تصمیم داریم پس از انتشار اولین مجموعه عکس سامون ( در صورت مساعد بودن جمیع شرایط) کتاب های دیگری نیز در ادامه همین مجموعه به چاپ برسانیم.

همچنین در بخش دیگری از این محفل « علی رمضانی پاجی» _دکترای تاریخ و محقق_ ضمن تاکید بر ویژگیهای عکاسی و ارتباط بیواسطه آن با مخاطب گفت: کتاب عکس سامون، چشم انداز قابل توجهی از فرهنگ و آداب مازندران است و تماشای عکسهای آن قابلیت و برجستگی فکری و دیدگاهی عکاسان را به نمایش میگذارد. اینکه هر عکاس نگاه و نظر ویژه و مستقل خود را در ارائه سوژه دارد.

این پژوهشگر فعال ضمن  عرض تبریک و قدردانی از هیات انتخاب عکسهای این کتاب گفت: از ویژگیهای دیگر این کتاب گستره مخاطبان آن است که علاوه بر مخاطبان خاص ( با ارائه مفاهیم مستتر و ضمنی در آثار) برای مخاطبان غیر حرفه ای، عام و غیر هنرمند نیز قابل توجه و مورد علاقه خواهد بود.

در ادامه این برنامه گروه موسیقی آیینی « زندگی سوادکوه» به سرپرستی  « علی حسن نژاد» _شاعر و فرهنگ پژوه _ به اجرای برنامه، خوانش شعر و ارائه نغمات و آثاری از موسیقی مازندران پرداخت و کتاب عکس سامون با حضور پدر و مادر شهید «عبدالله نصیری» از فریدون کنار( که خود از سوژه های عکس موجود در این کتاب بوده اند) رونمایی و از عکاسان این مجموعه تقدیر شد.

 شایان ذکر است که کتاب عکس « سامون » یک اثر ۱۸۰ صفحه ای در قالب خشتی است که آثار درج شده در آن پس از فراخوان در بین اعضای خانه عکاسان و دریافت ۳۰۰۰ اثر و گزینش نهایی آماده  چاپ شد.


  • منبع خبر : روابط عمومی حوزه هنری