لزوم استعلام از اوقاف پیش از انجام معاملات ملکی
لزوم استعلام از اوقاف پیش از انجام معاملات ملکی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران خواستار شد تا به دستور استاندار مازندران سازمان‌ها و نهادها قبل از هرگونه معاملات ملکی از اوقاف در خصوص وقفی بودن و یا نبودن اراضی استعلام بگیرند‌، گفت: استعلام از اوقاف سبب می‌شود تا قبل از ساخت و ساز و یا تغییر کاربری‌ها اراضی اوقافی برای مالک مشخص شود.

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌جناسمی امروز در دیدار مدیران اوقاف استان با استاندار مازندران با بیان اینکه این استان دارای یک هزار و 361 امامزاده، حدود 15 هزار موقوفه و 215 هزار رقبه است، اظهار کرد: حدود 70 درصد نیات موقوفات مازندران مربوط به حضرت سیدالشهدا(ع) و تعزیه‌داری در ماه‌های محرم و صفر است که بخش عظیمی از موقوفات استان را شامل می شود.
وی افزود: طی 3 سال اخیر با بروزرسانی و انعقاد 50 هزار سند اجاره موقوفات و ثبت 282 وقف جدید در مازندران شاهد افزایش عوائد موقوفات و در نتیجه اجرای امینانه نیات هستیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران بیان کرد: در حوزه عمرانی، اوقاف استان در کنار اجرای پروژه‌های طرح جامع در بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان؛ سرمایهگذاری در موقوفات را دنبال می‌کند که طی 3 سال اخیر 30 پروژه عمرانی موقوفات را به ارزش 4 هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح و یا کلنگ‌زنی کرده و اکنون نیز 10 طرح سرمایه‌گذاری بزرگ در بخش‌های تجاری، زیارتی، خدماتی، مسکونی، کشاورزی و صنعتی به ارزش 5 هزار میلیارد ریال در حال پیگیری است.
حیدری با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات املاک دولتی و خصوصی بحث وقفی بودن ملک است که پیش از نقل و انتقال و یا ساخت بنا از اوقاف استعلامی دریافت نمی‌شود، افزود: استعلام از اوقاف سبب می‌شود تا قبل از ساخت و ساز و یا تغییر کاربری‌ها اراضی اوقافی برای مالک مشخص شود.
وی خواستار شد تا به دستور استاندار مازندران سازمان‌ها و نهادها قبل از هرگونه معاملات ملکی از اوقاف در خصوص وقفی بودن و یا نبودن اراضی استعلام بگیرند‌.
مدیرکل اوقاف مازندران با بیان اینکه این نهاد آمادگی همکاری با دستگاه‌های اجرایی و مردم را در اجرای شعار سال دارد، تصریح کرد: اوقاف و امور خیریه مازندران با در اختیار داشتن ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در بحث تولید و اشتغال گام‌های اثرگذاری برداشته است.
این مسئول به تسریع در اجرای ۲۰۷ پروژه در دست اجرای اوقاف استان اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد موقوفات مازندران به نیت امام حسین (ع) است و با تعامل واقف توانستیم بیشترین خدمات را بدهیم.
حیدری خدمات‌رسانی اوقاف در بحث درمانی را بی‌بدیل دانست و ادامه داد: در دوران کرونایی اوقاف مازندران با خرید دستگاه اکسیژن ساز، تجهیز اتاق عمل، خرید دستگاه ام. ار. ای و تولید ماسک و سایر فعالیت‌های پزشکی در استان همراه با دانشگاه علوم پزشکی بوده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران اهدای ۲۰۰ هزار بسته کالای معیشتی را از دیگر اقدامات این نهاد عنوان کرد و افزود: اوقاف مازندران علاوه بر اجرای طرح افق (اقدامات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) در اماکن متبرکه به خدمات بهداشتی و نهالکاری پرداخته است.
این مسئول فرارسیدن بهار قرآن و ماه مبارک رمضان مقارن با بهار طبیعت را در قرن جدید به فال نیک گرفت و گفت: اعزام مبلغان به اماکن متبرکه، برگزاری محفل انس با قرآن در امامزادگان و اعطای بسته‌های معیشتی از برنامه‌های ما در استان مازندران است.
حیدری آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، طرح ملی مسکن، حمایت از تولید، حمایت از دانش‌آموزان کم بضاعت، تجهیز ابزار درمانی و فرهنگی را از خدمات اوقاف و امور خیریه استان مازندران دانست و خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، دینی و بهداشتی در این نهاد استمرار دارد.
انتهای پیام/