کیفیت رسیدگی قضایی باید طوری باشد که تسلیم طرفین دعوا و رضایتمندی را در برداشته باشد
کیفیت رسیدگی قضایی باید طوری باشد که تسلیم طرفین دعوا و رضایتمندی را در برداشته باشد
به گفته رییس کل دادگستری استان مازندران کیفیت رسیدگی قضایی باید به گونه ای باشد که نتیجه آن تسلیم طرفین دعوا در برابر رای صادره و رضایتمندی آنها باشد.


رئیس کل دادگستری استان مازندران گفت: کیفیت رسیدگی قضایی باید به گونه ای باشد که نتیجه آن تسلیم طرفین دعوا در برابر رای صادره و رضایتمندی آنها باشد.
به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی دادگستری مازندران، حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق اکبری،در آیین تکریم و معارفه رئیس دادگستری این شهرستان ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و گرامیداشت هفته وحدت و هفته فرا جا تصریح کرد:هنگامی ماموریت های محوله قوه قضاییه در اصل یکصد و پنجاه و شش قانون اساسی تبلور عینی می یابد که به نحو مطلوب به اجرا درآید وعمده‌ترین تبلور عینی ماموریت دستگاه قضایی، خدمت به مردم است که لازمه آن داشتن روحیه مسئولیت پذیری است. قضات دستگاه قضایی نیز باید همواره پاسخگوی وظایف محوله و تکالیف خود بر اساس ماموریتهای قانون اساسی باشند.
وی خاطرنشان کرد :روحیه مسئولیت پذیری باید در همه سطوح وجود داشته باشد و مسئولان باید از آن بهره مند باشند و همواره خود را در هر جایگاهی پاسخگو بدانند تا هنگامی که مورد پرسش واقع میشوند پاسخ درخور ، شایسته و قانع کننده ارائه دهند.
حجت الاسلام اکبری بیان داشت :قضات دستگاه قضایی نیز باید همواره پاسخگوی وظایف محوله و تکالیف خود بر اساس ماموریتهای قانون اساسی باشند.
وی همچنین به چند پرسش مهم که قضات همواره باید پاسخگوی آن باشند اشاره کرد و گفت :نخستین پرسش از قضات در خصوص انجام صحیح کار است چنانچه پاسخ آن مثبت باشد نشانگر انجام اقدامات صحیح است و اگر پاسخ درخوری برای آن نداشته باشند در دنیا و عقبا برایشان سنگین تمام میشود.
عالی ترین مقام قضایی استان افزود: قضات در انجام وظایف خود نباید اجازه دهند یاس و ناامیدی بر آنها غلبه کند یا دچار سطحی‌نگری امور محوله یا روزمر گی شوند و به امید اینکه اگر کاری انجام ندهند دیگری آن را انجام می‌دهد امور را رها کنند.
رئیس کل دادگستری استان مازندران گفت :قضات ما باید کارها را با روحیه مسئولیت پذیری بالا، قاطعانه و شجاعانه به ثمر برسانند.
وی در ادامه پرسش دوم از قضات را درباره نحوه و کیفیت انجام کارها و ارائه خدمت به مردم برشمرد و آن را مهم ارزیابی کرد.
اکبری سومین پرسش از قضات را درباره نحوه رسیدگی و صدور آرای متقن قضایی که در برنامه سند تحول قضایی نیز بر آن تاکید شده است اشاره کرد و افزود: کیفیت رسیدگی قضایی و احقاق حق اصحاب پرونده و طرفین دعوا باید مورد توجه قضات باشد که نتیجه آن تسلیم طرفین دعوا در برابر رای صادره و رضایتمندی آنها است .
وی در ادامه تحقیق را لازمه رسیدگی در پرونده های حقوقی و کیفری برشمرد و گفت :تحقیق کافی موجب می‌شود لطمه وارد شده به صاحب پرونده بهبود یابد و حق به ذیحق برسد .
حجت الاسلام و المسلمین اکبری به عنوان آخرین پرسشی که از قضات پرسیده می‌شود به سلامت رسیدگی پرونده ها اشاره کرد و افزود :قاضی باید از خود بپرسد آیا رسیدگی سالم و بدور از توصیه و سفارش و اطاله داشته است یا خیر چنانچه پاسخ این پرسش نشان از سلامت رسیدگی و پرهیز از اطاله دادرسی داشت برای آن قاضی جای خوشحالی و سعادت است.
وی خاطر نشان کرد:البته واضح است در کار قضاوت هزاران پرسش مطرح است وقاضی باید خود را در برابر آنها آماده پاسخگویی بداند .
در ادامه رئیس کل دادگستری استان مازندران از زحمات مرتضی کاردان رئیس پیشین دادگستری شهرستان رامسر قدردانی و سید جابر نقی‌زاده موسوی را به عنوان رئیس جدید دادگستری شهرستان رامسر معرفی کرد.
رئیس کل دادگستری استان مازندران همچنین از زحمات روحانی زاده قادیکلایی دادستان عمومی و انقلاب رامسر قدردانی کرد.
لازم به ذکر است پیش از سخنان رئیس کل دادگستری استان مازندران رئیس پیشین و رئیس جدید دادگستری دادستان عمومی و انقلاب و امام جمعه شهرستان رامسر سخنانی را بیان کردند و امام جمعه این شهرستان نیزمطالبات خود را از رئیس کل دادگستری استان مازندران ابراز داشت.
شایان ذکر است مراسم تودیع ومعارفه رئیس دادگستری رامسردر محل سالن اجتماعات شهدای هفت تیر و با حضور مسئولان استانی وشهرستانی، قضات ،کارکنان اداری و جمعی از وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری برگزار شد ورئیس کل دادگستری استان پس ازمراسم ازبخش‌های مختلف دادگستری رامسر بازدید کرد.