بانک مرکزی هر چه سریعتر ارز شیر خشک را تخصیص دهد
بانک مرکزی هر چه سریعتر ارز شیر خشک را تخصیص دهد
تحویل‌ زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک به بازار گفت: مواد اولیه در انبارها موجود و تولید مازاد بر نیاز است اما با تعلل بانک مرکزی در فرایند تخصیص ارز احتمال کاهش تولید در ماه های آینده می رود.

به گزارش ندای تجن به نقل از بازار؛ گروه صنعت: هر چند تامین شیرخشک نوزادان از طریق تولید داخلی و واردات برخی از انواع خاص به درستی انجام می شود و کمبودی در این زمینه در داروخانه ها وجود ندارد اما تولیدکنندگان این صنف بدون چالش نیستند و تاخیر بانک مرکزی در تخصیص به موقع ارز می تواند روند تامین در بازار را در آینده به چالش بکشد.

در این خصوص هانی تحویل‌ زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد به بازار می گوید: در حال حاضر چالش جدی ای در زمینه شیرخشک نداریم و تولید به اندازه کافی در کشور انجام می شود. همانطور که می دانید شیرخشک ها به سه گروه؛ رگولار، رژیمی و متابولیک تقسیم می شود. شیرخشک رگولار و شیرخشک رژیمی در کشور تولید و بخشی از آن وارد می شود و شیرخشک رگولار به طور ۱۰۰ درصدی توسط پنج کارخانه در داخل کشور تولید می شود.

وی اضافه می کند: این تولیدات نیز به اندازه کافی هست و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. حتی تولید مازاد بر نیاز داخلی هم داریم و مازاد آن صادر می شود. اما در خصوص شیرخشک رژیمی هم واردات و هم تولید انجام می شود؛ این شیرخشک مربوط به نوزادانی است که در مدتی محدود مشکلات گوارشی و به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند. بنابراین نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند و آنزیم لاکتوز را ندارند؛ در این موارد شیرخشک های رژیمی مصرف می شود.

تحویل‌ زاده ادامه می دهد: شیرخشک های متابولیک نیز شیرخشک هایی هستند که در طبقه بندی دارو قرار دارند و برای نوزادانی استفاده می شوند که مشکلات حادی دارند و به یک آمینو اسید خاصی حساسیت دارند و نمی توانند پروتئین مصرف کنند. این گروه شیرخشک ها نه توسط ما وارد و نه تولید می شود و فرایند واردات آن از طریق سازمان غذا و دارو انجام و توزیع می شود. بنابراین تامین یا عدم تامین به موقع آن ها به طور مستقیم بر عهده وزارت بهداشت است.

تامین شیرخشک در بازار به قدر کافی انجام می شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد تاکید می کند: در مورد شیرخشک های رگولار هیچ کمبودی وجود ندارد و مازاد تولید هم وجود دارد، در مورد شیر خشک های رژیمی هم تولید و هم وارد می شود اما برخی از انواع آن ممکن است با کمبود مواجه باشد؛ بخاطر اینکه در زمان درستی تخصیص ارز داده نشده یا قیمت گذاری ها دچار چالش بوده است. از این رو بعضی از شرکت ها در زمینه تولید این گروه از شیرخشک ها زیانده شدند و دیگر تولید نکردند.

وی می افزاید: به تازگی قیمت ها اصلاح شده و ارز هم تخصیص داده شده است؛ از این رو به نظر می رسد مقدار کمی که مشکل شیرخشک رژیمی وجود دارد به زودی برطرف شود. اما به طور کلی شیرخشک های رژیمی به قدری تنوع زیادی در بازار دارند که حتی وقتی یک برند خاصی در بازار نباشد چند برند دیگر را می توان جایگزین کرد.

سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون عدد شیرخشک به کشورهای اطراف صادر می شود

تحویل‌ زاده ادامه می دهد: در صورتی که از داروخانه ها به صورت کلی در مورد موجودی شیرخشک سوال کنید ممکن است جواب کلی بدهند که گمراه کننده هم باشد و بگویند شیرخشک کمیاب است. اما اینکه کدام شیرخشک منظورشان است مهم است. همچنین ممکن است برخی از برندها در بازار کم تر باشند اما همان مدل شیرخشک در برندهای مشابه موجود است و خانواده ها می توانند نیازشان را مرتفع کنند.

وی بیان در پاسخ به این سوال که شیرخشک رگولار یا همان شیرخشک معمولی چقدر ظرفیت تولید و چقدر صادرات دارد، پاسخ می دهد: مصرف داخلی ۷۰ میلیون عدد شیرخشک ۴۰۰ گرمی در سال است، همچنین حجم شیر خشک صادراتی هم در سال در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون عدد است که اغلب به کشورهای اطراف همچون عراق، افغانستان، سوریه، یمن و غیره صادر می شود.

ارز ترجیحی و قیمت گذاری دستوری دست انداز صنعت شیرخشک

تحویل‌ زاده در خصوص حمایتی که تولیدکنندگان شیرخشک از دولت می خواهند می گوید: چون صنعت تولید شیرخشک از ابتدای زنجیره تولید تا عرضه محصول به صورت یارانه ای اداره می شود قیمت گذاری آن نیز از سوی دولت به صورت دستوری است؛ چرا که برای تامین برخی از مواد اولیه ارز دولتی داده می شود و همین موضوع دست اندازی در مسیر رشد این صنعت است.

وی می افزاید: هر صنعتی که تحت پوشش ارز دولتی قرار می گیرد دولت تمام زنجیره آن را از اعم از مقداری که وارد می شود، قیمت خرید و قیمت گذاری نهایی محصول را به طور کلی زیر نظر دارد. بنابراین با توجه به اینکه ارز آن، توزیع و کل روند این صنعت در دست دولت است نمی توان انتظار رشد و توسعه داشت؛ چون قیمت نهایی محصول یارانه ای و پایین است.

اگر قیمت شیرخشک از ابتدا آزاد بود یا به سمت آزادسازی حرکت می کرد می توانستیم آینده خوبی را برای این صنعت متصور شویم

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد ادامه می دهد: قیمت شیر خشک کمتر از یک سوم محصول مشابه در کشورهای همسایه است. از این رو با این شرایط قاچاق امکان دارد انجام شود که می شود. همچنین سود تولیدکنندگان در این حوزه بسیار ناچیز است و مشکل در این حوزه داریم و نمی توانیم زیرساخت ها را توسعه دهیم. همچنین زمانی که ماشین آلات کارخانه ها خراب می شود هزینه های سنگینی را برای تعمیر باید پرداخت کنیم.

وی تاکید می کند: اگر قیمت ها از ابتدا آزاد بود یا به سمت آزادسازی قیمت ها حرکت می کردیم می توانستیم آینده خوبی را برای این صنعت متصور شویم. البته آزادسازی قیمت ها نباید همچون صنایع روغنی یا دارویی یکباره انجام شود؛ چرا که صنعت با کمبود نقدینگی مواجه خواهد شد. بنابراین ارز و قیمت باید به مرور آزاد شود تا صنعت توان اداره خودش را داشته باشد.

پیش بینی کمبود شیرخشک درصورت تاخیر پرداخت ارز دولتی

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد بیان می کند: یکی از مشکلات اصلی صنعت شیرخشک مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی است که امسال ارز دولتی را به نیمایی تبدیل کردند و ۷ برابر هزینه به ما تحمیل شد. از این رو رایزنی هایی انجام دادیم و نامه هایی هم به مجلس و وزارت بهداشت نوشتیم که نتیجه آن وعده کاهش تعرفه از آبان ماه به بعد است. بنابراین هنوز سردرگم هستیم که از اول سال تا آبان ماه چه اتفاقی برایمان رخ می دهد.

وی می افزاید: با این تفاصیل هزینه ترخیص مواد اولیه از گمرک ۷ برابر تا آبان ماه جاری افزایش یافته است. بنابراین در تلاش هستیم که این مسائل را حل کنیم اما مدام درگیر قوانین ارز دولتی و نیمایی و تخصیص آن هستیم. الان چند وقتی است که بانک مرکزی به کندی ارز دولتی تخصیص می دهد و نزدیک یک ماه است که همان را هم تخصیص نداده است.

در صورتی که بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز ترجیحی هرچه سریع تر اقدام نکند این احتمال وجود دارد که در آینده با کمبود شیرخشک در بازار مواجه شویم

تحویل‌ زاده با اشاره به اینکه اکنون کمبودی در عرضه شیرخشک به بازار وجود ندارد تاکید می کند: الان ماده اولیه کافی در کشور داریم اما اگر همین موضوع تا یکی دو ماه آینده ادامه یابد با چالش مواجه خواهیم شد و نیاز داریم سریعتر ارز را دریافت کنیم. بنابراین پیش بینی می شود اگر تا یک ماه دیگر این موضوع ادامه یابد دچار کمبود ماده اولیه حتی در شیرخشک های رگولار شویم.

وی با اشاره به اینکه صنعت شیرخشک ارزبری بالایی نسبت به صنایع دیگر ندارد اضافه می کند: هرچند حجم ارز بری بالا نیست اما اگر کمبود پیش بیاید می تواند صدمات جدی به جامعه بزند. بنابراین توصیه ام این است که با توجه به رقم ۲۰۰ میلیون یورویی کل صنعت شیرخشک اطفال تولید به موقع ارز مورد نیاز این صنعت را تخصیص دهند.

تحویل‌ زاده با اشاره به اینکه ارزآوری صنعت شیرخشک بیشتر از ارزبری آن است، ادامه می دهد: محصولی که در اینجا یک و نیم یورو هزینه تولید دارد برای واردات بین ۳ تا ۳.۵ یورو ارزبری دارد؛ یعنی اگر این ۲۰۰ میلیون یورو به ما تخصیص داده نشود ۵۰۰ میلیون یورو باید هزینه سالیانه برای واردات شیرخشک اطفال پرداخت شود.