محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها در زمستان/ضرورت اصلاح و بازسازی شبکه فرسوده/باید از ظرفیت مازندرانی‌های مقیم تهران برای پیشرفت و آبادانی مازندران استفاده کنیم
محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها در زمستان/ضرورت اصلاح و بازسازی شبکه فرسوده/باید از ظرفیت مازندرانی‌های مقیم تهران برای پیشرفت و آبادانی مازندران استفاده کنیم

به گزارش ندای تجن –مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان:هدف ما سربلندی نظام و صنعت برق است. او گفت:احداث نیروگاه های تولید آب گرم و سیستم گرمایش محلی تنها راه کاهش آلودگی و کاهش مصرف گاز خانگی به میزان 50% است تبیین، یعنی بیان حقیقت و از بین بردن غبار جهالت و تحریف […]

به گزارش ندای تجن –مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان:هدف ما سربلندی نظام و صنعت برق است.

او گفت:احداث نیروگاه های تولید آب گرم و سیستم گرمایش محلی تنها راه کاهش آلودگی و کاهش مصرف گاز خانگی به میزان 50% است

تبیین، یعنی بیان حقیقت و از بین بردن غبار جهالت و تحریف از اذهان. ذهن انسان ممکن است دچار ابهام شود، مورد تحریف قرار گیرد و دشمن یا هر فرد دیگری آن را از مسیر حقیقی و عقلانی خودش منحرف کند.

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) درباره رسالت روشنگری و جهاد تبیین فرموده است:

 جهاد تبیین را جدی بگیرید، شبهه زدایی از ذهن مخاطبین را جدی بگیرید. شبهه ازجملهی چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانهها دلبسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتیکه وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزو بیماریهای مسری هم هست، سرایت هم میکند. البتّه اینکه گفتم «بعضی ها در مقابل تیر و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه نتوانستند بِایستند.» 05/05/1401

در راستای رهنمودها و جاری سازی منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امر «جهاد تبیین» دکتر موسوی تاکامی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان برای ارائه‌ی گزارشی از عملکرد این شرکت در سال جاری و بیان برنامه‌های آتی و در دست اجرای شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان برای تأمین برق پایدار، مطمئن و با کیفیت، با حضرت آیت‌الله لایینی نماینده محترم ولی‌فقیه در استان مازندران دیدار کرد.


هدف ما سربلندی نظام و صنعت برق است

در ابتدای این دیدار دکتر موسوی تاکامی هدف از تلاش‌ شبانه‌روزی مجموعه‌ی صنعت برق استان را ارائه خدمات مطلوب به مشترکین عنوان کرد و گفت: باهمت و تلاش مجموعه‌ی همکاران ما در صنعت برق استان های مازندران و گلستان و همراهی مشترکین شرکت که عمدتاً صنایع بزرگ استان هستند توانستیم تابستان سال جاری را بدون خاموشی و تنش پشت سر بگذاریم و امیدواریم بتوانیم با اقدامات در دست اجرای شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان و افزایش توان نیروگاهی تابستان سال آینده نیز سربلند از این آزمون بیرون بیاییم و باعث سربلندی نظام و صنعت برق شویم.

وی اظهار داشت: اولویت اول شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان، تأمین برق مطمئن، باکیفیت و پایدار برای مشترکین است و بنا به فرمایش وزیر محترم نیرو جناب آقای دکتر محرابیان نمی‌خواهیم حتی یک دقیقه هم به مشترکین خاموشی اعمال گردد.


محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها در زمستان

وی افزود: در شرایط کنونی و با توجه به برودت هوا و ازآنجایی‌که اولویت اول شرکت گاز تأمین گاز مشترکین خانگی است، گازرسانی به نیروگاه‌ها با محدودیت روبرو است، ازاین‌رو تولید برق در نیروگاه‌های ما در منطقه مازندران و گلستان به کمتر از یک سوم هم در ساعاتی کاهش‌یافته است ولی با مدیریت مصرف در شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ اجازه نمی دهیم تا مشترکین خانگی با خاموشی مواجه شوند و برق پایداری را برای مشترکین تأمین نموده‌ایم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان بیان داشت: صنایع بزرگ در تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی دارند و ما وظیفه داریم تا با تقویت زیرساخت ها برق پیوسته را برای صنایع تامین نماییم اما کمبود سوخت در زمستان نیروگاه ها را با کاهش تولید مواجه می سازد و نیاز به مدیریت بار داریم که صنایع بزرگ همراهی خوبی دارند. صنایع بزرگ شیفت های کاری را در روزهای سخت کمبود سوخت و برق به شب انتقال می دهند. افزایش تولید صنایع در استان از قبیل کاغذ، سیمان، مواد غذایی وفولاد نشان از تأمین برق پایدار است و نشان می دهد زمانی که صنایع تولید را به ساعات کم باری شیفت می دهند ضریب بار بهبود می یابد و راندمان نیروگاه ها افزایش و استهلاک کاهش می یابد .

 او اشاره کرد که آمار و ارقام در دیسپاچینگ منطقه شمال کشور که در برق منطقه ای مازندران و گلستان و در ساری مستقر است نشان می دهد که در این ساعات به سبب کارکرد بیشتر کارخانجات، تولید نیز افزایش یافته است، چرا که در طی دوران  مدیریت بار، مصرف انرژی صنایع افزایش می یابد چرا که در ساعات شب و ساعاتی از روز کار می کنند و نه فقط طی 8 ساعت روز و ساعات کار اداری.

وی بابیان اینکه شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان مسئولیت دیسپاچینگ منطقه‌ی شمال کشور را بر عهده دارد افزود: برق مصرفی یکایک صنایع و واحدهای تولیدی از جنگل گلستان تا آستارا را تحت پایش و کنترل داریم و برای توزیع برق پایدار و مطمئن در این استان‌ها تمام تلاش خود را بکار بسته‌ایم.

موسوی تاکامی افزود که ما تلاش می نمائیم تا برق مورد نیاز صنایع بزرگ جدید را تامین نماییم تا اشتغال در منطقه ایجاد و کارآفرینی شود. نمونه آن تامین 150 مگاوات برق شرکت توسعه لوله فولاد مازندران در سوادکوه است.


راه‌اندازی مجموعه‌ای دانش‌بنیان شهید چمران

دکتر موسوی خاطرنشان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و با تقویت دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیلان نخبه‌ هم وارد عرصه کارهای استارت آپی و نوپا شده‌اند که شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با راه‌اندازی یک مجموعه‌ی دانش‌بنیان در حال جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نخبه است.

وی ادامه داد: برای مثال دریکی از این مجموعه‌ها مصرف کارخانجات، صنایع و به‌طورکلی تمامی مشترکین شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان تجزیه‌وتحلیل می‌شود و با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و داده‌ها تصمیمات مناسبی در خصوص نحوه مدیریت بار گرفته می‌شود و مبنای گذر از تابستان سال جاری بدون خاموشی چنین محاسباتی بوده است.

دکتر موسوی بابیان اینکه توفیقات امروز شرکت مرهون بهره‌گیری از تکنیک‌های علمی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نخبه در حوزه داده کاوی، هوشمندسازی و بلاک چین است، افزود: ما با تحلیل داده ها و بهره گیری از تکنیک شبکه های عصبی و هوش مصنوعی، داده ها را به اطلاعات تبدیل کرده و از اطلاعات برای تصمیم سازی و تصمیم گیری استفاده می نماییم، قصد داریم با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات شرکت را ارتقاء داده و بومی‌سازی تجهیزات و تعمیرات را در دستور کار قرار دهیم. او با تاصی از فرمایشات شهید جمران گفت که ما مدیران متعهد، متخصص و با تجربه را در این مراکز پرورش خواهیم داد و از نخبگان، متخصصان و ایثارگران به عنوان سه راس هرم خردورز استفاده خواهیم کرد.



اتمام 7 پروژه‌ی استراتژیک و نیمه‌کاره

از دهه گذشته تاکنون توسعه زیرساخت‌های برق در منطقه دچار چالش شده است، ازاین‌رو در سطح استان‌های مازندران و گلستان شاهد پروژه های معوق، فرسودگی شبکه و اتلاف انرژی هستیم که با توجه به زیرساخت‌های موجود این چالش ها در استان‌های مازندران و گلستان، تهران و خوزستان بیش از سایر استان‌ها ملموس تر است.

وی اذعان داشت: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان برای تأمین برق پایدار و مطمئن با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، وزیر محترم و ولایی نیرو إتمام تمام پروژه های نیمه کاره را تا آغاز پیک‌بار سال آینده در دستور کار قرار داده است که در این بین 7 پروژه‌ی استراتژیک در مازندران و گلستان از توجه خاصی برای وزیر محترم نیرو برخوردار است.


سرمایه‌گذاری 2 هزارمیلیارد تومانی در صنعت برق مازندران و گلستان در یک سال

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان تصریح کرد: وزارت نیرو و شرکت معظم توانیر برای گذر موفق از پیک تابستان سال آینده با سرمایه‌گذاری 2 هزارمیلیارد تومانی در صنعت برق استان های مازندران و گلستان  اهتمام اجرای 38 پروژه بمیزان 2000 مگاولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع جدید و پست های جهت افزایش ظرفیت و نیز 300 کیلومتر مدار خطوط را در دستورکار قرار داده است.

وی ادامه داد: علیرغم مشکلاتی که ناشی از تحریم ها در کشور وجود دارد، اجرای پروژه‌ها آغاز شده اند و کمبودهای تحریمی خللی در اجرای پروژه‌ها خللی به وجود نخواهند آورد.

موسوی تاکامی افزود: یکی از مسائلی که پروژه‌های شرکت را دچار اخلال کرده است، معارضین محلی و مالکین زمین در مسیر خطوط انتقال نیروی برق هستند که برای احداث خطوط، پروژه ها را معطل گذاشته اند. عدم رضایت مالکین برای احداث خطوط انتقال نیروی برق می تواند یک پروژه را دچار فرسایش نماید که دراین‌بین گاهی بوروکراسی اداری اداراتی نظیر منابع طبیعی هم می تواند مشکلاتی را در اجرای پروژه‌ها برای شرکت به وجود می‌آورد که خوشبختانه با درایت استانداران و مدیران استانی حل می شود.

دکتر موسوی با قدردانی از تلاش‌های استانداران محترم مازندران و گلستان در حمایت از پروژه‌های شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان افزود: ورود استانداران فرهیخته مازندران و گلستان به بسیاری از پروژه‌های شرکت حلال مشکلات بوده است.

اجرای پروژه های زیرساختی در مناطق محروم استان های مازندران و گلستان

 وی با اشاره به اقدامات شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در راستای محرومیت‌زدایی گفت: بازسازی پست برق فوق توزیع هزارجریب نکا، آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ی خط انتقال 42 کیلومتری بخش بلده (در ارتفاع 3500 متری)، احداث خط فوق توزیع دو مداره و پست فوق توزیع نیروی برق در منطقه محروم فریم ساری، احداث خط و پست فوق توزیع برق در گتاب بابل و چندین پروژه دیگر تنها تعدادی از پروژه‌های شرکت برق منطقه ای در بخش محرومیت‌زدایی است.

إتمام پروژه های نیمه تمام و احداث نیروگاه های تولید نیروی برق تنها چاره بهبود کیفیت برق و مرتفع سازی ناترازی انرژی برق در زمان پیک است

موسوی تاکامی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان 2 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا دارد و امیدواریم تا پایان سال آینده تمامی این پروژه‌ها به اتمام برسد.

دکتر موسوی در خصوص زمان بهره‌برداری از این پروژه‌ها گفت: نیمی از پروژه‌های مذکور تا پایان سال جاری و بخشی از آن برای پایداری شبکه تا قبل از پیک‌بار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و مابقی پروژه‌ها تا پایان سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد.

لزوم افزایش 40 درصدی ظرفیت نیروگاهی استان های مازندران و گلستان تا سه سال آینده

وی بابیان اینکه برای ایجاد بالانس بین تولید و مصرف منطقه در زمان پیک و ارتقاء سطح پایداری شبکه‌ی برق استان‌های مازندران و گلستان ظرفیت نیروگاهی نصب‌شده‌ی استان باید بمیزان 40 درصد ظرفیت فعلی ظرف دو سال آینده افزایش یابد افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید خالص برق در استان‌های مازندران و گلستان 3000 مگاوات است و می‌بایست برای پایداری شبکه 2000 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی اضافه نماییم. او اضافه کرد که اکنون و در زمان پیک، 40% برق از استان های همجوار تامین و در زمان های غیر پیک این میزان یا بیشتر به استان های همجوار صادر می گردد بطوریکه تراز انرژی سالیانه شرکت برقرار است.

تاکامی افزود: شرکت برق حرارتی بستور وزیر محترم نیرو احداث 1650 مگاوات نیروگاه را در 4 سایت استان های مازندرا ن و گلستان در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان افزایش 15 درصدی ظرفیت شبکه‌های انتقال و وفوق توزیع شرکت را از برنامه‌های آتی این شرکت ظرف سه سال آینده اعلام کرد و گفت: تا یک ماه آینده اقدامات اولیه اجرای این پروژه انجام و این قرارداد 5 هزار میلیارد تومانی مبادله خواهد شد.

برای توسعه‌ی زیرساخت‌ها 6 میلیارد دلار اعتبار نیاز است

وی بیان داشت: برای ایجاد زیرساخت‌های برق در استان‌های مازندران و گلستان جهت تامین برق شرایط پسا تحریم و همچنین جهت رسیدن به شرایط کافی؛ با احداث نیروگاه، پست و خط نیازمند اعتباری بالغ‌بر 6 میلیارد دلار هستیم.

دکتر موسوی تاکامی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در ادامه سخنانش بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت مردمی و قوی ، انشالله ظرف 8 سال آینده 7 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی استان‌های مازندران و گلستان اضافه می‌شود.

احداث نیروگاه های تولید آب گرم و سیستم گرمایش محلی تنها راه کاهش آلودگی و کاهش مصرف گاز است

موسوی تاکامی گفت: برای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت گاز خانگی شهرداری ها باید در ساخت نیروگاه های تولید آب گرم در محله های شهرهای مازندران و گلستان اهتمام ورزند. وی گفت این نیروگاه ها می توانند از سوخت زباله، گاز، بیومس و گرمای خروجی استک نیروگاه ها تغذیه شوند و آب گرم را در یک سیکل بسته در شهرها به گردش در آوند. این سیستم مصرف سوخت خانگی کشور را 50% کاهش می دهد و آب گرم مصرفی و نیز آب گرم سیستم های گرمایشی را تامین می کند. وی اشاره کرد که باید از سیستم های گرمایش محلی نسل سوم، چهارم و پنجم بهره برد و مازندران و گلستان با توجه به ظرفیت های موجد زباله، بیومس، گاز، سوخت مایع و گرمای خروجی نیروگاه ها می توانند گزینه پایلوت خوبی برای کشور باشند.

وی گفت که گرمایش محلی یا District  Heating راه نجات کشور برای رهایی از مصرف سوخت بی رویه و آلودگی است. او اضافه کرد که شهرک های مسکونی لاکچری نظیر خزرشهر، آکام شهر و غیره می توانند از همین امسال با احداث نیروگاه های CHP و سیستم لوله کشی آب گرم شهری شروع به کار نمایند. او اشاره کرد که این کار ایجاد شغل کرده و شرکت های دانش بنیان را نیز فعال می نماید.

 
ضرورت اصلاح و بازسازی شبکه فرسوده

نماینده محترم ولی‌فقیه در مازندران حضرت آیت الله لائینی در این دیدار، ابتدا از زحمات مدیر عامل و رئیس برق منطقه ای مازندران تقدیر کردند و اینکه ایشان روحیه حمایت از شرکت های دانش بنیان دارند را روحیه خوب توصیف کردند و عنوان داشتند که حفظ روحیه خوب و انگیزه خوب داشتن شایسته و قابل تحسین است.

حضرت آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی با اظهار اینکه بخشی از هدر رفت انرژی برق و آب به خاطر فرسودگی خطوط و مجاری انتقال است، اصلاح و بازسازی آن را ضروری دانست. ضمن تقدیر از نگاه دانش‌بنیانی شدن مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، افزود: در کنار آن حضور جوانان تحصیل‌کرده نخبه که می‌تواند در زمینه دانش‌بنیان کردن برق کمک کنند مایه خوشحالی است. و افزود باید از بخش خصوصی بیشتر استفاده کرد.

مقتدای نمازگزاران مازندران حصرت آیت‌الله محمدی لایینی همچنین با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی اظهار داشت: باید از ظرفیت مازندرانی‌های مقیم تهران برای پیشرفت و آبادانی مازندران استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت برق باید تولید بیش از نیاز باشد ازاین‌رو لازم است به دانش و مهارت لازم در این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشیم.بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت برق مازندران لازم است. ایشان حرکت روبجلو را و چند گام جلوتر بودن را لازم دانستند. نگاه دانش بنیانی شدن در مجموعه تولید، انتقال و توزیع برق و در کنار آن حضور جوانان تحصیل‌کرده نخبه که می‌توانند در زمینه دانش بنیان کردن برق کمک کنند مایه خوشحالی است.

بخشی از هدر رفتن نیروی برق و آب به‌خاطر خطوط و مجاری انتقال است، اگر به مردم بگوئیم صرفه جویی کنید اما خودمان از هدررفت جلوگیری نکنیم خوب نیست.

به‌نظرم در این زمینه‌ها باید از بخش خصوصی استفاده کنیم. باید از ظرفیت مازندرانی‌های مقیم تهران برای پیشرفت و آبادانی مازندران استفاده کنیم، البته متاسفانه اغتشاشات اخیر بخش زیادی از سرمایه گذاران را فراری داده است‌. هوشمند سازی و داده کاوی و به‌کار گرفتن هوش مصنوعی که آینده دنیا در گرو آن است لازم است، سعی کنید در مازندران چند گام جلوتر از نیاز حرکت کنید‌، در حوزه برق باید تولید بیش از نیاز باشد. ایشان هر روز بهتر از دیروز بودن را لازمه نگاه مدیریتی دانستند.

. ️به آن بخش ارزشی و ایثارگران بها بدهید و آنها را به مسئولیت بگمارید، منتها باید مواظبت کنید که دانش و مهارت لازم را داشته باشند و البته نظارت داشته باشیم که بعد ارزشی و دینی آنها حفظ باشد.

نماینده محترم ولی فقیه در پایان از زحمات صنعتگران برق استان تقدیر کرد.

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان