افتتاح و کلنگ‌زنی 6پروژه در دهه‌فجر/خواستار تخصیص اعتبار برای اشتغال‌زایی بیشتر هستیم
افتتاح و کلنگ‌زنی 6پروژه در دهه‌فجر/خواستار تخصیص اعتبار برای اشتغال‌زایی بیشتر هستیم
دودانگه در دهه فجر سال جاری تعداد 6پروژه کلنگ زنی و افتتاح دارد .

به گزارش ندای تجن -حسن رستمی با بیان اینکه دودانگه دارای 2 دهستان با نام فریم و بنافت است، گفت: تعداد 58 روستا در بخش دودانگه قرار دارد که 44 روستا دارای شورا و 38 روستا دارای دهیاری هستند.

بخشدار دودانگه با اشاره به اینکه شهر فریم مرکز بخش دودانگه دارای 127 خانوار و 369 نفر جمعیت است، افزود: در حال حاضر این شهر نیاز به تکمیل مسجد جامع دارد تا محلی برای عبادت و انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باشد؛ البته برای رونق بخشی به این شهر نیاز به اجرای عملیات پست برق 20/63 کیلوولت در این شهر داریم که همکاری اداره‌کل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان اهمیت دارد.

توانمندی‌های مردم دودانگه

وی با بیان اینکه دودانگه در سمت شمال با بخش کلیجان‌رستاق ساری، سمت راست با بخش چهاردانگه، سمت چپ با سوادکوه و در قسمت پایین رشته‌کوه‌های البرز و استان سمنان را دارد که نشان‌دهنده موقعیت مناسب و فرصت خوب برای استفاده از ظرفیت‌های مردم منطقه است، گفت: در حال حاضر 3شرکت تعاونی عسل ماز، گل محمدی و بوم‌گردی بانوان کارآفرین در بخش ما قرار دارد که توانسته به‌خوبی از توانمندی روستاییان استفاده کند.

بخشدار دودانگه به بیان میزان اشتغال‌زایی این 3 شرکت پرداخت و افزود: شرکت‌تعاونی عسل ماز دارای 98 نفر عضو، برای 280 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

وی ادامه داد: شرکت‌تعاونی گل محمدی نیز 140 نفر عضو دارد و برای 140 به‌صورت مستقیم و 395 نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است؛ شرکت‌تعاونی مهرگستران دودانگه که با همکاری بانوان کارآفرین در روستای مرگاوعلیا راه‌اندازی شد تعداد 40 نفر عضو دارد که برای 40 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

خواستار تخصیص اعتبار برای اشتغال‌زایی بیشتر هستیم

رستمی خواستار تخصیص اعتبار برای طرح‌های اشتغال‌زایی از قبیل کشت زعفران، گل محمدی و دامپروری در بخش دودانگه شد تا در کنار درآمدزایی، بر تعداد اشتغال‌زایی منطقه افزوده شود.

بخشدار دودانگه با بیان اینکه دو آب‌بندان در این بخش داریم، گفت: یکی از آب‌بندان‌ها برای آبیاری اراضی کشاورزی و دیگری در مساحت 7 هکتاری است که برای تأمین آب و همین‌طور پرورش ماهی استفاده می‌شود و سالانه 40 تن تولید دارد.

رستمی از ظرفیت کشاورزی و باغات دودانگه گفت و افزود: محصولات کشاورزی تولیدی بخش، شامل گندم، جو و برنج است که در کل 12 هزار و 500 تن تولید در سال داریم.

وی ادامه داد: 1 هزار و 100 هکتار مساحت باغات است که در سال 2 هزار و 650 تن محصول تولید می‌کنند.

جاذبه‌های طبیعی بخش دودانگه

رستمی با اشاره به طبیعت سرسبز و زیبای بخش دودانگه که مهمانان بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند، گفت: این منطقه جاذبه‌های گردشگری چون جنگل تلارسربند در روستای سنگده، شیرین رود، آسیاب آبی در روستای دینه‌سر، دشت فریم، برج رسکت و عمارت شوکت لشگر دارد.

وی افزود: دو بوم‌گردی در مرگاوعلیا و مرگاو سفلی داریم که یکی از آنان پذیرای مهمانان  و دیگری در حال تکمیل است.

بخشدار دودانگه با بیان اینکه تعداد 5پروژه عمرانی در دهه فجر افتتاح می‌شود، گفت: یک پروژه کلنگ‌زنی خواهیم داشت.

معرفی پروژه‌هایی که نیاز به کمک برای تکمیل دارد

رستمی با اشاره به اینکه رفع مشکلات آب شرب روستاهای سنگده، رسکت علیا، درزیکلا، وزملا، جیجاد، مته کلا، خوش رودبار و پهندر درخواست مردم منطقه است، گفت:لازم است با همکاری فرمانداری نسبت به تکمیل پروژه آب‌رسانی به اراضی کشاورزی 160هکتاری پاشاکلا و 300هکتاری سرکام و انگفام اقدام کنیم.

وی احیا سد فریم، اتصال راه بخش دودانگه به چهاردانگه، ارتقائ باجه بانک ملی به شعبه در مرکزبخش، احداث شهرک دامپروری و کارخانه‌های نهاده‌های دامی در بخش، احداث مدرسه در روستای سیاهدشت سفلی، اختصاص یک دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل برای مرکز بهداشتی و درمانی محمدآباد، اختصاص یک دستگاه گریدر به بخش دو دانگه، اتصال خط لوله گاز دامغان -ساری و..را از دغدغه‌های مردم بخش اعلام کرد که نیاز به پیگیری دارد.

دودانگه در مساحت 535کیلومتر مربع است که شامل دو دهستان به نام‌های فریم و بنافت است، براساس سرشماری سال 95 با جمعیت 2هزار و 743خانوار وتعداد 7هزار و 284نفرجمعیت است.