راهنمایان گردشگری؛ پیوند گردشگر و مقصد سفر
راهنمایان گردشگری؛ پیوند گردشگر و مقصد سفر
گاهی برخی راهنمایان آن‌قدر جاذبه اجتماعی و شخصیتی دارند که با عناوین مختلف در جمع محبوبان و طرف‌داران سفر شناخته می‌شوند و همین موضوع از آنان یک رهبر می‌سازد.

نداکلائی: در معنای علمی به فردی که یک برنامه گردشگری را اجرا و مدیریت کند، راهنمای گردشگری می‌گویند.هرکسی با دارابودن ویژگی‌هایی چون صبر، حوصله، دقت، بیان و رفتار و شاید از همه مهم‌تر فرهنگ مناسب می‌تواند راهنما باشد. راهنما فردی یاری‌دهنده و کمک‌رسان در سفر شناخته می‌شود بنابراین نیاز است تا بر انجام درست برنامه‌ها و اقدامات سفر نظارت داشته باشد. برای همین منظور باید معلومات جامع جهانگردی را آموخته باشند و اطلاعات عمومی قوی در حوزه‌های مختلف روستایی، شهری، کشور، مذهبی، جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی منطقه مقصد سفر داشته باشند.

گاهی برخی راهنمایان آن‌قدر جاذبه اجتماعی و شخصیتی دارند که با عناوین مختلف در جمع محبوبان و طرف‌داران سفر شناخته می‌شوند و همین موضوع از آنان یک رهبر می‌سازد.

چرا راهنمای گردشگری مهم است؟

در حال حاضر باتوجه‌به اینکه راهنمایان کشور در سطح کلان و استان مازندران در سطح خرد انسان‌های صبور، بادقت، مهربان، اهل فرهنگ و ادب هستند که توانسته‌اند با وجود سختی‌ها و مشقت‌های فراوان دوران کرونا و پس از آن با وجود گران‌بودن هزینه‌ها، خود را سراپا نگه دارند و با سفرهای کوچک و گاهی بزرگ‌دل مردم را شاد کنند، کمتر موردتوجه و حمایت مسئولان قرار می‌گیرند.

راهنمایان انسان‌های ارزشمندی هستند که با پوشیدن لباس بومی محلی استان، زبان شیرین و لبخند گرم خود می‌توانند پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری به استان باشند، آن‌ها سنگ صبور اقشار مختلف مردم می‌شوند و در نقش‌های مختلف قرار می‌گیرند تا بتوانند دلی را شاد و نگاهی را از نگرانی برهانند. آنان می‌توانند با سفر به مناطق گردشگری و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن سبب آبادی و رسیدگی بیشتر به آن شوند و در کنار ایجاد اتحاد عمومی، عشق به یکدیگر و مهربانی را ترویج کنند.

 اهمیت نظارت قانونی بر انتخابات راهنمایان حرفه‌ای گردشگری

شاید این چند خط گوشه‌ای از اهمیت راهنمای گردشگری را بیان کرده باشد و مخاطبین با سفر و همراهی با این قشر بیشتر نسبت به فعالیت و اقدامات آنان آشنا شوند، در اینجا به نقش انتخابات در این حوزه می‌پردازیم.

 اهمیت نظارت بر انتخابات راهنمایان حرفه‌ای گردشگری قابل‌توجه است، بر اساس آگهی منتشر شده قرار است این انتخابات در روز 6 اسفندماه در مازندران برگزار شود تا پس از برگزاری و انتخاب اعضا، هیئت‌مدیره جدید بتوانند در هدایت و حمایت از این قشر کار کنند.

شرایط کاندیداهای عضویت در هیئت‌مدیره و بازرس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری  بر اساس بندهای (یک) تا (نه) ماده 32 اساسنامه انجمن 1-تابعیت جمهوری اسلامی ایران 2 – التزام عملی به قانون اساسی 3-عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی 4-نداشتن محکومیت قطعی کیفری مؤثر 5-عدم اشتهار به فساد اخلاق 6-عدم اعتیاد به مواد مخدر 7-حداقل 22 سال سن 8-حداقل  تحصیلات کارشناسی 9-داشتن حداقل دو سال سابقه عضویت پیوسته در انجمن، منتهی به انتخابات سال جاری، 10-داشتن حداقل ۳ سال سابقهٔ کار (سابقهٔ کاری از لحظهٔ صدور اولین کارت راهنمای گردشگری کاندیدا محاسبه می‌شود) منتشر شده است.

باتوجه‌به شرایط در نظر گرفته شده بالا،  رعایت قانون و اخلاق حرفه‌ای به ناظران توصیه می‌شود تا در برگزاری این رویداد مهم که تأثیر بسزایی در پیشرفت، توسعه فرهنگی و اجتماعی و گردشگری مازندران دارد مفاد این شرایط به‌صورت دقیق اجرا و عمل شود به‌طوری‌که راهنمایان واقعی که در حال حاضر فعال هستند در انتخابات شرکت کنند.

ایران سرای ماست، مازندران قلب ما