راه اندازی 4نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در استان/پیگیری برای دریافت مجوز اتوبوس دریایی/کلنگ‌زنی دو اسکله در سال 1402
راه اندازی 4نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در استان/پیگیری برای دریافت مجوز اتوبوس دریایی/کلنگ‌زنی دو اسکله در سال 1402
در نشست خبری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران و معاونان امروز ظهر در جمع اصحاب رسانه استان در محل ستاد خدمات سفر نوروزی درباره مشکلات و چالش های حوزه کاری ، لزوم شناخت مدیران نسبت به حوزه گردشگری، کمیته‌های ستاد سفر نوروزی و برخی از طرح‌های نیمه‌کاره صحبت شد.

به گزارش ندای تجن -مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران امروز ظهر در جمع اصحاب رسانه استان در محل ستاد خدمات سفر نوروزی درباره مشکلات و چالش های حوزه کاری خود، لزوم شناخت مدیران نسبت به حوزه گردشگری، کمیته‌های ستاد سفر نوروزی و برخی از طرح‌های نیمه‌کاره صحبت کرد.

صادق برزگر با بیان اینکه ستاد خدمات سفر نوروزی از ابتدای بهمن‌ماه در قالب 12 کمیته تشکیل شد، گفت: تاکنون جلسات متعدی در شهرستان‌ها به‌منظور هماهنگی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد 1 میلیون و 250 هزار اقامت شب در استان داریم که به‌صورت اسکان رسمی و غیررسمی هستند، افزود: قصد داریم تا جایی که امکان دارد جلوی چادرخوابی در خیابان‌ها را بگیریم و سوله‌های ورزشی را برای اقامت مسافران در نظر گرفتیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه در سال جاری 34 پایگاه امدادی سیار برای کمک به مسافران در نظر گرفته شده است، ادامه داد:110 پایگاه خدمات‌رسانی اورژانس با نظارت دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی مازندران و 65 داروخانه شبانه‌روزی، 80 دستگاه امدادخودرو، 43 مجتمع خدمات بین‌راهی در سطح شهرستان و 27 موزه آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی هستند.

برزگر با بیان اینکه معاونت صنایع‌دستی 36 نمایشگاه در سطح استان راه‌اندازی کرده است، گفت:4 نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شهرهای آمل، نور، نوشهر و بابلسر برای عرضه محصولات استان به مسافران نوروزی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به آغاز بازدید نظارتی از تأسیسات اقامتی و اماکن و…از تاریخ 7 اسفندماه سال جاری، افزود: سرویس‌های بهداشتی پمپ‌های بنزین چندان رضایت‌بخش نیست که باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

راه‌اندازی سامانه سلام مازندران برای معرفی جاذبه‌های طبیعی استان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه سامانه‌ای با نام «سلام مازندران» به‌منظور معرفی جاذبه‌های طبیعی استان به مسافران راه‌اندازی کردیم، گفت: در زمان ورود مسافران به استان لینک سامانه https://www.hellomazandaran.com/ از طریق پیامک برای آنان ارسال می‌شود.

برزگر افزود: از تاریخ 15 اسفندماه سال جاری تا 3 اردیبهشت‌ماه نظارت بر قیمت محصولات در بازار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه 3 هزار اثر در حوزه میراث‌فرهنگی در استان داریم که از این تعداد 800 اثر ثبت شده است، گفت: یکی از راه‌های حفظ آثار، ثبت آن‌ها است که با هماهنگی معاونت میراث از ابتدای کار تاکنون بیش از 100 اثر را برای ثبت معرفی کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در پاسخ به سؤالی درباره جذب گردشگران به استان، گفت: 108 هزار نفر گردشگر خارجی از کشورهای همسایه به مازندران آمدند، استان جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد؛ اما شرط کافی برای جذب مسافران نیست و نیاز به معرفی بیشتر این جاذبه‌ها به کشورهای خارجی داریم.

پیگیری برای دریافت مجوز اتوبوس دریایی

برزگر با بیان اینکه در کل استان تنها 2 هتل ستاده دار داریم، ادامه داد: بیش از 6 هزار تأسیسات گردشگری استان دارای مشکل هستند که تا زمانی مدیران استان دانش گردشگری نداشته باشند ما به مشکل برمی‌خوریم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره استفاده گردشگران از اتوبوس دریایی، گفت: این اتوبوس در مراحل تست قرار دارد و به دنبال این هستیم تا با همکاری استاندار با مجوزهایی که در بخش کشتی دریایی برای آن دریافت می‌کنیم، برای راه‌اندازی آن کمک کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در پاسخ به سؤالی درباره سفر کارت، افزود: درباره این موضوع با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان صحبت کردیم که وزیر در حال پیگیری است تا در کل کشور این اتفاق بیفتد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی مازندران نیز در پاسخ به سؤالی درباره نحوه اطلاع‌رسانی به مسافران درباره اقامت در سوله‌های ورزشی، گفت: قرار است با نصب بنر اطلاع‌رسانی صورت بگیرد، ممنوعیت چادرخوابی مطرح نیست؛ هم اکنون در شهرستان چالوس یک سوله 4 هزارنفری را به گردشگران اختصاص دادند.

کمبود تشکل گردشگری در استان یکی از مشکلات مازندران

مهران حسنی با بیان اینکه  کمبود تشکل گردشگری در استان یکی از مشکلات مازندران است، ادامه داد: در روز پنج‌شنبه گذشته با تشکل‌ها جلسه گذاشتیم تا نظرات آنان را جویا شویم و هدف اصلی ستاد خدمات سفر ایجاد رفاه برای گردشگر است و موضوع اقامت یکی از موضوعاتی که در طول سال باید بر روی آن کار کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره راه‌اندازی اسکله دریایی، گفت: دراین‌خصوص از رامسر تا گلوگاه پیمایش میدانی صورت گرفت که 160 نقطه انتخاب و با 80 نقطه موافقت اولیه از سازمان بنادر کشور انجام شد که با شیوع ویروس کرونا برخورد کردیم، در آن زمان حس امید به زندگی در مقطعی وجود داشت تا بتوانیم با کرونا مبارزه کنیم، پس از آن نشست‌هایی با سرمایه‌گذاران داشتیم که یک عده منصرف شده بودند و آن‌هایی که ماندند باید طی قراردادی حریم و بستر دریا را از اداره کل منابع طبیعی استان اجاره کنند که دوباره موضوع به کشور بازگشت.

کلنگ‌زنی دو اسکله در استان

حسنی افزود: در حال حاضر یک پروژه در شهرستان نوشهر با سرمایه‌گذاری بالای 2 هزار میلیارد تومان در حال انجام است و دو اسکله در شهرهای تنکابن و کلارآباد در سال 1402 کلنگ‌زنی می‌کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نیز در پاسخ به سئوالی درباره استفاده از حمام‌های قدیمی برای جذب گردشگر، گفت: حمام‌های استان در چند بخش با مالکیت خصوصی و ورثه‌ای تقسیم می‌شوند که حمام‌های دارای مالک خصوصی تنها با اجازه آن‌ها امکان بازسازی و استفاده از آن فراهم می‌شود.

آمادگی صاحب حمام خویی برای همکاری با سرمایه‌گذار

مهدی عابدینی افزود: برخی حمام‌ها نیز ورثه‌ای هستند که به دلیل اختلاف موجود میان ورثه امکان استفاده از آن وجود ندارد، در حال حاضر صاحب حمام درویشعلی خان «خویی » در ابتدای خیابان مدرس ساری اعلام همکاری با سرمایه‌گذار کرده است که همین امروز سرمایه‌گذاری برای آن پیدا شد.

وی از مالکین حمام‌های قدیمی و سرمایه‌گذاران درخواست کرد تا برای حفظ آثار تاریخی استان و جذب گردشگر همکاری کنند و گفت: از این طریق اشتغال‌زایی در استان انجام و این بناها هم احیا می‌شود.