هواشناسی مازندران رتبه نخست را در کشور دارد/لزوم حضور فعال در فضای مجازی/اهمیت مطالبه‌گری اداره‌کل هواشناسی از مدیران بی‌توجه به هشدارها
هواشناسی مازندران رتبه نخست را در کشور دارد/لزوم حضور فعال در فضای مجازی/اهمیت مطالبه‌گری اداره‌کل هواشناسی از مدیران بی‌توجه به هشدارها
استاندار مازندران درباره اهمیت هواشناسی در فعالیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی استان، اهمیت ارتباط بین این اداره و ستاد مدیریت بحران، مطالبه‌گری هواشناسی مازندران از مدیران بی توجه نسبت به هشدارها و تاثیر حضور در فضای مجازی و استفاده از نوآوری در فعالیت این اداره صحبت کرد.

استاندار مازندران  به مناسبت روز جهانی هواشناسی «۲۳ مارس روز جهانی هواشناسی» به اداره کل هواشناسی مازندران رفت.

به گزارش ندای تجن – در این بازدید استاندار با ظرفیت‌های اداره کل هواشناسی مازندران آشنا شد و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد سازمان داد.

سید محمود حسینی‌پور با بیان اینکه هواشناسی نقش مهمی در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد، گفت: شاید زمانی اهمیت سازمان هواشناسی کمتر شناخته شده بود، اما امروز هر چقدر به جلو می‌رویم اهمیت هواشناسی بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شاید یکی از دلایل، عدم شناخت مردم نسبت به هواشناسی باشد، افزود: کنوانسیون سازمان جهانی هواشناسی روز 23 مارس را با عنوان هواشناسی نام‌گذاری کرد که در حال حاضر باتوجه‌به گزارش‌های دریافتی، شرایط ایران خوب و روبه‌جلو است.

هواشناسی مازندران رتبه نخست کشور را دارد

حسینی‌پور با بیان اینکه شاید متناسب با برخی از کشورهایی که از لحاظ تکنولوژی و سخت‌افزار جلو هستند به نظر می‌رسد جوانان نخبه ما از منظر نرم‌افزاری توانستند خلأ سخت‌افزار را جبران و رتبه ایران را در عرصه بین‌المللی رتبه قابل‌قبولی  قرار دهند، ادامه داد: مازندران هم که خوشبختانه جایگاه نخست را در کشور دارد و اگر ما بخواهیم وضعیت استان مازندران و آینده استان را باتوجه‌به اینکه نخستین موقعیت استان کشاورزی است ارتباط میان مجموعه گرایش‌های اقتصادی با هواشناسی را تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که رابطه بسیار نزدیک و هدفمند را باید بین اولویت نخست استان و نقش هواشناسی تعریف کنیم.

وی با اشاره به ارتباط میان سایر موقعیت‌های استان و هواشناسی، افزود: یکی از اقدامات اساسی گردشگران رجوع به هواشناسی و توجه به وضعیت هوای منطقه است، باتوجه‌به اینکه مازندران مقصد گردشگری است و پیش‌بینی هواشناسی بسیار بااهمیت است می‌تواند نقش حیاتی را در انتخاب محیط مازندران برای گردشگران قرار دهد و برای ما هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

توجه به ارتباط بیشتر مراکز پژوهشی و دانشگاهی با هواشناسی

استاندار مازندران با بیان اینکه در گام نخست باید تلاش کنیم تا مقام نخست ما در مسیر پایدار بماند و دچار عقب‌ماندگی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار و تعدیل‌نیروی ماهر نشویم، گفت: باتوجه‌به اینکه بیش از 70درصد نیروهای اداره کل هواشناسی دارای تحصیلات عالی هستند، بهتر است با دانشگاه‌های کشور تعامل داشته باشید تا نیروهای بااستعداد را جذب کنید و بر اساس تجربه‌ها و برنامه‌هایی که هواشناسی دنبال می‌کند در داخل دانشگاه‌ها هم کرسی‌هایی و پژوهشگاهی پیرامون هواشناسی احداث شود.

وی تأکید کرد: ما باید  رتبه نخست هواشناسی مازندران را به‌نوعی در محافل خاص و بعد در فضای عمومی استان معرفی کنیم تا به اعتبار این مجموعه و اعتماد مردم کمک کنیم.

حسینی‌پور با بیان اینکه اداره کل هواشناسی سازمانی علمی و عملیاتی است، گفت: جمع‌آوری، پردازش و تحلیل‌های هواشناسی محورهای اصلی کار و فعالیت شماست که در بخش فرهنگی گزارش‌های تحلیلی این اداره می تواند در موضوع آب تأثیرگذار باشد.

استاندار مازندران با اشاره به لزوم ارتباط نزدیک میان مجموعه  ادارات کل آب‌وهواشناسی، گفت: مجموعه آب باید میزی در هواشناسی داشته باشد و با مرور اطلاعات، همراه با تحلیل مناسب بتوانیم پیش‌بینی‌های منتج شده را در برنامه‌های اجرایی استان لحاظ کنیم.

 وی با بیان اینکه نقش هواشناسی در مدیریت راهبردی استان بسیار تأثیرگذار است، افزود: چون مازندران در برنامه‌های درازمدت لازم است که سال‌های گذشته را بررسی و برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کند

حسینی‌پور با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان این است که با وجود امکانات مناسب، استفاده خوب از آنان صورت نمی‌گیرد، گفت: درحالی‌که با مجموع امکانات به همراه اطلاعات هواشناسی می‌توانیم به مردم آگاهی دهیم تا در مدیریت مصرف آب با ما همراهی کنند.

لزوم حضور فعال در فضای مجازی

وی به نقش رسانه به‌ویژه فضای مجازی در اطلاع‌رسانی اخبار و هشدارهای هواشناسی اشاره کرد و گفت: لازم است اداره کل هواشناسی در فضای مجازی حضور فعال داشته باشد و واحدی با همین عنوان در این اداره ایجاد شود.

استاندار مازندران با بیان نقش و اهمیت برقراری ارتباط از طریق ستاد مدیریت بحران میان اداره کل هواشناسی، مخابرات و سایر سازمان‌ها و نهادها، افزود: نیاز است بر اساس تحلیل‌ها و هشدارهای هواشناسی به‌صورت هم زمان پیامک اطلاع‌رسانی و هشدار به منطقه در معرض آسیب ارسال شود.

وی با تأکید بر نقش مطالبه‌گری اداره کل هواشناسی در زمان پیگیری علل حوادث و بی‌توجهی مسئولان مرتبط نسبت به هشدارها، ادامه داد: در اینجا موضوع امنیت جانی و مالی مردم مطرح است تا در کاهش خسارات تأثیرگذار باشید.

حسینی‌پور با اشاره به نقش اطلاعات دریافتی از هواشناسی برای حفظ محیط‌زیست، باغات و جنگل‌های هیرکانی و سایر ظرفیت‌های استان، گفت: اداره کل هواشناسی باتوجه‌به جایگاه بااهمیتی که دارد باید بیشتر از گذشته دیده شود و می‌توانیم از ظرفیت مراکز دانش‌بنیان استان برای ارتقای نرم‌افزاری آن در کشور نیز استفاده کنیم.

پیشنهاد فراهم‌آوردن نوآوری در پردازش و اطلاع‌رسانی اخبار برای جذب مردم

وی از اداره کل هواشناسی درخواست کرد تا در صورت دارابودن اطلاعات فنی درباره برنامه‌ها و تصمیمات استان، از لحاظ اجرایی نیز همکاری لازم را با استانداری داشته باشد تا نتیجه بهتری در مازندران در حوزه اقدامات اجرایی داشته باشیم.

استاندار مازندران پیشنهاد فراهم‌آوردن نوآوری در پردازش و اطلاع‌رسانی اخبار هواشناسی را داد تا در جذب مردم و همراهی آنان تأثیرگذار باشد و گفت: اداره کل هواشناسی می‌تواند در سامانه «سلام مازندران» مرتبط با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران پیش‌بینی هوای استان را به مسافران ارائه دهد.

عکس:استانداری مازندران