دهکده‌های تندرستی در بخش چهاردانگه ساری ایجاد می‌شود/انحلال کمیته اهلیت سرمایه‌گذاران در مازندران
دهکده‌های تندرستی در بخش چهاردانگه ساری ایجاد می‌شود/انحلال کمیته اهلیت سرمایه‌گذاران در مازندران
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از کاهش فرایند اداری و صدور موافقت اصولی تاسیسات گردشگری از 4 ماه به دو هفته و انحلال کمیته اهلیت سرمایه‌گذاران در مازندران خبر داد.

 به گزارش ندای تجن به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر امروز در جلسه شورای اداری بخش چهاردانگه در کیاسر با اشاره به اینکه بخش چهاردانگه و دودانگه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالای در حوزه گردشگری برخوردار است، اظهار کرد: تلاش داریم به نحو احسنت از ظرفیت‌های این منطقه به‌صورت بالفعل استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه اقدامات بسیار خوبی برای منطقه چهاردانگه در حوزه گردشگری صورت گرفت، تصریح کرد: یک‌سری پروژه‌ها در این منطقه از اولویت‌های بالایی برخوردار است.

برزگریکی از پروژه‌های بخش چهاردانگه را سایت موزه وستمین که منحصر بفرد و متعلق به دوره اشکانی است برشمرد؛ گفت: تلاش است این سایت موزه دوره اشکانی به ثبت جهانی برسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با تاکید بر اینکه در سایت موزه وستمین تاکنون 4 میلیارد تومان هزینه و در سال جاری 150 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.

وی ادامه داد: سال گذشته با همکاران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص سایت موزه وستمین جلسه‌ای برگزار شد تا بتوانیم در بحث اعتبارات تخصیص خوبی دریافت کنیم.

برزگر یکی دیگر از اقدامات انجام شده و حائز اهمیت را پروژه چشمه سورت عنوان کرد و گفت: چشمه سورت یک دریاچه منحصر بفرد و یک ظرفیت بسیارخوب است که می‌تواند این منطقه را برند کند.

وی با بیان اینکه حدود 11 میلیارد و 500 میلیون تومان تاکنون برای چشمه سورت اعتبار به‌صورت ملی و استانی اختصاص یافت،افزود: در سال جاری 3 کیلومتر راه دسترسی را آسفالت و در بحث خط کشی و علائم مسیر آن برنامه‌ریزی شده و تلاش داریم یکسری زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه برق را مرتفع کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: در خصوص ساختمان بین‌راهی و پنل خورشیدی چشمه سورت 300 میلیون تومان هزینه شده‌ است تا بتواند انرژی آن را تامین کند.

برزگر در خصوص حمام تیله.بن، گفت: برای حمام تیله‌بن 200 میلیون تومان مصوب شد و دیون آن به پیمانکار پرداخت شده است و همچنین 200 میلیون تومان برای مرمت حمام تیلک مصوب شد.

وی به کاوش دیوار تاریخی چهاردانگه اشاره کرد و افزود: برای کاوش دیوار تاریخی 82 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران بیان کرد: برای پروژه بین راهی ابن عباس 500 میلیون اعتبار استانی و 500 میلیون نیز از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری بودجه اختصاص یافت که آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به ظرفیت بخش چهاردانگه در حوزه صنایع‌دستی، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای که روستاهای این منطقه به ویژه روستای اوروست دارد می‌تواند به صنعت‌گران در بحث آموزش و ترویج کمک کند.

برزگر با اشاره به موانع بروکراسی اداری در فرایند سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: در فرایند سرمایه‌گذاری در دو حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی تلاش کردیم در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع.دستی فرایند اداری و موافقت اصولی را از 4 ماه به دو هفته کاهش دهیم، و کمیته اهلیت نیز کنسل شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: در حال تعامل با توجه به اثرگذاری سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه‌ای، امور اراضی و حفاظت محیط زیست هستیم.

وی در خصوص پروژه الندان، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب دریاچه الندان، این پروژه در دستورکار قرار گرفته و هماهنگی‌ها با دستگاه.های اجرایی ذیربط صورت گرفته است.

برزگر یکی از نقاط ضعف بخش چهاردانگه را نبود زیرساخت‌های اقامتی در این منطقه عنوان کرد و افزود: شوراهای محل و دهیاران می‌توانند برای ایجاد زیرساخت‌های اقامتی در بخش چهاردانگه برنامه‌ریزی کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه گردشگران به‌دنبال اقامت در روستاها و تجربه زندگی روستایی را دارند، خاطرنشان کرد: برای توسعه گردشگری روستایی برنامه ریزی کنید.

وی با اشاره به 106 روستا در بخش چهاردانگه، تصریح کرد:از این تعداد روستا تنها 15 روستا مجوز بومگردی دارند چرا که هر روستایی که 10 مجوز بومگردی داشته باشد می‌تواند در اقتصاد و اشتغال روستا تاثیرگذار باشد.

برزگر با اعلام اینکه تا زمانی که زیرساخت‌های اقامتی در یک منطقه وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار حضور گردشگر را داشته باشیم، اظهار کرد: جلسه توجیهی با دهیاران و نسل جوان روستا برای آموزش در دستور کارقرار گیرد.

وی در خصوص گردشگری مزارع، خاطرنشان کرد: گردشگری مزارع در بحث گردشگری خلاق و جذب گردشگر می‌تواند کمک بسیار کند.

برزگر با اشاره به اینکه برای منطقه شرق استان ایجاد تاسیسات بومگردی و دهکده‌های تندرستی در بخش چهاردانگه و دودانگه از اولویت‌های اداره‌کل است؛ افزود: برگزاری جشنواره ها و رویدادهای مختلف در بخش چهاردانگه و دودانگه از دیگر اولویت‌های این اداره‌کل خواهد بود.

مدیرکل میراث.فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران خواستار ورود تورهای گردشگری به بخش چهاردانگه و دودانگه شد.